Zarządzenie Nr 25

Zarządzenie nr 25

WÓJTA GMINY JEŻEWO
 
z dnia 27 lipca 2005 r.

w sprawie: organizacyjnego przygotowania działań reagowania kryzysowego oraz zasad planowania i wdrażania Gminnego Planu Reagowania Kryzysowego.

 

 Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej ( t. j. Dz. U. z 2004r., Nr 241, poz. 2416 i Nr 277, poz. 2742), § 3 pkt 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin ( Dz. U. Nr 96, poz. 850), art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 18.04.2002 r. o stanie klęski żywiołowej ( Dz. U. Nr 62, poz. 558, Nr 74, poz. 676), art. 6 ust. 1 i art.7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3. 12. 2002 r. w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania ( Dz. U. z 2002 r. Nr 215, poz. 1818 ze zmianami), zarządza się co następuje:

§ 1

Ustalić przedsięwzięcia niezbędne do organizacyjnego przygotowania działań reagowania kryzysowego oraz zasad planowania i wdrażania Gminnego Planu Reagowania Kryzysowego zwanego dalej „Planem Reagowania Kryzysowego” w celu zapewnienia właściwej koordynacji działań gminnych jednostek organizacyjnych, współpracy z powiatem i szczeblem wojewódzkim w przypadku reagowania gminy na zdarzenia kryzysowe o bardzo dużej skali.

§ 2

Przez użyte w zarządzeniu określenia rozumie się:

1) stany nadzwyczajne – stany określone w konstytucji RP i właściwych ustawach szczególnych;
2) zdarzenie kryzysowe – sytuację będącą następstwem zdarzenia rodzącego zagrożenie, na tyle istotne dla bezpieczeństwa ludzi, mienia i środowiska, że może ono prowadzić do zerwania więzów społecznych przy równoczesnym poważnym ograniczeniu funkcjonowania organów administracji publicznej;
3) reagowanie kryzysowe – koordynację działań organów władzy administracji ogólnej w sytuacji powstania zagrożenia prowadzącego bezpośrednio do kryzysu oraz w czasie jego trwania zmierzającą do minimalizacji strat materialnych                i ludzkich oraz przywracania porządku publicznego;
4) zarządzanie kryzysowe – działania analityczne, planistyczne i realizacyjne                    ( wdrożeniowe) planów i programów, mających na celu przywrócenie stanu istniejącego przed wystąpieniem zagrożenia;
5) organizatora działań reagowania kryzysowego – kierownika jednostki organizacyjnej odpowiedzialnego za reagowanie w przypadku wystąpienia konkretnego zagrożenia;
6) instytucja wiodąca – organizatora działań reagowania kryzysowego;
7)  instytucje pomocnicze – współuczestników działań reagowania kryzysowego odpowiedzialnych za wsparcie w działaniach instytucji wiodących;
8)  plan operacyjny – podstawowy dokument organizatora działań ratowniczych (reagowania kryzysowego) określający jego obowiązki, organizację działań, zasoby sił i środków oraz zasady podległości, współdziałania i koordynacji wykonywanych zadań w warunkach kryzysu;
9)  plan działania – podstawowy dokument instytucji pomocniczej określający strukturę organizacyjną, procedury działania, zadania wykonywane zgodnie z potrzebami instytucji wiodącej oraz zadania dla personelu na wypadek sytuacji kryzysowej;
10)  Gminny Zespół Reagowania – prowadzenie działań koordynacyjno – logistycznych podczas zdarzeń kryzysowych, zdarzeń o znamionach kryzysu, zdarzeń miejscowych     i w stanach klęsk żywiołowych.
11)  siatka bezpieczeństwa – tabelę kompetencyjną ustalającą zakres współdziałania gminnych organów administracji zespolonej i nie zespolonej, instytucji, służb i innych jednostek organizacyjnych (pozarządowych) w zależności od zagrożenia.

§ 3

1. Reagowanie Gminy na zdarzenia, o których mowa w § 1 wykonywane będzie przy udziale:

1) Gminnego Zespołu Reagowania powołanego zarządzeniem Wójta, który w przypadku zdarzeń kryzysowych ocenia sytuację i wypracowuje propozycje:

a)poleceń Wójta;
b)rozporządzeń porządkowych;
c)działań samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych;

2) służby dyżurnej powołanej w Urzędzie Gminy na czas prowadzonych działań ratowniczych, zapewniającej:

a) stały dopływ informacji oraz możliwości pozyskiwania danych;
b) przekazywanie informacji do PCZK oraz organów i jednostek współdziałających;
c) bieżące informowanie Wójta o stanie bezpieczeństwa gminy;
d) przekazywanie dyspozycji Wójta oraz potrzebnych do ich wykonania informacji;
e) przekazywanie informacji dotyczących ostrzegania ludności o zagrożeniu;

3) instytucji wiodących i pomocniczych zapewniających przedsięwzięcia bezpośredniego             i efektywnego reagowania kryzysowego, zgodnych z kompetencjami działań.


§ 4

1.   Plan Reagowania Kryzysowego wprowadza się do realizacji w przypadku powstania, zdarzeń kryzysowych, zdarzeń o znamionach kryzysu i stanach klęski żywiołowej, które wymagają zaangażowania sił gminy oraz wprowadzenia stanów nadzwyczajnych.

§ 5

1.   Decyzję, o uruchomieniu działań reagowania kryzysowego na szczeblu gminy oraz powołaniu Gminnego Zespołu Reagowania podejmuje Wójt, który zgodnie z ustalonymi kompetencjami – siatką bezpieczeństwa stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia – wyznacza organizatora działań odpowiedzialnego za reagowanie w przypadku powstania zdarzeń, o których mowa w §4 ust. 1 oraz informuje o zaistniałym zagrożeniu lub zdarzeniu organ działający na wyższym poziomie zarządzania kryzysowego.

2.  W celu zapewnienia właściwego wykonania zadań organizator działań, o których mowa w ust. 1 może zwrócić się do powiatowych ekspertów w celu zapewnienia doradztwa specjalistycznego związanego ze ściśle określonym rodzajem zagrożenia.

§ 6

1. Organizatorzy działań reagowania kryzysowego – szczebla gminnego uwzględnią w swoich planach operacyjnych (działania) zadania jednostek pomocniczych wyznaczonych do wsparcia działań zgodnie z siatką bezpieczeństwa oraz zadania wsparcia na rzecz jednostek wyższego szczebla.
2. Organizatorzy działań, o których mowa w ust. 1 zobowiązani są do pełnej realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Kryzysowego oraz swoich planach operacyjnych (działania).
3. Kierownicy jednostek pomocniczych, o których mowa w ust. 1 – zobowiązani są do pełnej realizacji zadań specjalistycznych zgodnych z kompetencjami ujętych w planach operacyjnych (działania) organizatorów działań reagowania kryzysowego oraz swoich planach działania.

§ 7

W przypadku reagowania gminy na zdarzenia kryzysowe o bardzo dużej skali należy zwracać się o pomoc do organów sąsiednich gmin – zgodnie z wcześniejszymi uzgodnieniami w tym zakresie oraz do organów wyższego szczebla.


§ 8

1. Plan Reagowania Kryzysowego podlega aktualizacji raz w roku do 31 marca w/g stanu na 31 grudnia i każdorazowo przy większych zmianach, szczególnie związanych ze zmianą kompetencyjną jednostek ratowniczych zwanych wiodącymi.
2. Bazy danych będące częścią składową planu, o których mowa w ust. 1 podlegają aktualizacji na koniec każdego kwartału.


§ 9

Inspektora ds. OC czynię odpowiedzialnym za:

1) przygotowanie i ujęcie w Planie Reagowania Kryzysowego procedur dotyczących otrzymywania pomocy od organów, o których mowa w § 7 oraz za aktualizację Planu ;

§ 10

Zarządzenie oraz Plan Reagowania wchodzi w życie z dniem podpisania.  

 

Wójt

Mieczysław Pikuła 

Pliki do pobrania:

 

      

 


         
     
        

 

 


 

metryczka


Wytworzył: WG (5 września 2005)
Opublikował: Dominika Aniszewska (5 września 2005, 08:36:50)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1034