STRATEGIA ROZWOJU
III. OTOCZENIE GMINY JEŻEWO W ROKU 2001.
1. Wyzwania cywilizacji globalnej i informacyjnej.
W podatnym na zmiany otoczeniu szczególną rolę odgrywają następujące procesy:
- przewartościowanie relacji pomiędzy ciągłością rozwoju z jednej strony, a zdolnością do innowacji i adaptacji - z drugiej,
- właściwa selekcja lawinowo rosnącej informacji,
- rosnąca rola kapitału mieszkańców - współpraca w tworzeniu przewagi konkurencyjnej gminy na skalę powiatu,
- wzrost znaczenia ekologicznych inwestycji gminy,
- wzrost potencjału gospodarczego powiatu, województwa,
- spadek znaczenia występowania wielkiego przemysłu
- dostęp do wymiany towarowej.
1.2. Na możliwości rozowju gminy wpływają lub zaczną wpływać zobowiązania międzynarodowe oraz procesy integracyjne ze strukturami Unii Europejskiej.
1.3. Szanse i zagrożenia ekonomiczne na poziomie międzynarodowym.
Szanse dla obszaru Gminy Jeżewo wynikają przede wszystkim z tendencji, jakim podlegać będzie cały obszar województwa kujawsko-pomorskiego i powiatu świeckiego:
- określonym przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, tempie wzrostu gospodarki europejskiej,
- szybka integracja z Unią Europejską i dobre wykorzystanie funduszy strukturalnych,
- poprawa infrastrukturalnych i gospodarczych więzi regionu z obszarem wymiany europejskiej.
Najpoważniejsze zagrożenia mogą wystąpić w wyniku:
- przedłużenia negocjacji z Unią Europejską i braku daty wejścia Polski do Unii Europejskiej,
- osłabienie kontaktów gospodarczych regionu,
- mało dynamiczne działania samorządów wszystkich szczebli.
2. Uwarunkowania krajowe.
2.1. Uwarunkowania makroekonomiczne i społeczne.
Do roku 2020 można przewidywać zmianę w krajowym otoczeniu makroekonomicznym związanym z tempem wzrostu gospodarczego kraju, które zależne będzie w dużym stopniu od utrzymania równowagi wewnętrznej i zewnętrznej, a zwłaszcza od postępu procesu równoważenia finansów publicznych oraz tempa integracji z Unią Europejską.
Warunkiem rozwoju jest uzdrowienie systemu finansowego kraju i reforma finansów publicznych. W warinacie pozytywnym nakreślonym przez strategię finansów publicznych i rozwoju gospodarczego "Polska 2000-2010" prognozuje się tempo wzrostu produktu krajowego brutto na poziomie 6,5 % - 7,5 % rocznie. Wariant drugi przyjmuje wzrost na poziomie 4,5 % rocznie.
Kolejnym poważnym czynnikiem pozostaje wysoki poziom bezrobocia, wskazywany jako jedna z głównych barier w procesie integracji kraju i struktur Unii Europejskiej. Szczególnie odczuwalny dla gminy jest postępujący proces bezrobocia stający się negatywnym zjawiskiem mogącym się utrzymać, a nawet powiększyć przez całą obecną dekadę i silnie oddziaływać na obszar gminy.
2.2. Uwarunkowania wynikające z polityki państwa.
Uwarunkowania te zawarte są przede wszystkim w następujących dokumentach:
"Strategia równoważonego rozwoju Polski do roku 2025", "Polska 2025 - długookresowa strategia rozowju i koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju", "Narodowa strategia wzrostu zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzich", "Narodowa strategia ochrony środowiska na lata 2000-2006", "Założenia polityki energetycznej Polski do roku 2020", "Strategia finansów publicznych i rozwoju gospodarczego - Polska 2000-2010", "Narodowa strategia rozwoju transportu na lata 2000-2006".
Uwarunkowania wynikające z podanych ustaleń mają charakter ogólny, ale przenikający do ujęć sektorowych. Uwzględnienie i znajomość tych ustaleń przy programowaniu rozwoju gminy służy zagwarantowaniu spójności strategii gminy z planami powiatu, województwa i kraju. Największy wpływ na rozwój regionu wywieraja ustelnia w Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego: cele strategiczne oraz zarysowane główne kierunki rozwoju i priorytety rozwoju regionu.
Priorytety oraz cele strategiczne
Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Priorytety Cele Strategiczne Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów. - rozbudowa i modernizacja sieci transportowo-logistycznych,
- rozbudowa sieci telekomunikacyjnych i informatycznych,
- rozbudowa i modernizacja infrastruktury ochrony środowiska,
- rozwój funkcji metropolitarnych największych miast i zespołów miejskich. Restrukturyzacja i dywersyfikacja bazy ekonomicznej regionów - rozwój małych i średnich miast w regionach o dominacji rolnictwa,
- tworzenie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw,
- podnoszenie atrakcyjności inwestycyjnej regionów,
- rozwój sektora turystyki. Rozwój zasobów ludzkich - rozwój potencjału edukacyjnego szkolnictwa średniego i wyższego w regionach,
- rozwój szkolnictwa zawodowego i kształcenia w powiązaniu z restrukturyzacją gospodarstw regionalnych i postępem technicznym,
- mobilizacja potencjału przedsiębiorczości w regionach. Wsparcie obszarów wymagających aktywizacji i w wysokim stopniu zagrożonych marginalizacją - aktywizacja gospodarcza obszarów wiejskich,
- aktywizacja gospodarcza obszarów popegeerowskich,
- aktywizacja miast dotkniętych upadkiem przemysłu,
- aktywizacja ludności na obszarach wielkomiejskich zagrożonych marginalizacją społeczno-gospodarczą.Rozwój międzynarodowej wspólnoty regionów - rozwój współpracy trans granicznej,
- rozwój współpracy wojewódzkiej z regionami europejskimi.
2.3. Zasady i kierunki wsparcia rozwoju regionalnego.
Polityka rozwoju regionalnego jest podstawowym intrumentem w procesie wsparcia rozwiązań dla poszczególnych województw i mającym bezpośredni wpływ na kształtowanie sytuacji w gminach. Dlatego właściwym jest zachowanie spójności w planowaniu przedsięwzięć lokalnych przy założeniu ich zgodności z celami wojewódzkimi oraz możliwości uzyskania wsparcia finansowego państwa zgodnie z ustawą z dnia 12 maja 2000 r. /Dz.U. Nr 48 poz. 550/.
W myśl powyższej ustawy szanse wsparcia mają przedsięwzięcia lokalne służące:
rozwojowi przedsiębiorczości, zwłaszcza małej i średniej, tworzenie nowych, stałych miejsc pracy, poprawienie warunków infrastruktury technicznej i transportu, poprawienie i stała dbałość o środowisko, rozwijanie działań samorządowych, rozwijanie działań lokalnych i regionalnych.2.4. Uwarunkowania dla rozwoju Gminy Jeżewo wynikają ze strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
Sejmik województwa kujawsko-pomorskiego uchwałą nr 209/99 zatwierdził w dniu 18.10.1999 r. strategiczne cele rozwoju województwa. Jako cel realny przyjęto poprawę życia mieszkańców i konkurencyjność regionu przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju.
Rozpisane cele są następujące:
- podniesienie poziomu wykształcenia mieszkańców,
- stworzenie szans dla zrównoważonego rozwoju powiatów,
- rozwój infrastruktury komunikacji i telekomunikacji,
- rozwój funkcji metropolitarnych ośrodków społecznych województwa,
- wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich i małych miast,
- ograniczenie bezrobocia,
- rozwój i aktywizacja małych i średnich przedsiębiorstw,
- zapewnienie bezpieczeństwa publicznego,
- rozwój miast jako głównych ośrodków powiatu,
- nasilona współpraca międzynarodowa.
Strategia rozwoju województwa zakłada ścisły związek i spójność - województwa, powiatu i gminy.
W strategii województwa można zauważyć następujące uwarunkowania dotyczące rozwoju powiatu i gminy Jeżewo:
zaawansowanie budowy autostrady A-1 Gdańsk - Toruń z węzłem autostradowym w miejscowości Nowe Marzy, modernizacja dróg wojewódzkich nr 1521 Dolna Grupa - Laskowice, realizacja obejścia wsi Laskowice w ciągi drogi wojewódzkiej nr 239 wraz z dwupoziomowym skrzyżowaniem z linią kolejową znaczenia krajowego Tczew - Katowice /wariantowa realizacja tego samego dwupoziomowego skrzyżowania z linią kolejową w ciągu istniejącego przebiegu drogi/, modernizacja dróg powiatowych, rozwój linii kolejowej znaczenia krajowego Tczew - Katowice oraz modernizacja i rozwój linii znaczenia krajowego Chojnice - Laskowice - Działdowo, budowa nowych odcinków sieci rozdzielczej średniego i niskiego napięcia oraz stacji transformatorowych, które zostaną wykorzystane do nowych inwestycji, realizacja gazociągu, wymiana napowietrznych linii telekomunikacyjnych na rzecz kabli światłowodowych, wdrażanie programów promocji rolnictwa ekologicznego oraz programów ochrony krajobrazu, pobudzanie lokalnej aktywności gospodarczej, poprawa mobilności zawodowej mieszkańców.
metryczka
Wytworzył: WG.i Z. (4 września 2003)
Opublikował: Dominika Aniszewska (4 września 2003, 07:55:32)
Ostatnia zmiana: Maciej Pikuła (29 marca 2016, 15:46:23)
Zmieniono: korekta czcionki
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 5335