STATUT

S T A T U T

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

IM. JANUSZA KUSOCIŃSKIEGO

W LASKOWICACH


 

PREAMBUŁA:


STATUT Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego stanowi zbiór przepisów opartych na obowiązującym prawie oświatowym dotyczącym organizacji, zakresu i sposobu działania szkoły, w której nauka dziecka jest ukierunkowana na rozwijanie w jak najpełniejszym zakresie osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych.



STATUT ZOSTAŁ OPRACOWANY NA PODSTAWIE NASTĘPUJĄCYCH AKTÓW PRAWNYCH:


  • Ustawy z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 6,poz.329 z późniejszymi zmianami),

  • Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624) z późniejszymi zmianami,

  • Kodeksu Pracy,

  • Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. „Karty Nauczyciela” (tekst jednolity: Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późniejszymi zmianami),

  • Konwencji o prawach dziecka z dn. 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526),

  • Innych aktów prawnych wydanych na podstawie ustawy o systemie oświaty.


STATUT

Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego

w Laskowicach


Rozdział I

Nazwa Szkoły


§ 1.


Szkoła Podstawowa im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach.

§ 2.


Ustalona nazwa „Szkoła Podstawowa im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach” jest zasadniczo używana przez szkołę w pełnym brzmieniu na pieczątkach i stemplach.

§ 3.


Szkoła mieści się w budynku przy ul. Szkolnej 6.



Rozdział II

INNE INFORMACJE O SZKOLE


§ 4.


  1. Organem prowadzącym Szkołę Podstawową im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach jest samorząd terytorialny Gminy Jeżewo.


  1. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Kurator Oświaty w Bydgoszczy.


  1. Cykl kształcenia w szkole podstawowej trwa 6 lat.


  1. Szkoła prowadzi zajęcia edukacyjne w oddziałach przedszkolnych.


  1. Szkoła prowadzi zajęcia świetlicowe.


  1. Ustala się obwód szkolny: Laskowice, Belno, Osłowo(część), Lipno, Bedlenki, Krąplewice (część).



Rozdział III

Cele i Zadania Szkoły


§ 5.


Szkoła realizuje cele i zadania określone w „Ustawie o systemie oświaty ”, a w szczególności:


  1. umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy oraz postawy dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna na świecie;

  2. przygotowuje dziecko do odpowiedniego życia w wolnym społeczeństwie, w duchu zrozumienia, pokoju, tolerancji, równości płci oraz przyjaźni pomiędzy wszystkimi narodami;

  3. zapewnia uczniom przygotowanie do dalszej nauki, życia i pracy zwłaszcza w zakresie:

    • dostępu do informacji z różnych źródeł mając na uwadze ich dobro w wymiarze społecznym, duchowym i moralnym oraz zdrowie fizyczne i psychiczne,

    • rozwijania zdolności poznawczych, zainteresowań i uzdolnień,

    • opanowania niezbędnych umiejętności, jak np. korzystanie z różnych źródeł informacji i rozwiązywanie problemów oraz uczestniczenie w pracy zespołowej, posługiwanie się powszechnie stosowanymi narzędziami i urządzeniami technicznymi,

    • nabywania doświadczeń czynnego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej;

  4. kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w programie wychowawczym szkoły i ustawie o systemie oświaty;

  5. sprawuje opiekę nad uczniami, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły;

  6. chroni dziecko przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, krzywdą lub zaniedbaniem;

  7. wyrabia nawyki higieniczno - zdrowotne oraz kształtuje świadomość dotyczącą zagrożeń współczesnej cywilizacji;

  8. kształtuje prawidłową sylwetkę uczniów, rozwija tężyznę i sprawność ruchową;

  9. rozwija w dziecku poszanowanie środowiska naturalnego.


Sposoby Wykonywania Zadań Szkoły


§ 6.

  1. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:

    • realizowanie treści programowych,

    • organizowanie obchodów świąt,

    • zapoznanie uczniów z historią szkoły, miejscowości, regionu,

    • poznawanie i prezentowanie dorobku kulturalnego miejscowości, środowiska, Polski.

  2. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, zatrudniając pedagoga szkolnego, który współdziała bezpośrednio z wychowawcami klas, rodzicami, Poradnią Psychologiczno - - Pedagogiczną oraz Poradnią Psychologicznej Pomocy Szkole i Poradnią Pomocy Rodzinie.

  3. Szkoła prowadzi zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, rewalidacyjne, gimnastykę korekcyjno – kompensacyjną i nauczanie indywidualne.

  4. Szkoła rozwija zainteresowania uczniów poprzez zajęcia w kołach zainteresowań, realizowanie indywidualnych programów nauczania oraz możliwość ukończenia szkoły w skróconym czasie.

  5. W szkole ocenia się, klasyfikuje i promuje uczniów zgodnie z „ Wewnątrzszkolnym systemem oceniania ”, który stanowi załącznik nr 3 do „Statutu”.

  6. Szkoła promuje zdrowy tryb życia


Zadania Opiekuńcze


§ 7.

  1. Wytyczne dotyczące zakresu i sposobu wykonywania zadań opiekuńczych szkoły z uwzględnieniem obowiązującym w szkołach przepisów bezpieczeństwa szczegółowo reguluje rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002r.- Dz. U. Nr 6 poz.69 z 22 stycznia 2003r.

  2. Uczeń przebywający w szkole ma zapewnioną opiekę nauczyciela podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz pozalekcyjnych.

  3. Podczas zajęć poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek, biwaków, zawodów sportowych i innych form zorganizowanych opiekę sprawuje nauczyciel, korzystając z pomocy rodziców i współorganizatorów zajęć.

  4. W celu zapewnienia opieki uczniom nauczyciele zobowiązani są do pełnienia dyżurów podczas przerw między lekcjami:

    • na boisku szkolnym – 2 nauczycieli,

    • w budynku szkolnym na parterze – 2 nauczycieli,

    • w budynku szkolnym na piętrze – 1 nauczyciel,

    • podczas picia ciepłego napoju opiekę sprawują nauczyciele dyżurujący na parterze oraz uczniowie dyżurni (w klasach 0-III - wychowawcy),

    • z obowiązku pełnienia dyżurów zwalnia się nauczycieli wychowania fizycznego uczących tego przedmiotu w wymiarze co najmniej ½ etatu,

    • w szatniach sportowych za porządek i bezpieczeństwo uczniów odpowiedzialny jest nauczyciel wychowania fizycznego prowadzący zajęcia (przed i po lekcji).

  5. Sposób zapewnienia bezpieczeństwa i opieki w czasie zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów sportowych określa rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002r. (Dz. U. Nr 6 z 22.01.2003r.).

  6. Szkoła prowadzi zajęcia świetlicowe w celu zapewnienia opieki uczniom dojeżdżającym . Regulamin świetlicy stanowi załącznik do „Statutu”

  7. Szkoła organizuje picie ciepłego napoju przez cały rok szkolny dla klas 0-VI.

  8. Szkoła zapewnia indywidualną opiekę nad:

  • dziećmi z oddziałów przedszkolnych oraz uczniami niższych klas (praca w zespołach korekcyjno- kompensacyjnych),

  • uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu, wzroku (miejsca w pierwszych ławkach),

  • dziećmi i młodzieżą osieroconą, całkowicie lub częściowo pozbawioną opieki rodzicielskiej, a także nad uczniami pozostającymi w trudnej sytuacji materialnej i życiowej, współpracując ściśle z Radą Rodziców, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, z Kościołem, Policją oraz Przychodniami.


Rozdział IV

Organy Szkoły


§ 8.

Organami szkoły są:


1/ dyrektor szkoły,

2/ rada pedagogiczna,

3/ rada rodziców,

4/ rada szkoły,

5/ samorząd uczniowski.


Szkołą kieruje nauczyciel, któremu powierzono stanowisko dyrektora. Tryb powierzenia oraz odwołania z funkcji dyrektora określają art. 36 i 38 znowelizowanej „Ustawy o systemie oświaty” z dnia 07.09.1991r. z późniejszymi zmianami. Kompetencje oraz zadania dyrektora szkoły określa art. 39 „Ustawy o systemie oświaty” oraz art. 7 „Ustawy Karty Nauczyciela” z dnia 26.01.1982r. z późniejszymi zmianami (Dz. U. z 1997r. Nr 56, poz.357).


Dyrektor szkoły w szczególności:


  • kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,

  • sprawuje nadzór pedagogiczny,

  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez działanie prozdrowotne,

  • realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykonanie,

  • może wnioskować do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadkach określonych w statucie szkoły,

  • sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci mieszkające w obwodzie szkoły, wydaje zezwolenie na spełnianie tego obowiązku poza szkołą, podejmuje decyzje o odroczeniu obowiązku szkolnego, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno - - pedagogicznej,

  • współpracuje w realizacji zadań statutowych szkoły z radą rodziców, radą pedagogiczną , radą szkoły oraz samorządem uczniowskim,

  • zapewnia uczniom oraz pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy w czasie ich pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych organizowanych przez szkołę poza jej terenem,

  • organizuje dla pracowników szkoły różne formy szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • za zgodą organu prowadzącego szkołę może zawiesić czasowo zajęcia szkolne,

  • w przypadkach przedłużających się niekorzystnych warunków pogodowych może na okres 30 dni wprowadzić zarządzeniem inne uregulowania,

  • wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.


Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

Dyrektor planuje, organizuje, nadzoruje, kontroluje pracę dydaktyczno - - wychowawczą i opiekuńczą oraz inną działalność statutową szkoły, a za jej efekty odpowiada służbowo przed organem prowadzącym szkołę oraz przed organem sprawującym nadzór pedagogiczny.


Dyrektor szkoły:

  • zatrudnia wszystkich pracowników szkoły oraz rozwiązuje z nimi stosunek pracy,

  • powołuje i odwołuje nauczycieli pełniących funkcje kierownicze w szkole,

  • ocenia pracę nauczycieli, przyznaje nagrody dyrektora szkoły,

  • udziela urlopów i zwolnień z pracy,

  • organizuje pracę administracyjno - gospodarczą szkoły,

  • wnioskuje do organu prowadzącego szkołę o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

  • decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas,

  • prowadzi nadzór nad biblioteką szkolną,

  • ustala na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych,

  • powołuje i odwołuje opiekunów stażu,

  • nauczycielowi odbywającemu staż zapewnia możliwość obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, a także udział w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły,

  • zbiera informacje o realizacji przez nauczyciela zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego oraz efektach prowadzonych przez nauczyciela zajęć,

  • odpowiada za bezpieczeństwo osób i wyposażenia materialnego szkoły podczas pełnienia przez siebie funkcji oraz podczas bieżącego nadzoru nad szkołą,

  • odpowiada za wygląd i estetykę szkoły i terenu przyszkolnego,

  • współpracuje ze szkolną służbą zdrowia oraz rejonową poradnią psychologiczno – pedagogiczną,

  • utrzymuje kontakty z rodzicami uczniów klas I – VI oraz oddziałów przedszkolnych, przyjmuje tych rodziców i odpowiada na ich postulaty i skargi, a także je załatwia.




Dyrektor szkoły jest przewodniczącym rady pedagogicznej i w ramach tej funkcji zobowiązany jest do:


  • realizacji uchwał Rady,

  • zapoznawania Rady z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,

  • przedstawiania Radzie, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informowania o działalności szkoły,

  • sporządzenia i przedstawienia raportu o pracy szkoły za miniony rok szkolny (na posiedzeniu rady w miesiącu sierpniu),

  • wstrzymania wykonania uchwał niezgodnych z przepisami prawa.

O wstrzymaniu uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.

Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

Organem doradczym dyrektora na okres jednej kadencji jest zespół kierowniczy powołany przez dyrektora placówki, w którego skład wchodzą:


  • wicedyrektor szkoły,

  • pełnomocni przedstawiciele działających w szkole związków zawodowych (po jednym przedstawicielu z każdego związku),

  • dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej.

Zespół kierowniczy wyraża opinię o bieżących sprawach szkoły. Zebranie zespołu kierowniczego zwołuje dyrektor szkoły z własnej inicjatywy lub na prośbę jednego z jego członków. Po zasięgnięciu opinii zespołu kierowniczego dyrektor podejmuje decyzję zgodnie ze swoimi kompetencjami.


W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora szkoły.

Powierzenia tego stanowiska i odwołania z niego dokonuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady pedagogicznej i rady szkoły. Stanowisko powinno przypadać na nie mniej niż 12 oddziałów. Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego może tworzyć dodatkowe stanowiska kierownicze.

Wicedyrektor szkoły przyjmuje na siebie część obowiązków dyrektora szkoły, a w szczególności:


  • pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności w szkole,

  • przygotowuje projekty następujących dokumentów szkolnych:

    • rocznego planu działalności wychowawczo - opiekuńczej szkoły,

    • kalendarza szkolnego,

  • organizuje i koordynuje bieżący tok działalności wychowawców poszczególnych oddziałów i świetlicy,

  • prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oddziałów szkolnych, świetlicy oraz zajęć wychowawczych wychowawców klasowych.

UPRAWNIENIA - ODPOWIEDZIALNOŚĆ


Wicedyrektor szkoły:

  • jest bezpośrednim przełożonym służbowym, z uprawnieniami dyrektora szkoły:

    • wychowawców klasowych i wychowawców świetlicy;

  • jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą, a także podczas pełnienia funkcji zastępcy dyrektora, ma więc prawo do przydzielania zadań służbowych i wydawania poleceń;

  • decyduje o bieżących sprawach procesu wychowawczo-opiekuńczego w całej szkole;

  • ma prawo wnioskowania do dyrektora szkoły w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych wszystkich pracowników szkoły;

  • ma prawo używania pieczątki imiennej z tytułem: wicedyrektor szkoły oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.

ODPOWIADA


Jak każdy nauczyciel oraz :

  • służbowo przed dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, organem prowadzącym szkołę oraz organem sprawującym nadzór pedagogiczny za:

    1. poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

    2. poziom nadzoru pedagogicznego i stan doskonalenia zawodowego nauczycieli, dla których jest bezpośrednim przełożonym,

    3. prawidłowość postępowania szkoły w związku z obowiązkiem szkolnym w obwodzie szkoły.

RADA PEDAGOGICZNA


Kompetencje rady pedagogicznej określają artykuły:41.42,43 ustawy o systemie oświaty oraz Regulamin Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach, który stanowi załącznik nr 3 do Statutu.

RADA RODZICÓW


Kompetencje Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach określa Regulamin Rady Rodziców, który stanowi załącznik nr 4 do Statutu.

RADA SZKOŁY


Kompetencje Rady Szkoły określa Regulamin Rady Szkoły, który stanowi załącznik nr 5 do Statutu.

SAMORZĄD UCZNIOWSKI


Kompetencje Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego, który znajduje się w Programie wychowawczym szkoły.

  1. Wszystkim organom szkoły zapewnia się możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo określonych w Statucie szkoły.

Zasady współdziałania organów szkoły określa ustawa o systemie oświaty.

  1. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły oraz między organami szkoły należy do dyrektora szkoły, który podejmując decyzje bierze pod uwagę opinię rady pedagogicznej, rady rodziców, rady szkoły i samorządu uczniowskiego zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym, statutem szkoły oraz musi kierować się nadrzędnym dobrem uczniów i szkoły.

  2. Odwołanie od decyzji dyrektora szkoły przysługuje nauczycielom, rodzicom i uczniom w ciągu 7 dni od daty jej przekazania zainteresowanym stronom do organu prowadzącego szkołę.

Uczeń ma prawo odwołać się od decyzji dyrektora szkoły poprzez rodziców, którzy w imieniu dziecka wnoszą rewizję postanowienia dyrektora do organu prowadzącego szkołę.


Bieżąca wymiana informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach odbywa się poprzez:

  • informowanie nauczycieli w ramach posiedzeń rady pedagogicznej oraz poprzez zapisy w księgach zarządzeń udostępnionych nauczycielom w pokoju nauczycielskim,

  • wywieszanie informacji na piśmie dla nauczycieli na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim, a dla rodziców i uczniów – na tablicach informacyjnych na korytarzach szkoły,

  • informowanie uczniów w ramach zebrań samorządu uczniowskiego, co najmniej 1 raz w semestrze,

  • przekazywanie komunikatów dyrektora przez radiowęzeł oraz na apelach,

  • informowanie rodziców w ramach tzw. zebrań rodziców, wywiadówek i posiedzeń Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach,

  • informowanie członków Rady Szkoły w trakcie ich zebrań.


Rozdział V

Organizacja Szkoły


§ 9.

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 10.


Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku na podstawie ramowego planu nauczania oraz planu finansowego szkoły.

Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do 30 maja każdego roku.


§ 11.

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich zajęć edukacyjnych obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego.

  2. Liczebność oddziału nie powinna przekraczać 25 uczniów.

  3. W szkole tworzone są oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.

  4. W szkole tworzy się oddziały sportowe. Zasady rekrutacji określone są w „Organizacji klasy sportowej w Szkole Podstawowej w Laskowicach”.

  5. Podziału na grupy dokonuje się zgodnie z Rozporządzeniem MENiS w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

§ 12.

  1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, czyli wychowawcy oraz wyznacza po konsultacji z wychowawcą danej klasy tzw. wychowawcę zastępczego, który automatycznie podejmuje obowiązki w razie nieobecności wychowawcy.
    Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały etap edukacyjny.
    W uzasadnionych przypadkach rodzice i uczniowie mają możliwość wpływania na dobór bądź zmianę nauczyciela przedmiotu lub wychowawcy.


    Tryb postępowania w tej sprawie jest następujący:


1. uczniowie na naradzie składają wniosek do samorządu klasowego, który przekazuje go do Przewodniczącego Rady Rodziców;

2. rodzice składają dyrektorowi szkoły pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem w sprawie zmiany nauczyciela przedmiotu lub wychowawcy, który podpisany jest na zebraniu klasowym rodziców przez 50% + 1 rodziców;

3.dyrektor szkoły powołuje komisję do rozpatrzenia wniosku w składzie:

  • dyrektor szkoły – przewodniczący ,

  • wicedyrektor,

  • dwoje nauczycieli,

  • dwóch przedstawicieli rady szkoły,

  • dwóch przedstawicieli rady rodziców,

  • dwóch przedstawicieli samorządu uczniowskiego,


    4. w skład komisji powołanej przez dyrektora mogą wchodzić:

  • uczniowie i rodzice z danej klasy składający wniosek,

  • nauczyciel lub wychowawca, który jest przedmiotem sporu;

    5.
    tryb posiedzenia komisja ustala na swym posiedzeniu (uczniowie przedstawiają komisji swoje zarzuty);

    6.
    od decyzji komisji przysługuje prawo odwołania się rodzicom, uczniom danej klasy, jak również nauczycielowi, którego dotyczył wniosek w ciągu 7 dni od daty jej dostarczenia zainteresowanym stronom do organu prowadzącego szkołę;

    7.
    odwołanie jest podpisane zgodnie z zasadami zawartymi w niniejszym statucie (§12 ust. 3b);

    8.
    rozpatrzenia wniosku rodziców i uczniów o zmianę wychowawcy klasowego lub nauczyciela przedmiotu komisja powołana przez dyrektora szkoły musi dokonać najpóźniej w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia wniosku.

§ 13.

  1. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

  2. Tygodniowy rozkład zajęć klas 0-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, a szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel prowadzący zajęcia.


§ 14.

  1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.

  2. Godzina zajęć edukacyjnych trwa 45 minut.

  3. Godzina pracy pracowników biblioteki szkolnej, świetlicy, oddziału przedszkolnego i pedagoga szkolnego trwa 60 minut.


§ 15.

  1. Obowiązkowe zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze (zespoły korekcyjno – kompensacyjne - kl. I – III oraz zespoły wyrównawcze – - kl. IV - VI) mogą być prowadzone poza systemem klasowo - - lekcyjnym w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych zgodnie z arkuszem organizacyjnym szkoły.

  2. Zajęcia nadobowiązkowe: nauka języka obcego, koła zainteresowań zgodne z zainteresowaniami uczniów i możliwościami szkoły, prowadzone są poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych (szczegółowy przydział godzin zawarty jest w arkuszu organizacyjnym szkoły).

§ 16.

W szkole zatrudniony jest pedagog szkolny. Przydział zadań i obowiązków znajduje się w aktach osobowych nauczyciela zajmującego to stanowisko.


§ 17.

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą pomiędzy poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.


§ 18.

  1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia obiadu w stołówce.

  2. Szkoła zapewnia uczniom gorący napój. Odpłatność za jego przygotowanie ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców.


§ 19.

W szkole działa biblioteka szkolna. Szczegółową działalność określa Regulamin pracy biblioteki, który stanowi załącznik nr 7 do Statutu.


§ 20.

W szkole organizowane są zajęcia świetlicowe. Zasady funkcjonowania zawarte są w Regulaminie działalności świetlicy, który stanowi załącznik nr 6 do Statutu.


 

Rozdział VI

§ 21.


Rodzice I Nauczyciele


współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.


  1. Formami współdziałania rodziców i szkoły są :

    • zebrania ogólne rodziców,

    • zebrania rodziców danej klasy,

    • rozmowy indywidualne rodziców z wychowawcami klasowymi,

    • rozmowy rodziców z pedagogiem szkolnym,

    • indywidualne rozmowy rodziców z nauczycielami przedmiotów ,

    • rozmowy dyrektora szkoły z rodzicami.

  2. W ramach wyżej wymienionych form współdziałania dyrekcja szkoły, nauczyciele przedmiotów, wychowawcy, pedagog szkolny zobowiązani są do przekazywania rodzicom treści zamierzeń dydaktyczno - - wychowawczych i opiekuńczych.

  3. W ramach zebrań organów rady rodziców, rodziców danych klas, dyrekcja szkoły i nauczyciele zobowiązani są do zapoznania rodziców z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.

  4. W ramach wywiadówek, spotkań indywidualnych, jak również na życzenie rodziców, wychowawcy klas zobowiązani są do rzetelnego przekazywania informacji rodzicom na temat ich dzieci, a w szczególności o zachowaniu, postępach lub przyczynach trudności w nauce oraz udzielania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia uczniów.

  5. Rodzice mają prawo w wyznaczony przez dyrektora dzień tygodnia wyrażać i przekazywać organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinię na temat pracy szkoły.

  6. Ustala się, iż spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusje na tematy dydaktyczno - wychowawcze odbywają się w miarę potrzeb, nie mniej jednak niż 6 razy w roku, tj. we wrześniu, listopadzie, grudniu, pod koniec stycznia oraz w kwietniu i maju każdego roku szkolnego.

  7. Zebrania ogólne z rodzicami oraz zebrania klasowe wszystkich wychowawców w wyznaczonym wyżej czasie zarządza dyrektor szkoły.

  8. Zwoływanie spotkań klasowych z inicjatywy wychowawcy klasy bądź rodziców wymaga uzgodnienia z dyrektorem szkoły.


Rozdział VII


Nauczyciele I Inni Pracownicy Szkoły


§ 22.

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.

  2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.


    § 23.

  1. Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz dążyć do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej.

  2. Nauczyciel zobowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku dla pracy, dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

  3. Nauczyciel odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz szczegółowymi regulaminami korzystania z klasopracowni, sal zajęć wychowania fizycznego i boisk szkolnych.

  4. Formalny przydział przedmiotów nauczania, wychowawstw, opieki nad kołami, zespołami, organizacjami i izbami lekcyjnymi reguluje na początku roku szkolnego arkusz organizacyjny szkoły i wykaz zadań dodatkowych.

  5. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

  6. W szkole tworzone są zespoły nauczycielskie:

    • wychowawcze (wychowawcy klas 0-VI, pedagog szkolny),

    • przedmiotowe (humanistyczny i matematyczno-przyrodniczy),

    • edukacji wczesnoszkolnej (0-III).


Zadania Nauczyciela


  1. Realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w klasach i zespołach, osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i planach szkolnych.

  2. Wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej, wnioskuje o jego wzbogacenie lub modernizację do organów kierowniczych szkoły.

  3. Wspiera swoją postawą i działaniem pedagogicznym rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowań.

  4. Udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów zgodnie ze znajomością środowiska rodzinnego.

  5. Bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia wszystkich uczniów zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, nauczycielskim systemem oceniania oraz rozporządzeniem MENiS w sprawie klasyfikowania i promowania uczniów.

  6. Informuje rodziców, uczniów oraz wychowawcę klasy i dyrekcję, a także radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno - wychowawczych swoich uczniów.

  7. Bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizowanych w szkole i przez instytucje wspierające szkołę.

  8. Prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną przedmiotu lub zajęć pozalekcyjnych.

§ 24.

  1. Pracą zespołów nauczycieli kierują powołani przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołów.

  2. Cele i zadania zespołów obejmują:

    • zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania i wychowania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,

    • inicjowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego,

    • współdziałanie w organizowaniu pracowni i uzupełniania ich wyposażenia,

    • wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,

    • wymianę doświadczeń dotyczących dydaktyki i wychowania.



Uprawnienia


Nauczyciel:

  1. decyduje w sprawie wyboru i doboru programu nauczania, metod, form organizacyjnych, podręczników, środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu,

  2. jeśli prowadzi zajęcia pozalekcyjne – decyduje o treści programu tych zajęć,

  3. decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów, w oparciu o nauczycielski system oceniania zgodny z wewnątrzszkolnym systemem oceniania,

  4. ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz regulaminowych kar dla swoich uczniów.



Odpowiedzialność


Nauczyciel odpowiada:

  1. służbowo przed dyrektorem szkoły, organem prowadzącym szkołę oraz organem pełniącym nadzór pedagogiczny za:

  • poziom wyników dydaktyczno - wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu, warunków w jakich działał oraz poziomu intelektualnego zespołu klasowego,

  • stan warsztatu pracy, sprzęt i urządzenia oraz środki dydaktyczne przydzielone mu wg pisemnego przyjęcia po uprzednim zinwentaryzowaniu;

  1. służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub karnie za:

  • tragiczne skutki wynikłe z braku nieusprawiedliwionej nieobecności nauczyciela na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych,

  • nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na wypadek pożaru.


Obowiązki wychowawcy klasowego


Obowiązki wychowawcy klasowego zawarte są w Programie wychowawczym szkoły.



Uprawnienia Wychowawcy

  1. Ma prawo do uzyskiwania pomocy metodycznej i psychologiczno - - pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę.

  2. Ma prawo uzyskać dostęp do dokumentacji związanej z wszechstronną charakterystyką ucznia.

  3. Ustala ocenę z zachowania swoich wychowanków zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania i rozporządzeniem MENiS w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

  4. Ma prawo ustanowić przy współpracy z klasą i radą rodziców własne formy nagradzania i motywowania uczniów.

  5. Ma prawo wnioskować o rozwiązywanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do służby zdrowia, dyrekcji szkoły i rady pedagogicznej.

Wychowawca Odpowiada

Przed dyrektorem szkoły za:

  1. realizację programu wychowawczego szkoły,

  2. prawidłowość prowadzenia dokumentacji swojej klasy,

  3. integrowanie wysiłków wszystkich nauczycieli, rodziców wokół realizacji i ewaluacji programu wychowawczego szkoły,

  4. poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej.

§ 25.

INNI PRACOWNICY SZKOŁY

Zakres obowiązków dla każdego pracownika administracji i obsługi opracowuje dyrektor szkoły, a po zapoznaniu z nim pracownika, dołącza do akt osobowych. Poza tym każdy pracownik zobowiązany jest do pracy zgodnie z regulaminem pracy szkoły, przepisami zawartymi w Kodeksie pracy oraz przepisami bhp i p. poż.


Rozdział VIII

Uczniowie Szkoły

§ 26.

  1. Uczniem Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach jest dziecko, które podlega obowiązkowi szkolnemu i zamieszkuje w obwodzie szkoły.

  2. Na prośbę rodziców, za zgodą dyrektora szkoły, mogą uczęszczać do Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach dzieci spoza obwodu szkoły.


§ 27.


  1. Do Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach uczęszczają dzieci spełniające obowiązek szkolny. Przepisy regulujące obowiązek szkolny zawarte są w „Ustawie o systemie oświaty”.

  2. Prawa i obowiązki uczniów szczegółowo określa Regulamin uczniowski stanowiący załącznik nr 8 do Statutu.

§ 28.

Nagrody I Kary

  1. Społeczność szkolna nagradza ucznia za:

    • rzetelną naukę i prace społeczne,

    • wzorową postawę,

    • wybitne osiągnięcia,

    • dzielność i odwagę.

  1. Rodzaje nagród i sposób ich przyznawania:

  • pochwała wychowawcy klasowego,

  • pochwała organizacji szkolnej,

  • pochwała dyrektora szkoły przed społecznością szkolną,

  • dyplom uznania,

  • nagroda dyrektora szkoły za szczególne osiągnięcia, np. w konkursach, zawodach sportowych, itp.


  1. Szczególnie wyróżniający się uczniowie otrzymują nagrody i wyróżnienia przyznawane przez władze oświatowe oraz instytucje i organizacje wg odrębnych zasad.


  1. Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie regulaminu:

  • upomnieniem wychowawcy klasy,

  • upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły,

  • zawieszeniem prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz,

  • przeniesieniem do równoległej klasy w swojej szkole,

  • przeniesieniem do innej szkoły.


  1. Wykonanie kary może zostać zawieszone, jednak nie dłużej niż na rok, jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu klasowego lub szkolnego, rady rodziców, rady szkoły, organizacji działających w szkole lub innej organizacji społecznej.


  1. Uczeń ma prawo do odwołania się od kary do:

  • wychowawcy klasy,

  • dyrektora szkoły poprzez wychowawcę klasy, rodziców lub organizację działającą na terenie szkoły,

  • sądu koleżeńskiego przy samorządzie szkolnym.


  1. Tryb odwołania się uczniów od nałożonych na nich kar.


  • Uczeń powinien być poinformowany o nałożonej na niego karze minimum na trzy dni przed wprowadzeniem jej w czyn.

  • Uczeń, względnie rodzic czy prawny opiekun w imieniu ucznia, może wnieść na piśmie odwołanie od nałożonej kary do jednego z podmiotów wymienionych w pkt. 6. w terminie trzech dni od dnia nałożenia kary.

  • Odwołanie ucznia winno być rozpatrzone przez określony organ w terminie trzech dni od daty wpływu.

  • O decyzji dotyczącej odwołania w terminie trzech dni powinni być poinformowani uczniowie, rodzice oraz dyrektor szkoły.

Postanowienia końcowe


§ 29.

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 30.


Na budynku szkoły umieszczone są tablice:

    • owalna z godłem państwowym,

    • podłużna z napisem o treści „Szkoła Podstawowa im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach”.


§ 31.

Szkoła prowadzi Kronikę Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach.

§ 32.


Szkoła posiada własny sztandar i ceremoniał.

Ceremoniał zawarty jest w „Programie wychowawczym” szkoły.


§ 33.

  1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

  2. Szkoła prowadzi gospodarkę finansową i materialną zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  3. Ilekroć w Statucie jest mowa o rodzicach należy przez to rozumieć również prawnych opiekunów dziecka.



Projekt Statutu Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach został przygotowany przez radę pedagogiczną i przedłożony radzie szkoły w dniu 29.11.1999r.

Statut Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach uchwaliła rada szkoły w dniu 03. 12 . 1999r.

Znowelizowany przez radę pedagogiczną jednolity tekst Statutu Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Laskowicach uchwaliła rada szkoły w dniu 03.09.2002 r.

 

Przewodniczący Rady Szkoły

Kazimierz Suchocki

metryczka


Wytworzył: Rada Sz.P. (2 lutego 2004)
Opublikował: Dominika Aniszewska (2 lutego 2004, 11:24:28)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 3310