STRATEGIA ROZWOJU

VII. ZASADY REALIZACJI STRATEGII ROZWOJU GMINY

          Misja opisuje w ogólny sposób dążenia Gminy Jeżewo. Formułując zasady i kolejność działań poszczególnych akcji samorządu określa również zagrożenia na drodze realizacji strategii rozwoju gminy.

              Realizacji założonej misji posłużą ponadto zasady konstytuujące funkcjonowanie lokalnej społeczności, dając szansę na realizowanie podstaw rozwoju ujętych w strategii i wyznaczonych w misji gminy.

 

Zasada zrównoważonego rozwoju.

        Przyjęcie tej zasady oznacza, że rozwój gospodarczy gminy w dłuższym okresie czasu odbywać musi się przy zapewnieniu równowagi społecznej, ekologicznej i przestrzennej. Jest to niezbędny warunek stabilności, dobrego poziomu życia w obszarze gminy oraz sprawnego funkcjonowania organizmu gminy, co stwarza możliwości inwestycyjne.

 

Zasada rozwoju wielokierunkowego.

        W pierwszej fazie realizacji strategii prowadzić należy proces realizacji jej założeń sprzyjając różnorodnym działaniom gospodarczym i społecznym.

         Wzmocnieniu ulegać powinna sfera dobrze prosperujących zasobów i funkcjonujących przedsięwzięć. Kolejnym etapem musi być wdrożenie innowacyjnych form i metod. Granica między tymi etapami jest płynna i proces innowacyjności wynika w znacznym stopniu z konstrukcji programów i działań partnerskich wśród podmiotów lokalnych.  

 

Zasada orientacji na mieszkańców.

         Zasada ta respektuje fakt, że podstawowym podmiotem działania jest społeczność lokalna i poszczególni mieszkańcy gminy. Źródłem zmian i rozwoju są ludzie - ich ambicje, umiejętność i wiedza.

          Władze samorządowe programując zadania muszą uwzględnić ten fakt, tworząc warunki sprzyjające wysokiej aktywności mieszkańców gminy.

 

Zasada wzmacniania lokalnego rynku i potencjału gospodarczego.

           Władze samorządowe powinny w dalszej perspektywie budować mechanizmy wzmacniające lokalne firmy, szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa, jako wiodący sektor. Powinny wzmacniać i kreować jakość lokalnego rynku wszędzie tam, gdzie jest to uzasadnione.

 

1. Fazy realizacji strategii.

        Z uwagi na rozwój procesu integracyjnego Polski z Unią Europejską oraz związanymi z tym obowiązkami i korzyściami należy wyróżnić dwie fazy realizacyjne strategii rozwoju gminy: przedakcesyjną i poakcesyjną, wyróżnione momentem wejścia Polski do Unii Europejskiej.

        W pierwszej z wyróżnionych faz przy nieznacznych środkach przeznaczonych przez państwo na wsparcie rozwoju lokalnego trzeba skoncentrować wysiłki na realizacji celów służących przygotowaniu kadr samorządu do prowadzenia procesu integracyjnego na szczeblu administracji samorządu gminnego, zwiększeniu lokalnej przedsiębiorczości oraz lepszej współpracy wewnątrz społeczności lokalnej i podmiotów lokalnych.

        Druga faza, po przyjęciu Polski do Unii Europejskiej, sprzyjać będzie wykorzystaniu instrumentów finasowych do zwiększania wsparcia lokalnego procesu rozwojowego w tym inwestycji w obszarze infrastruktury technicznej. Umożliwi to nadanie istniejącym obiektom i nieruchomościom nowych funkcji gospodarczych, zwiększy dostępność komunikacyjną obszaru gminy.

 

2. Zagrożenia procesu rozwojowego gminy.

        Realizacja założonej misji gminy wymaga zachowania konsekwencji i dyscypliny w monitorowaniu procesu programowego rozwoju gminy. Jednym z niebezpieczeństw dla tego procesu może być negatywny wpływ tendencji występujących w gospodarce kraju, systemie finansów publicznych czy wahaniach koniunktury gospodarczej. Wpływ na osiąganie celów strategicznych będą miały również procesy restrukturyzacyjne poszczególnych obszarów gospodarki. Poddanie się bieżącym naciskom społecznym przynieść może spowolnienie procesu rozwojowego dla gminnego obszaru gospodarczego.

metryczka


Wytworzył: W.G.iZ. (11 września 2003)
Opublikował: Dominika Aniszewska (11 września 2003, 12:25:18)

Ostatnia zmiana: Dominika Aniszewska (29 listopada 2004, 09:05:20)
Zmieniono: zmiana czcionki

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 4022