Plan Gospodarki Odpadami

 STRESZCZENIE W JĘZYKU NIESPECJALISTYCZNYM

Plan Gospodarki Odpadami dla Gminy Jeżewo powstaje jako realizacja ustawy z dnia 27.04.2001 r. o odpadach (Dz. U. nr 62, poz. 628 z późn. zm.), która w rozdziale 3, art. 14-16 wprowadza obowiązek opracowywania planów na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym.


Niniejszy dokument uwzględnia zapisy zawarte w aktualnie obowiązujących aktach prawnych
z zakresu gospodarki odpadami oraz w krajowym planie gospodarki odpadami (M. P. z 2003 r. Nr 11, poz. 159).


Odpady komunalne.

Szacuje się, że na obszarze gminy powstało w sektorze komunalnym w latach 2002 i 2003 po ok. 1,8 tys. Mg odpadów, co stanowi 6% odpadów wytworzonych w powiecie. Sposób zbiórki nie odbiega pod względem technicznym (stosowanych pojemników, samochodów) od standardów przyjętych w Polsce i krajach Unii Europejskiej.

Nie wszyscy mieszkańcy Gminy objęci są zorganizowaną zbiórką odpadów komunalnych. Część odpadów trafia do środowiska w sposób niekontrolowany (spalanie, deponowanie na tzw. dzikich wysypiskach) powodując jego zanieczyszczenie. Na terenach wiejskich część odpadów jest wykorzystywana w żywieniu zwierząt lub kompostowana. Odpady mające właściwości energetyczne (drewno, papier, tworzywa sztuczne) są spalane, co w przypadku tworzyw sztucznych należy uznać za zjawisko bardzo niebezpieczne dla środowiska (m.in. emisja chloru, dioksyn i furanów).

W Gminie Jeżewo prowadzona jest segregacja odpadów. Biorąc pod uwagę, że w roku 2002 w Polsce w wyniku selektywnej zbiórki zebrano ok. 1,2% masy wytwarzanych odpadów komunalnych należy uznać, że w Gminie zbiórka selektywna surowców wtórnych prowadzona była w sposób, niedostateczny bowiem zebrano 0,7 % materiałów, które poddano recyklingowi.


Na terenie Gminy Jeżewo znajdują są kompostownia zlokalizowane przy składowisku odpadów w Białych Błotach, wymaga modernizacji.


Odpady komunalne z terenu Gminy unieszkodliwiane są przede wszystkim poprzez ich składowanie na gminnym składowisku odpadów w m. Białe Błota Zapełnione jest jedynie w ok. 10%. Wymaga ono modernizacji.


Dla gospodarki odpadami komunalnymi określono następujące cele:


Cele krótkoterminowe na lata 2004 – 2007:

  1. Objecie zorganizowaną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców Gminy.

  2. Skierowanie w roku 2007 na składowiska do 74% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji .

Cele średniookresowe na lata 2008 – 2011:

  1. Skierowanie w roku 2011 na składowiska nie więcej niż 55% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.


Dla osiągnięcia założonych celów, konieczne jest podjęcie następujących kierunków działań w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na obszarze Gminy Jeżewo:

  1. Podnoszenie świadomości społecznej obywateli, w szczególności w zakresie minimalizacji wytwarzania odpadów.

  2. Budowa ponadgminnego zakładu zagospodarowania odpadów.

  3. Wdrażanie nowoczesnych technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

  4. Podniesienie skuteczności selektywnej zbiórki odpadów ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju selektywnej zbiórki odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.

  5. Wdrażanie selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych

  6. Redukcja zawartości składników ulegających biodegradacji w odpadach kierowanych na składowisko.

  7. Rekultywacja składowiska.

  8. Likwidacja dzikich składowisk.


W celu realizacji postawionych celów oraz po przeanalizowaniu możliwych rozwiązań gospodarki odpadami komunalnymi dla Powiatu świeckiego do roku 2020, w trakcie tworzenia projektu planu rozważano trzy warianty:

  • Wariant A: Budowa zakładu zagospodarowania odpadów (ZZO) obsługującego jedynie Powiat świecki;

  • Wariant B: Budowa zakładu zagospodarowania odpadów (ZZO) obsługującego Powiat świecki i chełmiński. Sugerowany w wojewódzkim planie system oparty o wspólne przedsięwzięcie z powiatem sępoleńskim był nie do przyjęcia ze względu na wzajemne położenie obydwu powiatów;

  • Wariant C: Wykorzystanie części odpadów komunalnych do produkcji materiałów budowlanych wg technologii HYDROMEX. W wariancie tym zakładano również funkcjonowanie ZZO. Wariant C rozpatrzono w dwóch scenariuszach:

    • C1 – ZZO obsługuje jedynie Powiat świecki (jak w Wariancie A)

    • C2 – ZZO obsługuje Powiat świecki i chełmiński (jak Wariant B)

Zakład Zagospodarowania Odpadów, składał się będzie z linii do segregacji odpadów, kompostowni, instalacji do przerobu odpadów wielkogabarytowych i budowlanych oraz składowisko/składowiska odpadów. W planie założono budowę ZZO przy składowisku w Sulnówku.


Przewidywano następujące etapy wprowadzania systemu:

Wariant A i B:

  • Etap I – do czasu wybudowania ZZO (do roku 2009)

  • Etap II – ZZO funkcjonuje (od roku 2010)

Wariant C:

  • Etap I –Testowanie instalacji pilotażowej HYDROMEX przy składowisku w Sulnówku (konieczny okres zostanie ustalony na etapie wdrażania. Sugeruje się okres badań co najmniej 3 lata).

  • Etap II – Funkcjonowanie instalacji HYDROMEX przy składowisku w m. Wielki Konopat.


W tabeli 1 zestawiono w celach porównawczych szacowane koszty poszczególnych wariantów.


Tab. 1. Porównanie rozpatrywanych wariantów w aspekcie ekonomicznym


L.p.

Wyszczególnienie

Wariant

A

B

C

C1

C2

1

Koszt inwestycyjny (do roku 2020) (tys. zł)

43 007

53 842

79 007

89 842

2

Koszt działań nieinwestycyjnych (tys. zł)

2 891

2 891

2 891

2 891

3

Opłata dla mieszkańca (zł/rok, 2011)

40

43

bd*

bd

4

Opłata za 1 Mg odpadów (w roku 2011)

106

111

bd

bd

* brak danych


Wariantem najdroższym pod względem inwestycyjnym jest Wariant C. Biorąc jednak pod uwagę, że dzięki wykorzystaniu materiałowemu (w przypadku powodzenia etapu pilotażowego) większej ilości odpadów niż w wariantach A i B, a przez to mniejszej ilości do składowania, Wariant ten jest korzystniejszy dla środowiska. Należy oczekiwać, że pod względem eksploatacyjnym nie będzie on droższy od pozostałych wariantów.


Ostatecznie, na podstawie przeprowadzonej analizy wariantów oraz konsultacji z przedstawicielami Zamawiającego oraz przedstawicielami gmin wybrano jako optymalny Wariant C1:

  1. Budowa ZZO przy składowisku w Sulnówku oraz wykorzystanie części odpadów komunalnych do produkcji materiałów budowlanych wg technologii HYDROMEX. W trakcie wprowadzania systemu rozważane będzie współdziałanie z gminami Powiatu chełmińskiego.

  2. W przyjętym systemie przewidziano dwa warianty:

    • Wariant I – gospodarka odpadami w oparciu o gminy Powiatu świeckiego,

    • Wariant II – wspólna gospodarka odpadami gmin Powiatów świeckiego i chełmińskiego.

  3. Odpady do unieszkodliwiania przez składowanie kierowane będą na składowiska oferujące najkorzystniejsze warunki finansowe (również poza Powiatem świeckim).

  4. W związku z budową w roku 2004 na terenie gminy Dragacz komercyjnego składowiska odpadów komunalnych, zmieszane odpady komunalne z gminy będą deponowane na powyższym składowisku.



Osady ściekowe.

W roku 2002 w Gminie Jeżewo wytworzono w wyniku oczyszczania ścieków komunalnych w oczyszczalniach 10 Mg s.m. osadów. Głównym sposobem postępowania z wytworzonymi odpadami było ich składowanie


W gospodarce osadowej postawiono następujące cele:

  1. Zwiększenie stopnia kontroli obrotu komunalnymi osadami ściekowymi celem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa zdrowotnego i środowiskowego przy ich wykorzystaniu.

  2. Zwiększenie stopnia przetworzenia komunalnych osadów ściekowych.

  3. Maksymalizacja stopnia wykorzystania substancji biogennych zawartych w osadach przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymogów dotyczących bezpieczeństwa sanitarnego i chemicznego.


Oraz działania:

  1. Unieszkodliwianie osadów ściekowych w zależność od uwarunkowań lokalnych.

  2. Likwidacja tymczasowego składowania osadów przy oczyszczalni ścieków.

  3. Zwiększenie kontroli nad osadami wykorzystywanymi dla celów przyrodniczych.


Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Powiatu świeckiego, dla Gminy Jeżewo przewiduje się wielokierunkowy sposób postępowania z wytworzonymi osadami, zależnie od ich składu oraz uwarunkowań lokalnych. Przewiduje się następujące kierunki postępowania z osadami ściekowymi:

  1. Przetwarzanie osadów ściekowych na materiały budowlane w technologii HYDROMEX PROCESS.

  2. Wykorzystanie osadów ściekowych do produkcji biomasy wykorzystywanej do produkcji paliw alternatywnych oraz energii. Powstała biomasa może być przekształcona termicznie w kotle fluidalnym w przedsiębiorstwie Frantschach Świecie S.A..

  3. Pozostałe osady: wykorzystanie rolnicze i w rekultywacji składowisk.



Odpady z sektora gospodarczego.

Wyliczono, że w roku 2002 na obszarze Gminy Jeżewo wytworzono 485 Mg odpadów przemysłowych, co stanowiło niecały procent odpadów wytworzonych w powiecie


Głównym sposobem postępowania z wytworzonymi odpadami był ich odzysk (67,8%). Unieszkodliwiono w inny sposób niż składowanie 0,05% masy odpadów, składowano 23,21%, a magazynowano - 8,85%.


Dla sektora gospodarczego określono następujące cele ogólne do roku 2011:


  1. Zwiększenie stopnia wykorzystania odpadów.

  2. Bezpieczne dla środowiska unieszkodliwienie odpadów azbestowych oraz odpadów i urządzeń zawierających PCB.

  3. Eliminacja zagrożenia ze strony odpadów pochodzenia zwierzęcego


Dla osiągnięcia założonego celu, konieczne jest podjęcie następujących kierunków działań:


    1. Systematyczne wprowadzanie bezodpadowych i mało odpadowych technologii produkcji

    2. Wprowadzenie metod i technologii „czystej produkcji” powodującej zmniejszenie ilości i uciążliwości wytwarzanych odpadów

    3. Stymulowanie podmiotów gospodarczych wytwarzających odpady przemysłowe do zintensyfikowania działań zmierzających do maksymalizacji gospodarczego wykorzystania odpadów

    4. Budowa kwatery odpadów azbestowych na składowisku odpadów komunalnych.

    5. Dekontaminacja i unieszkodliwienie urządzeń zawierających PCB oraz likwidacja PCB

    6. Organizacja nadzoru weterynaryjnego nad procesem powstawania i niszczenia odpadów pochodzenia zwierzęcego szczególnego ryzyka (SRM) oraz padłych zwierząt (HRM)


Koszt inwestycyjny systemu gospodarki odpadami komunalnymi:


W tabeli 2. zestawiono szacowane koszty poszczególnych wariantów.


Tab. 2. Porównanie rozpatrywanych wariantów w aspekcie ekonomicznym
dla Gminy Jeżewo


L.p.

Wyszczególnienie

Wariant

I

II

1

Koszt inwestycyjny (do roku 2020) (tys. zł)

4 740

3594

2

Koszt działań nieinwestycyjnych (tys. zł)

173

116

3

Opłata dla mieszkańca (zł/rok, 2011)

40*

43*

4

Opłata za 1 Mg odpadów (w roku 2011)

108*

111*

* bez uwzględnienia kosztów eksploatacji instalacji HYDROMEX PROCESS


Koszty eksploatacyjne funkcjonowania systemu przy uwzględnieniu instalacji HYDROMEX PROCESS na obecnym etapie, ze względu na pilotażowy charakter instalacji obarczone będą zbyt dużym błędem. Zostaną one określone w trakcie badania możliwości wykorzystania technologii w warunkach Powiatu świeckiego. Należy jednak oczekiwać, że funkcjonowanie instalacji nie podniesie kosztów eksploatacyjnych z następujących powodów:

    1. W instalacji odpady nie mające wartości jako surowce wtórne przetworzone będą na wyroby mające wartość handlową.

    2. Unieszkodliwione w omawianych procesie będą odpady niebezpieczne, których unieszkodliwienie w innych instalacjach wymaga dużych nakładów finansowych (farby i lakiery).

    3. Zaoszczędzona zostanie pojemność składowisk, przez co odsunięta w czasie będzie rozbudowa składowiska w Sulnówku.


Podane koszty nie dotyczą gminy Dragacz, z której zmieszane odpady komunalne będą deponowane na składowisku komercyjnym w m. Górna Grupa.

metryczka


Wytworzył: ARCADIS Ekokonrem Sp. z o.o. /Oddział Bydgoszcz/ przy współpracy z p. Lemańczyk Jerzy - insp. ds. ochrony środowiska (13 lipca 2004)
Opublikował: Dominika Aniszewska (13 lipca 2004, 11:05:52)

Ostatnia zmiana: Dominika Aniszewska (29 listopada 2004, 10:34:24)
Zmieniono: zmiana czcionki

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 4036