BUDŻET

R E A L I Z A C J A    B U D Ż E T U    G M I N Y  

 Z A    2 0 0 3     R O K.


         Uchwałą Nr III/23/2002 z dnia 30 grudnia 2002 r. Rada Gminy uchwaliła zrónoważony budżet gminy na 2003 rok w następujących kwotach:

Dochody: 10.590.747

Wydatki:  10.590.747


         W ciągu roku wprowadzono deficyt budżetowy w kwocie 1.421.000, który pokryto kredytem zaciągniętym z BS w Nowem O/Jeżewo.
         Następującymi Uchwałami Rady Gminy i Zarządzeniami Wójta Gminy wprowadzono zmiany do uchwały budżetowej:

W uchwale Nr III/23/2002 Rady Gminy w Jeżewie z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2003 rok zmienionej Zarządzeniem Wójta Gminy Nr 2/2003 z dnia 10 lutego 2003 r., Uchwałą Rady Gminy Nr IV/34/2003 z dnia 26 lutego 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 9/2003 z dnia 26 marca 2003 r., Uchwała Rady Gminy Nr V/40/2003 z dnia 17 kwietnia 2003 r., Uchwałą Rady Gminy Nr VI/45/2003 z dnia 28 maja 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 13/2003 z dnia 6 czerwca 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 15/2003 z dnia 26 czerwca 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 17/2003 z dnia 14 lipca 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 19/2003 z dnia 28 lipca 2003 r., Uchwała Rady Gminy Nr VII/58/2003 z dnia 12 września 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 27/2003 z dnia 13 października 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 28/2003 z dnia 4 listopada 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 29/2003 z dnia 11 listopada 2003 r., Uchwałą Rady Gminy Nr IX/77/2003 z dnia 25 listopada 2003 r., Uchwałą Rady Gminy Nr X/83/2003 z dnia 9 grudnia 2003 r., Uchwałą Rady Gminy Nr XI/85/2003 z dnia 29 grudnia 2003 r.

          Powyższymi zmianami ogółem zmniejszano uchwalony budżet o kwotę 147.388 tj. po stronie dochodów i wydatków jednocześnie zwiększając wydatki o deficyt budżetowy w kwocie 1.421.000.
         Zmniejszenia dochodów i wydatków dotyczyły zmian w opiece społecznej (zadania zlecone) oraz zmniejszenia dotacji na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych, które z braku środków własnych nie zostały zrealizowane w 2003 r. Większość zmian dotyczyła przeniesień wydatków między rozdziałami i paragrafami, które wprowadzono Zarządzeniami Wójta Gminy.
         Aby realizacja budżetu przebiegała prawidłowo bez naruszenia dyscypliny budżetowej zmiany wprowadzone do budżetu były konieczne.

Wykonany budżet gminy po zmianach:

Planowane dochody:            10.443.359
Planowane wydatki:            
11.864.358
w tym deficyt budżetowy:       1.421.000

Wykonane dochody:            10.638.532
Wykonane wydatki:            
11.404.819
Wynik budżetowy (ujemny):     
766.287
 
Prognozowane dochdoy zrealizowano w 101,8 %, planowane wydatki w 96,1 %. Dochody budżetu osiągnięte za 2003 rok w przeliczeniu na 1 mieszkańca wyniosły:

Dochody własne:              3.075.338    :     7724   =    398,15
Dochody gminy ogółem:  10.638.532    :     7724   = 1.377,33

           Udział dochodów własnych gminy w wykonaniu budżetu za 2003 rok to zaledwie 28,9 %, są to dochody, które można przeznaczyć na pozostałe wydatki nie mające pokrycia w subwencjach i dotacjach oraz zabezpieczyć środki na spłatę pożyczek i kredytów.
           Tak małe dochody własne jednoznacznie obrazują nam słabo rozwinięty dział gospodarczy, małą przedsiębiorczość i rolnictwo. Coroczne obniżenie górnych stwek podatków idzie w kierunku wspomożenia podatnika, ale czy podatnik zaoszczędzone środki inwestuje, czy po prostu przejada, to pytanie do dalszego planowania rozwoju gminy i planowania potrzeb społecznych.

Realizacja planowanych dochodów za 2003 r. w poszczególnych działach:

Dochody ogółem:                               10.638.532
z tego:

- dochdoy własne gminy                      3.075.338
- subwencje                                        
5.806.828
  w tym:

   - subwencja oświatowa                    
4.921.307
   - subwencja ogólna                             
911.708
   - subwencja rekompensująca               473.828

- dotacje celowe na zadania z zakresu    904.868
  administracji rządowej
- dotacja na podstawie porozumień           
22.451
- dotacja na dofinansowanie zadań
  własnych gminy i dotacje celowe            829.047

          Dochody własne gminy w porównaniu z rokiem 2002 są wyższe o 114.859 tj. o 7,25 %. Skutki obniżenia górnych stawek podatków i skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień przyniosły stratę dla gminy w kwocie 899.481.

I. Skutki obniżek górnych stawek podatków:

1) podatek rolny                                          17.291
2) podatek od nieruchomości                    
616.455
3) podatek od środków transportowych       63.848

II. Skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień:

1) podatek rolny                                           19.282
2) podatek od nieruchomości                    
177.260
3) podatek leśny                                                 
86
4) podatek od środków transportowych         5.259

           Z powyższych podatków zrealizowano dochody w kwocie 1.395.143, a strata wynosi: 899.481 tj. 64,4 %. Wzrost strat w dochodach w porównaniu z rokiem ubiegłym spowodowało dodanie strat z podatków od środków transportowych, których w latach poprzednich nie doliczano.
           Analizując wykonanie dochodów z podatków, do których mają zastosowanie obniżki i ulgi można stwierdzić, że Rada Gminy uchwalając stawki podatkowe kierowała się przede wszystkim dobrem mieszkańców gminy.
           Uchwalenie górnych stawek podatków mogłoby doprowadzić do niewypłacalności podatników, a co się z tym wiąże zwiększeniem bezrobocia i likwidacją niektórych zakładów.

Porównanie realizacji dochodów z lokalnych podatków do należności przypisanych
za 2003 r.

Podatek rolny:

- należności przypisane                354.146
- wpływy                                      
309.296
- zaległości                                     
44.888
- nadpłaty                                               38

Podatek od nieruchomości:

- należności przypisane             1.021.691
- wpływy                                       
882.293
- zaległości                                  
140.305
- nadpłaty                                            907

Podatek leśny:

- należności przypisane               119.456
- wpływy                                     
119.372
- zaległości                                         
125
- nadpłaty                                              41

Podatek od środków transportowych:

- należności przypisane                   98.776
- wpływy                                         
84.182
- zaległości                                     
14.594
- nadpłaty                                          -

Z a l e g ł o ś c i   w   p o d a t k a c h   w   2 0 0 3 r.
- gospodarstwa indywidualne

 

Z a l e g ł o ś c i   w   p o d a t k a c h   w   2 0 0 3 r.
- osoby prawne

 


Zaległości z wszystkich podatków i opłat na koniec 2003 r. wynoszą - 276.235

w tym:
naliczone odsetki od zaległości na koniec grudnia 2003 r. -                  67.628

Zaległości w porównaniu do roku ubiegłego wzrosły o 58.673, w tym: odsetki od zaległości: 1.875.

Poniższa tabela przedstawia salda zaległości w poszczególnych podatkach:


Realizacja dochodów w układzie działowym przedstawia się następująco:

Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo - dochody wykonano w kwocie 27.363 tj. 124,4 %.

Dochody zaplanowano w kwocie 22.000 zrealizowano       27.363
z tego:

- zwalczanie chorób zakaźnych, świadectwa miejsca
  pochodzenia zwierząt, kolczyki                                     3.213  tj. 107,1 %
- wpłaty za przyłącza do wodociągu                               24.150 tj. 127,1 %

Wyższe wpływy z wpłat za przyłącza do wodociągu uzależnione są od ilości nowo wybudowanych budynków mieszkalnych lub nieruchomości, do których podłączono wodę.


Dz. 020 - Leśnictwo - dochody planowano w kwocie 1.278, wykonano 1.278 tj. 100 %.

Uzyskane dochody wpłynęły za dzierżawę terenów leśnych przez koła łowieckie.


Dz. 600 - Transport i łączność - planowane dochody 3.521, wykonano 3.521.

Dochody zaplanowano na podstawie podpisanego porozumienia ze Starostwem Powiatowym wykonano w 100 %.
Jest to udział powiatu w zimowym utrzymaniu dróg wojewódzkich i powiatowych.


Dz. 700 - Gospodarka mieszkaniowa - planowane dochody w kwocie 191.287, zrealizowano 218.479 tj. 114,2 %.

Dochody w gospodarce mieszkaniowej to głównie dochody z majątku gminy, które zrealizowano w kwotach:

- dochody z usług                                                           22.931  tj.  99,7 %
- dochody z dzierżawy wieczystej                                    2.561   tj. 102,4 %
- dochody z przekształcenia dzierżawy wieczystej           1.337   tj. 100,0 %
- dochody z czynszów i dzierżaw nieruchomości            78.027   tj. 121,2 %
- dochody ze sprzedaży mienia komunalnego             109.145   tj. 114,8 %
- pozostałe dochody                                                         4.478    tj.  99,4 %

          Realizacja dochodów z majątku gminy zależy od popytu na zakup mieszkań, działek budowlanych i wyceny mienia komunalnego.
Dochody z mienia z roku na rok się zmniejszają, ponieważ ubywa majątku gminy, który można sprzedać. Każde zbycie mieszkań, gruntów, pomniejsza wpływy w kolejnych latach do budżetu z tego tytułu.
Wykonanie dochodów za rok 2003 jest wyższe od planowanego, ponieważ w drugim półroczu sprzedano więcej nieruchomości niż planowano oraz były dodatkowe wpływy z dzierzawy za grunty pod anteny telefonii komórkowej.


Dz. 750 - Administracja publiczna - planowane dochody w kwocie 102.800, wykonano 103.204 tj. 100,4 %

z tego:
- dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej           
67.600
- dotacja na zadania na podstawie porozumień                                    19.200

Dochody za czynności administracyjne, wpływy z różnych opłat wykonano w kwocie 12.909 tj. 103,2 %. Wpływy z różnych dochodów zrealizowano w kwocie 3.495, dotyczą rozliczenia umów z Biurem Pracy za rok 2002.


Dz. 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa - dochody wykonano w kwocie 13.917 tj. 100 %.

Są to dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, które były zaangażowane na prowadzenie rejestru wyborców oraz przeprowadzenie referendum konstytucyjnego.


Dz. 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej - planowane dochody w kwocie 2.487.388, wykonano 2.651.964 tj. 106,6 %.

Dochody ujęte w powyższym dziale obejmują prawie w całości dochody własne gminy, za realizację których odpowiada Urząd Gminy.

 

Tabela przedstawia realizację dochodów w dziale 756 za 2003 r.

R E A L I Z A C J A

dochodów z poszczególnych źródeł za 2003 r.

Przedstawione zestawienie tabelaryczne z wykonania dochodów własnych gminy w porównaniu z rokiem 2002 pokazuje, że dochody własne są wyższe o 9.359 zł. Ze szczegółowej analizy wpływów podatków i opłat w roku 2003 wynika, że zmniejszyły się dochody z podatku rolnego i od nieruchomości o 16,7 %. Taki skutek spowodowało wprowadzenie zmian w ustawie o podatku rolnym, podatkach i opłatach lokalnych, które miały zastosowanie przy wymiarze podatków na 2003 r.
Zmiany spowodowały zmniejszenie dochodów gminy o 200.000 zł.

         Ustawa zmieniła sposób naliczania podatku za grunty, które prawie w całości zostały objęte podatkiem rolnym, a w latach poprzednich podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Naliczenie podatku od nieruchomości polega na obciążeniu każdego m2 gruntu wg stawki za 1 m2, a obciążenie podatkiem rolnym polega na opodatkowaniu użytków rolnych wg stawki ustalonej z przliczenia 1q żyta. Różnica w stawkach podatkowych jest ogromna stąd tak duże straty budżetu gminy w dochodach własnych.
         Dochody z podatków i opłat przedstawione w tabeli zrealizowano prawie w każdym paragrafie powyżej 100 %.
Najniższe wykonanie jest w podatku rolnym tj. 94,9 % i podatku od czynności cywilnoprawnych tj. 96,4 %.
         Dalsze zubożenie i brak perspektyw rozwoju rolnictwa spowodowało zmniejszenie wpływu podatków o około 6 % za 2003 r., wzrosły też zaległości w porównaniu z rokiem ubiegłym o 12,4 %. Odzyskanie tych strat jest już niemożliwe, można to stwierdzić na podstawie ściągalności podatków przez poborców skarbowych.
         Dochody z podatku od czynności cywilnoprawnych prognozowano na podstawie wykonania roku 2002, jednak wykonanie jest niższe. Dochody z podatku są realizowane poprzez Urzędy Skarbowe i uzależnione są od ilości transakcji opodatkowanych w/w podatkiem.

Najwyższe wykonanie w dochodach:

- podatek od działalności gospodarczej opłacany w formie
  karty podatkowej                                                                      125,2 %
- podatek od spadków i darowizn                                                196,0 %
- wpływy z opłaty targowej                                                          118,1 %
- odsetki od nieterminowych wpłat                                               151,9 %
- udział w podatku dochodowym od osób prawnych                    123,6 %
- udział w podatku dochodowym od osób fizycznych                    119,4 %
- opłata skarbowa                                                                         108,6 % 

            Wymienione dochody zaplanowano na podstawie wykonania roku poprzedniego i skorygowano po wykonaniu za trzy kwartały 2003 r.
Dochody realizowane poprzez Urzędy Skarbowe przez trzy kwartały były wykonane poniżej planu stąd trudno powiedzieć, że wykonanie w miesiącu grudniu będzie wyższe.
             Po raz pierwszy od kilku lat udział w podatku od osób fizycznych został wykonany powyżej planu prognozowanego przez Gminę. W informacji Ministerstwa Finansów z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych podano kwotę 1.080.207, informacja Ministerstwa Finansów na 2003 r. był zbliżona do wykonania.
             Udział w podatku dochodowym od osób prawnych zaplanowano w kwocie 16.000. Wpływy i zwroty podatku w ciągu roku były powodem zmniejszenia planowanych dochodów, a wykonanie zostało zrealizowane powyżej planu.
Dochody z podatku od spadków i darowizn realizowano dopiero w miesiącu listopadzie i grudniu stąd tak wysokie wykonanie, a na korektę planu było już za późno.
             Planowane wpływy z opłaty skarbowej w ciągu roku zmniejszono z uwagi na niskie wykonanie. Wpływy z opłaty skarbowej nie są podatkiem, który można wymierzyć, są uzależnione od ilości czynności podlegającej opłacie skarbowej. W miesiącu grudniu wpływy były wyższe stąd wykonanie powyżej planu. Również dochody z opłaty targowej w miesiącu grudniu były wyższe i wykonanie dochodów wzrosło powyżej 100 %.
             Odsetki od nieterminowych wpłat naliczane są w chwili zapłaty należności, wykonanie dochodów w odsetkach jest zależne od wpłat zaległości. Plan z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat ustala się szacunkowo, a w miesiącu grudniu podatnicy starali się uregulować zaległe opłaty więc wykonanie dochodów z tego tytułu jest wyższe od planu.
             Wpływy z podatku od nieruchomości, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, posiadania psów, wpłaty za pozwolenia na sprzedaż alkoholu wykonano zgodnie z planem tj: w 100 %.


Dz. 758 - Różne rozliczenia - planowane subwencje z budżetu państwa w kwocie 5.806.828, wykonano w 100 %

z tego:

- subwencja oświatowa           4.421.307
- subwencja ogólna                   
911.708
- subwencja rekompensująca     473.813

             Subwencja oświatowa naliczana wg algorytmu ustalonego przez Ministerstwo Edukacji I Sportu w całości przeznaczona jest na działalność oświaty.
             Subwencja ogólna dla gminy jest subwencją wyrównującą średnie dochody na 1 mieszkańca gminy w porównaniu z dochodami na mieszkańca w kraju. Gmina Jeżewo ma niższe dochody od średniej w kraju i korzysta z subwencji wyrównawczej.
             Subwencja rekompensująca, rekompensuje ubytek dochodów gminy z podatku od środków transportowych, który został wliczony w paliwo, ulgi inwestycyjne udzielone rolnikom w całej wysokości przypadającej na rok podatkowy.
             Planowane odsetki od środków gromadzonych na rachunkach bankowych w kwocie 6.000 wykonano w kwocie 5.864 tj. 97,7 %. W ciągu roku z uwagi na brak wolnych środków nie zakładano lokat w celu osiągnięcia wyższego oprocentowania, a środki na rachunku bieżącym podstawowym były niewielkie, oprocentowanie bardzo niskie, stąd wykonanie dochodów niższe niż planowanego.
             W dziale różne rozliczenia ujęto zmniejszenia zastosowane przez Urzędy Skarbowe w niektórych podatkach, które w 2003 r. wyniosły 997 zł.


Dz. 801 - Oświata i wychowanie - planowane dochody w kwocie 90.615, wykonano w 100 %. Dochody w dziale Oświata wpłynęły z następujących źródeł:

- dochody z dotacji celowej z zakresu administracji rządowej na dofinansowanie zakupu książek dla dzieci z rodzin najuboższych oraz dofinansowanie funduszu socjalnego dla emerytowanych nauczycieli,

- dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych /dotacja WFOŚiGW/,

- wpływy z tytułu darowizn na dofinansowanie bieżących wydatków szkół.


Dz. 853 - Opieka społeczna - dochody zaplanowano w kwocie 857.382, wykonano 856.533 tj. 99,9 %.

            Dochody w dziale opieka społeczna to prawie w całości dotacje na zadania zlecone z budżetu państwa z zakresu administracji rządowej. Dotacje są naliczane zgodnie z założeniami wynikającymi z ustawy o pomocy społecznej, które są realizowane przez gminę.
            Dochodami własnymi w opiece społecznej są wpływy z odpłatności za usługi opiekuńcze. Wysokość dochodów zależy od ilości podopiecznych objętych odpłatnością. Dochody z tego źródła wykonano w kwocie 9.279 tj. 107,8 %.
            Z uwagi na zmniejszenie ilości osób, za które opłacono składki zdrowotne otrzymana dotacja została zwrócona i była niższa od planowanej o 1.528.


Dz. 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - planowane dochody w kwocie 35.217, wykonano 35.002 tj. 99,3 %

z tego:

- dochody z odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu zaplanowano w kwocie 33.595, a wykonano w kwocie 33.380 tj, 99,3 %.

             W ciągu roku szkolnego w gminie działały dwa przedszkola, do których uczęszczało w miesiącu około 25 dzieci. Wpływy uzależnione są od ilości dzieci uczęszczających do przedszkola oraz wysokości odpłatności.
              Otrzymano dotacje na dofinansowanie funduszu socjalnego dla emerytowanych nauczycieli w kwocie 1.622.


Dz. 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - planowane dochody w kwocie 748.956, wykonano w kwocie 748.900 tj. 100 %

z tego:

- dofinansowanie zadań ochorny środowiska w kwocie 508.585 z funduszy Unii Europejskiej "Program SAPARD"

- udział PKP - 100.000 - współfinansowanie wydatków za przyłącza do kanalizacji budynków należących do PKP

- wpłaty ludności w kwocie 69.715 - udział w budowie systemu oczyszczania i kanalizacji Gminy Jeżewo.

Dotacje na refundację wydatków za oświetlenie ulic, których gmina nie jest zarządcą z budżetu Wojewody wpłynęło 59.268. Dofinansowano w kwocie 10.000 budowę nowych punktów świetlnych na skrzyżowaniu dróg wojewódzkiej z powiatową.


Dz. 926 - Kultura fizyczna i sport - zaplanowane dochody w kwocie 76.440, wykonano 76.331 tj. 99,8 %.

               Dochody osiągnięto z prowadzonych usług na hali gimnastycznej w Jeżewie. Są to dochody za wynajem sali na zorganizowanie "sportowych wakacji letnich" oraz inne odpłatne wynajęcia hali na rozgrywki sportowe i za odpłatne korzystanie z siłowni.
               Po raz pierwszy w dziale kultura fizyczna dzięki wybudowanej hali sportowej odnotowaliśmy dochody. A należy nadmienić, że do godziny 15.00 każdego dnia hala jest integralną częścią Zespołu Szkół w Jeżewie.


W Y D A T K I

Wydatki zaplanowane na 2003 r.

w kwocie 11.864.359 wykonano                               11.404.819 tj. 96,1 %

z tego:

- wydatki majątkowe - inwestycyjne                             2.583.416 tj. 22,7 %

- wydatki na wynagrodzenia i pochodne od
  wynagrodzeń                                                               5.480.611 tj. 48,1 %

- dotacje                                                                            175.639 tj.   1,5 %

- obsługa długu publicznego                                              170.372 tj.   1,5 %

- pozostałe wydatki bieżące                                            2.994.781 tj. 26,2 %

Wykonanie wydatków w układzie działowym przedstawia się w sposób następujący:

Dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo - wydatki planowano w kwocie 37.698, wykonano 32.033 tj. 84,9 %.

Wydatki w rolnictwie wykorzystano na:

- dofinansowanie GSW w kwocie 1.500 z przeznaczeniem na konerwację ścieków wodnych,
- opracowanie dokumentacji na zadania inwestycyjne pn. "Wodociągowanie sołectw" wydatki
3.660,
- na rzecz izb rolniczych przekazano 6.350, jest to 2 % od zrealizowanych kwot podatku rolnego,
- dofinansowano działalność socjalną rolników, kół gospodyń, doradztwo rolnicze w kwocie 1.973,
- na prowadzenie prac publicznych i interwencyjnych przy konserwacji urządzeń melioracyjnych dla zatrudnionych pracowników sezonowych wykorzystano wydatki w kwocie 18.550. Część wydatków na wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne jest refundowana przez Biuro Pracy, wydatki socjalne, bhp, zakup narzędzi do wykonywania pracy finansowany jest ze środków własnych gminy. Chcąc korzystać z dofinansowania prac publicznych Gmina ma obowiązek zatrudnić na okres 6 miesięcy 1 pracownika w ciągu roku. Jest to dodatkowy wydatek, jednak daje szanse na zatrudnienie większej liczby pracowników do prac publicznych w ciągu roku.


Dz. 020 - Leśnictwo - planowane wydatki w kwocie 3.007 wykorzystano 2.089 tj. 69,4 %.

         Wydatki związane z zatrudnieniem leśnika przeniesiono od miesiąca lutego do administracji w związku ze zmianą zakresów czynności pracowników.
Wydatki w 2003 r. przeznaczono na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz zakup krzewów.


Dz. 600 - Transport i łączność - wydatki planowane w kwocie 185.674 wykorzystano 165.165 tj. 88,9 %.

          Wydatki przeznaczono na bieżące naprawy dróg, zimowe utrzymanie dróg oraz opłacenie dwóch drożników.

Na utrzymanie dróg wykorzystano                      107.221 tj. 84,2 %

z tego:

- zimowe utrzymanie dróg w całej gminie,           
  odśnieżanie, sypanie piasku                             25.666
- transport żwiru, piasku, żużlu, wywóz
  gałęzi i śmieci                                                    
22.249
- zakup znaków drogowych, farby i wapna
  do malowania krawężników                                
4.485
- zakup żwiru, pospółki, żużlu i soli                       
5.382
- zakup wiaty przystankowej w miejscowości
  Laskowice                                                           
2.246
- zakup kostki chodnikowej ułożonej przy
  Szkole Podstawowej w Laskowicach                  
2.860
- równanie dróg gruntowych w gminie                
20.348
- przegląd techniczny obiektów mostowych
  i założenie ewidencji                                           
2.285
- wykonanie projektu na przygotowanie -
  zadanie inwestycyjne, utwardzenie drogi         21.700

            Wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń dla trzech pracowników gospodarczych wykorzystano w kwocie 54.944. Zatrudnienie pracownicy zajmują się bieżącą naprawą dróg, odśnieżaniem chodników, sypaniem piasku w okresie zimy. W gminie większa część dróg to drogi gruntowe, gdzie większość prac naprawczych trzeba wykonać ręcznie bez użycia sprzętu mechanicznego. Pracownicy dbają o czystość w gminie i estetyczny wygląd.
           Wydatki na bieżące utrzymanie dróg to przede wszystkim zakup piasku, żwiru, przesiewki i kamienia, które poprawiają nawierzchnię dróg gruntowych i wewnątrz osiedlowych. W roku 2003 naprawy dróg polegały na równaniu dróg i miejscowym zasypywaniu dziur kamieniem.
           Brak środków w budżecie gminy w 2003 r. przesunął wykonanie asfaltowania lub wyłożenia kostką następnych odcinków ulic na dalsze lata.
           Planowane w powyższym dziale wydatki na zimowe utrzymanie dróg nie zostały w całości wykorzystane, ponieważ zima na koniec 2003 r. była łagodna i nie było potrzeby odśnieżania, sypania piasku na gołoledź.  


Dz. 700 - Gospodarka mieszkaniowa - planowane wydatki w kwocie 82.877 wykorzystano 66.564 tj. 80,4 %.

           Administrowane przez gminę zasoby mieszkaniowe z roku na rok maleją i jest to zgodne z założeniami strategii rozwoju gminy tj. przekazanie miszkań, nieruchomości najemcom. Stąd planowane wydatki na gospodarkę mieszkaniową ograniczają się do drobnych bieżących remontów polegających na wymianie okien, grzejników, awaryjnych naprawach dachów.

- w roku 2003 na zakup materiałów do remontów i usług
   remontowych wykorzystano:                                                        11.718
   wymieniono okna w budynkach komunalnych, naprawiono
   instalacje c. ogrzewania, instalacje wodno-kanalizacyjne

- zakup oleju grzewczego do ogrzania budynków komunalnych
  zakupiono za kwotę                                                                       12.758

- wywozy szamb i śmieci                                                                     2.403

- wykonanie ekspertyzy przed remontami budynków,
  opłata aktu notarialnego                                                                   1.441

- oświetlenie klatek schodowych w budynkach komunalnych
  oraz świetlicach Rad Sołeckich w sołectwach                                     4.488

- wydatki Rad Sołeckich na utrzymanie świetlic                                    2.513

            Z uwagi na planowaną sprzedaż budynku komunalnego "Dom Lekarza" oraz budynków poszkolnych zaplanowane wydatki na remonty mieszkań nie zostały w całości wykorzystane, ponieważ nie przeprowadzono dalszej wymiany okien i innych napraw bieżących.

Wydatki związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami          19.249
wykorzystano w kwocie:

- wydatki przeznaczone na opłaty związane z wyceną
  budynków komunalnych i gruntów w kwocie                                   
11.812
- opłaty aktów notarialnych, map, opłat sądowych                               
2.712
- opłaty za opracowanie projektów decyzji o warunkach
  zabudowy                                                                                           
4.250
- pozostałe wydatki                                                                                   475

Rada Gminy podjęła pod koniec roku uchwałę w sprawie zbycia mieszkań komunalnych, na które do końca roku nie zostały sporządzone wyceny stąd nie wykorzystano w całości planowanych wydatków.
            W pozostałej działalności zaplanowano wydatki dla pracowników zatrudnionych w pracach publicznych i interwencyjnych, które w części są dofinansowane z Biura Pracy poza wydatkami socjalnymi i zakupami sprzętu do wykonywanej pracy. Na wydatki dla zatrudnionych pracowników w pracach publicznych wykorzystano wydatki w kwocie:

- na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń wykorzystano            9.837

- na przygotowanie i zakup narzędzi do prac interwencyjnych
  oraz środków bhp wykorzystano                                                              181

- na opłatę czynszu za pomieszczenia magazynowe i opłaty
  za wywóz nieczystości wykorzystano                                                    1.976


Dz. 710 - Działalność usługowa - wykorzystano 342, za które zakupiono kwiaty, znicze na groby poległych żołnierzy znajdujace się na cmentarzu w Jeżewie i Laskowicach.


Dz. 750 - Administracja publiczna - planowane wydatki w kwocie 1.052.775 wykorzystano w kwocie 978.738 tj. 92,9 %.

             Wydatki na zadania administracji publicznej planowane na 2003 r. starano się wykorzystać jak najbardziej celowo i oszczędnie. Trudna sytuacja finansowa gminy wprowadza oszczędności w każdym dziale, a w szczególności w administracji. W ramach oszczędności wykonano malowanie części pomieszczeń w budynku administracyjnym przy pomocy pracowników interwencyjnych wydając tylko na zakup farb.
             Wykonano też inne prace remontowe, przy pomocy pracowników interwencyjnych. Oszczędności w zakupach i usługach pozwoliły zaoszczędzić w wydatkach administracyjnych 74.017.
             Administracja publiczna finansowana jest z różnych źródeł, a mianowicie ze środków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zadania powierzone z powiatu i środków własnych samorządu.
             Na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wykorzystano 67.600. Zadania zlecone z budżetu Wojewody obejmują część zadań z zakresu administracji rządowej, które wykonywane są przez pracowników urzędu. Wydatki przeznaczone są na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz wydatki rzeczowe związane z przygotowaniem stanowisk pracy.
            Na zadani wykonywane na podstawie porozumień ze Starostwem Powiatowym z zakresu administracji samorządowej wykorzystano 19.200. Wydatki wykorzystano w całości na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz przygotowanie stanowisk pracy.

Wydatki Rady Gminy wykorzystnow w kwocie             40.624
z tego:

- diety dla radnych gminy                                             39.561
- pozostałe wydatki związane z działalnością rady        1.063

             Planowane wydatki na działalnośc Rady Gminy były niższe ponieważ Rada Gminy ustaliła wysokość diet w stałej wysokości, które wypłacane są raz w miesiącu bez względu na ilość posiedzeń Rady czy Komisji. Oszczędności w wydatkach to kwota 4.376.
             Wydatki Urzędu Gminy zaplanowano w kwocie 869.165, a wykorzystano w kwocie 815.418 tj. 93,8 %.
Oszczędności w wydatkach są prawie we wszystkich paragrafach począwszy od wynagrodzeń do wydatków rzeczowych.     

Wydatki na utrzymanie administracji w 2003 r. wykorzystano na:

- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń łącznie
  z funduszem socjalnym                                                         
608.453
- szkolenia pracowników                                                               6.471
- delegacje służbowe krajowe i kilometrówki                              16.010
- wydatki inwestycyjne (zakupy sprzętu komputerowego)           
8.924
- zakupy materiałów biurowych, druków, książek,
  papieru do kserokopiarek i drukarek                                         
22.261
- zakup części do naprawy kseropkopiarek, maszyn, drobnego -
  sprzętu jak czajniki, odkurzacz, aparat telef., kalkulatory            
5.388
- zakup środków czystości, papieru toaletowego,
  worków na śmieci                                                                           
603
- zakup kwiatów i artykułów spożywczych na uroczystości
  okolicznościowe w USC                                                               
2.150
- zakup opału                                                                                 
6.723
- zakup odczynników do kserokopiarek oraz pozostałe
  artykuły gospodarcze                                                                   2.349
- usługi remontowe w pomieszczeniach biurowych, remont
  dachu, wymiana okien                                                               15.015
- usługa informatyczna, opłaty za obsługę autorską,
  opłaty za recenzje                                                                    
21.510
- opłaty telekomunikacyjne, internetowe i zakup znaczków
  pocztowych                                                                                40.096
- ogrzewanie pomieszczeń obrony cywilnej                                   
2.130
- opłaty za dozory techniczne i operaty wodne                            
3.324
- konserwacja kopiarek, naprawa maszyn, komputerów,
  legalizacja gaśnic, instalacja radiotelefonu, pomiar
  skuteczności elektrycznej i inne drobne naprawy                       
6.209
- prenumerata czasopism fachowych, Dz.U., M.P.,
  Dzienników Urzędowych                                                            11.518
- usługi introligatorskie                                                                   
1.271
- ogłoszenia w prasie, promocja gminy i usługi prawne                 
4.508
- opłaty za wywóz śmieci i usługi kominiarskie                                  
636
- opłaty i prowizje bankowe                                                        
10.984
- umowy zlecenia - tłumaczenie ksiąg USC, opracowanie
  operatów obrony cywilnej                                                            
3.502
- opłaty za usługi transportowe                                                      1.447
- opłaty za wodę i energię                                                             
6.964
- różne opłaty i składki na ubezpieczenia społeczne                       6.972

               Wydatki związane z poborem podatków i opłat łącznie z wypłatą wynagrodzeń za inkaso dla sołtysów to kwota 27.116.
               Wydatki w pozostałej działalności w administracji wykorzystano na wypłaty diet dla sołtysów w kwocie 6.180 oraz na dofinansowanie działalności statutowej stowarzyszeń, pozostałe wydatki to kwota 2.600.
Wydatki w administracji samorządowej na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w roku 2003 były wyższe od roku ubiegłego o 2,8 %, a wydatki na bieżące zakupy i usługi związane z działalnością Urzędu Gminy były wyższe od roku 2002 o 2,1 %.
Pracownicy zatrudnienie w administracji samorządowej cały czas staraja się o podywższenie obsługi mieszkańców podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe.


Dz. 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony, prawa i sądownictwa.

              Wydatki wykorzystano w kwocie 13.917 i w całości dotyczą zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
              Z przyznanej dotacji sfinansowano prowadzenie bieżącej aktualizacji rejestru wyborców oraz koszty referendum konstytucyjnego.      


Dz. 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - zaplanowane wydatki w kwocie 66.100 wykorzystano w kwocie 64.351 tj. 97,3 %.  

              Wydatki w całości przeznaczono na finansowanie jednostek OSP, na które przeznaczono wydatki w kwotach:

- wypłaty ekwiwalentów za udział strażaków w pożarach
  i ćwiczeniach p.poż.                                                            
16.967
- zakup paliwa do samochodów bojowych i motopomp        
12.015
- zakup materiałów i części do remontów samochodów,
  motopomp, remontów strażnic łącznie z wydatkami na
  usługi oraz przeglądy samochodów                                      
15.592
- remont samochodu bojowego                                                 
5.200
- zakup węgla do ogrzania strażnic                                          
2.275
- zakup nagród i artykułów żywnościowych na zorganizowanie
  konkursu o wiedzy przeciwpożarowej                                        
644
- szkolenia i badania okresowe strażaków oraz opłaty
  telefoniczne                                                                             
1.112
- opłaty za energię elektryczną                                                 
4.546
- ubezpieczenia pojazdów i budynków, sprzętu i strażakó        6.000

             W zakresie ochrony przeciwpożarowej w okresie sprawozdawczym były realizowane zadania statutowe przez 5 jednostek OSP i Zarząd Gminny Związku Ochotniczych Straży Pożarnych. Działania w tym względzie polegały głównie na zabezpieczeniu środków niezbędnych do funkcjonowania obiektów, pojazdów i sprzętu silnikowego oraz środków technicznych.
             W roku 2003 z planowanych wydatków w budżecie przeprowadzono remont bieżący samochodu Jelcz w OSP Jeżewo oraz kapitalne remonty motopomp w OSP Czersk Świecki i Dubielno. Pozostała działalność polegała na zabezpieczeniu podstawowych sił i środków, które są niezbędne w ochronie przeciwpożarowej realizowanej na bazie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.


Dz. 757 - Obsługa długu publicznego.

             Zaplanowano wydatki w kwocie 170.372, które w całości wykorzystano na opłacenie odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczek z PKO i BS oraz z NFOŚiGW i WFOŚiGW.


Dz. 758 - Różne rozliczenia - wykorzystano wydatki w kwocie 4.433 na opłacenie składek na rzecz związku gmin.


Dz. 801 - Oświata i wychowanie - planowane wydatki w kwocie 7.146.481 wykorzystanow w kwocie 7.133.109 tj. 99,8 %.

              Wydatki oświaty łącznie z wydatkami inwestycyjnymi za 2003 r. stanowią 60,2 % całego budżetu gminy.

Wydatki w oświacie można podzielić na następujące rodzaje:

- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń
  tj. 59,6 % wydatków na oświatę                                 
4.248.795
- wydatki na zakładowy fundusz świadczeń
  tj. 2,9 %                                                                          
211.354
- wydatki na dodatki mieszkaniowe, zasiłki zdrowotne
  i zasiłki na zagospodarowanie tj. 3,4 %                           242.435
- wydatki na inwestycje w oświacie tj. 22,9 %                
1.634.661
- wydatki na dowóz dzieci do szkół tj. 1,9 %                      
135.610
- dopłaty na dokształcanie i doskonalenie zawodowe
  nauczycieli tj. 0,1 %                                                              
3.175
- wydatki bieżące na utrzymanie szkół tj. 9,2 %                 657.079

             Wydatki oświaty przeznaczone są dla czterech Szkół Podstawowych, dwóch Gimnazji, czterech oddziałów przedszkolnych klas "0", dowóz dzieci do szkół, dokształcanie nauczycieli oraz obsługę ekonomiczno-administracyjną szkół.
             Do szkół podstawowych uczęszcza 660 dzieci i 98 sześciolatków do klas "0", zatrudnionych jest 83 nauczycieli i 23 pracowników obługi.
             W Gimnazjum zatrudnionych jest 30 nauczycieli i 3 pracowników obsługi, do Gimnazjum uczęszcza 400 uczniów.

Z wydatków bieżących szkół przeznaczono na:

- zakup oleju opałowego i węgla                                              309.821
- zakup energii elektrycznej, cieplnej i wody                               
61.267
- remonty bieżące łącznie z zakupem materiałów
  w budynkach szkolnych, salach gimnastycznych,
  napraw sprzętu, konserwacja instalacji p. włamaniowych,
  serwis kotłowni olejowych                                                       
93.465
- zakup drobnego sprzętu i wyposażenia, pomocy
  naukowych i dydaktycznych, sprzętu komputerowego,
  art. papierniczych i książek                                                       
45.041
- zakup środków czystości, wywóz śmieci i szamb                      
26.467
- opłaty telefoniczne i internetowe, abonamenty
  radiowo-telewizyjne, opłaty pocztowe oraz
  prenumerata czasopism                                                            
33.257
- prowizje bankowe i ubezpieczenia budynków, sprzętu            
11.945
- wydatki na wyjazdy służbowe krajowe                                     
11.000
- wydatki na zorganizowanie obozu "sportowe wakacje letnie"
  w Jeżewie                                                                                   
34.292
- pozostałe wydatki bieżące związane z działalnością szkół          30.524


               Oświata pomimo, że w 60 % wykorzystuje budżet gminy jest przez ostatnie lata niedofinansowanym działem.
Po zabezpieczeniu środków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń na wydatki rzeczowe pozostaje zaledwie 9 % i o ile z tych 9 % odliczymy niezbędne naprawy, zakup oleju opałowego, to na zakup środków czystości, pomocy naukowych, nieprzewidziane zdarzenia losowe pozostaje "0" środków. Ciągłe oszczędzanie i niewykonywanie remontów bieżących i kapitalnych może przynieść pewnego dnia nieoczekiwane skutki.
               Od lat zwracamy się do MENiS z konkretnymi zadaniami i korzystamy z 1 % rezerwy finansowej, którą przeznaczyliśmy np. na remont kapitalny węzłów sanitarnych w Szkole Podstawowej w Laskowicach, wyposażenie w meble Szkoły Podstawowej w Krąplewicach i inne niezbędne zakupy i remonty. Są to jednak ciągle środki zbyt małe do potrzeb, które występują w oświacie i z roku na rok się zwiększają.


Dz. 851 - Ochrona zdrowia - planowane wydatki wykonano w kwocie 38.286 tj. 42.7 %

z tego:

- wydatki na profilaktykę i rozwiązywanie problemów
  alkoholowych, zwalczanie przemocy w rodzinie
  /Niebieska Linia/                                                              
16.532
- wydatki na prowadzenie i utrzymanie świetlicy
  terapeutycznej przy Szkole Podstawowej w
  Czersku Świeckim                                                             
10.539
- zorganizowanie wypoczynku letniego dla dzieci
  i młodzieży z rodzin zagrożonych alkoholizmem
  wykorzystano                                                                    11.215

                Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zabezpieczając potrzeby wynikające z ustawy brała pod uwagę możliwość zaoszczędzenia środków w roku 2003 na zrealizowanie projektu wydłużonej pracy z dziećmi i młodzieżą, a w konsekwencji z całymi rodzinami osób i rodzin zagrożonych patologiami społecznymi.
                Ze środków profilaktyki opłacono punkty terapeutyczne, w pełni zabezpieczone potrzeby świetlicy terapeutycznej. Uczestniczyliśmy w realizacji programów powiatowych, wojewódzkich, jak i centralnych zajmujących się profilaktyką i zwalczaniem zagrożeń patologią i alkoholizmem. Należy tu wymienić: udział w programach "Częstochowa 2003", "Festiwal życia 2003 w Kodnie", zajęcia warsztatowe grupy AA w Zakroczyniu.
               Należy odnotować stały kontakt w realizacji programu gminnego z Ośrodkiem Profilaktyki Uzależnień i Interwencji Kryzysowej z Izbą Wytrzeźwień w Grudziądzu.
               Wysokie zaangażowanie i udział w realizacji programu wykazują szkoły podstawowe i gimnazja realizując różne programy i konkursy tematyczne w oparciu o świetlicę terapeutyczną w Czersku Świeckim.
               Wielu z tych działań nie można objąć preliminarzem finansowym jako, że skala i wielkość tych działań bardzo często przynosi zaskakujące wyniki i przygotowujący te imprezy nie chcą odpłatności, za udział osobisty, transport czy inne materiały pomocnicze.
               Pozostałe nie wykorzystane środki w tym dziale są w wolnych środkach budżetu gminy za 2003 r. i zostaną w pełni zagospodarowane i wykorzystane w roku 2004 zgodnie z postanowieniami komisji jak i środowisk uczestniczących w realizacji programów.


Dz. 853 - Opieka społeczna - planowane wydatki w kwocie 1.134.023 wykorzystano w kwocie 1.108.530 tj. 97,7 %.

               Wydatki opieki społecznej realizowane są głównie ze środków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, na które w 2003 r. wykorzystano 751.233. Na dofinansowanie zadań własnych z zakresu opieki społecznej wykorzystano 96.021, a z budżetu samorządu sfinansowano wydatki opieki w kwocie 261.276.
               Opieka społeczna obejmuje w całości różnego rodzaju zasiłki i świadczenia wynikające z ustawy o pomocy.
W roku 2003 z różnego rodzaju zasiłków, świadczeń, rent socjalnych, usług specjalistycznych, dożywiania korzystało 738 osób z 425 rodzin.

- świadczenia wypłacone w różnych formach to kwota                  648.066

- opłacone składki ZUS i składki zdrowotne                                     46.837

                Jedną z form opieki społecznej są dodatki mieszkaniowe, których w roku 2003 przyznano 963 na kwotę 109.127, z dodatków mieszkaniowych skorzystało 100 rodzin.

Dodatki wypłacono do mieszkań:

- komunalnych                                                                 6
- mieszkań zakładowych                                              262
- mieszkań wykupionych                                              575
- mieszkań spółdzielczych                                              25
- mieszkań w domach jednorodzinnych                         67
- mieszkań wynajmowanych w domach prywatnych      23
- innych mieszkań                                                            5

               Na wypłatę dodatków mieszkaniowych z budżetu Wojewody dofinansowano wydatki w kwocie 59.921, pozostałą część wydatków wypłacono ze środków własnych samorządu.
               Wydatki na utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zaplanowano w kwocie 184.593, wykorzystano 180.700 tj. 97,9 %.
               Na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz świadczenia socjalne dla 5 osób zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej wykorzystano 164.771. Pozostałe wydatki bieżące związane z działalnością ośrodka to kwota 15.929.
               Pracownicy zatrudnieni w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej zajmują się pracą socjalną wśród podopiecznych i ich rodzin, rejestracją bezrobotnych, współpracą z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i różnymi organizacjami wsparcia. Organizują opiekę dla osób samotnych, bezdomnych, pomagają w poszukiwaniu pracy.
               Z usług opiekuńczych w roku 2003 korzystało 13 osób, a ze specjalistycznych usług opiekuńczych przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego korzystały 3 osoby.
               W 2003 roku zatrudnione były 3 opiekunki, które sprawowały opiekę nad osobami nie mającymi rodzin mogących sprawować opiekę.

- na opłacenie wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń
  łącznie z funduszem socjalnym dla opiekunek wykorzystano    40.751

- na usługi opiekuńcze specjalistyczne wykorzystano                    6.100

               Zatrudniając osoby niepełnosprawne nie zachodziła konieczność opłacania składek na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
               Wydatki w kwocie 20.400 zł wykorzystano na opłacenie 1 miejsca w Międzygminnym Domu Pomocy Społecznej w Pruszczu, gdzie przebywają osoby z naszej gminy.
               Dożywianiem w roku 2003 były objęte dzieci z wszystkich szkół Podstawowych i Gimnzjów. Z dożywiania korzystało 278 dzieci z różnych środowisk z całego terenu gminy.
               Zakupiono wyprawki dla 36 dzieci rozpoczynających naukę w klasach pierwszych Szkoły Podstawowej. Na powyższe formy pomocy wykorzystano wydatki w kwocie 56.549.


Dz. 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - zaplanowane wydatki w kwocie 282.209 wykorzystano w kwocie 282.201 tj. 99,9 %.

              Wydatki wykorzystano na utrzymanie świetlic przyszkolnych i dwóch przedszkoli samorządowych.
              Na działalność świetlic przy szkołach podstawowych w roku 2003 wydatki wykorzystano w kwocie 89.730.
              Wydatki związane z zatrudnieniem nauczycieli w świetlicach oraz osób nie będących nauczycielami to kwota 85.079, pozostałe wydatki przeznaczono na zakup środków czystości, zakup drobnego sprzętu, odzieży ochronnej i inne wydatki związane z działalnością świetlicy to kwota
4. 651.
              Świetlica szkolna działająca przy Szkole Podstawowej w Jeżewie przygotowuje dziennie około 300 obiadów dla dzieci z wszystkich szkół z terenu gminy. Obiady dofinansowane są ze środków opieki społecznej i korzystają głównie dzieci z rodzin najuboższych. Posiłek ten w wielu przypadkach jest jedynym ciepłym posiłkiem w danym dniu.

              W roku 2003 działały na terenie gminy dwa przedszkola samorządowe, do których uczęszczało około 25 dzieci w miesiącu. Zatrudnionych było 2 nauczycieli i 2 pracowników obsługi.

Wydatki na utrzymanie przedszkoli to kwota                           190.849
z tego:

- wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń
  łącznie z funduszem socjalnym                                              
152.931
- zakup oleju grzewczego i węgla                                              
10.883
- zakup środków żywności                                                         
12.427
- pozostałe wydatki na zakup materiałów do remontów,
  środki czystości i innych niezbędnych art. i usług
  związanych z działalnością przedszkola                                   14.608

               Utrzymanie przedszkoli samorządowych to jedno z zadań własnych gminy i jak można zauważyć z przedstawionych wydatków dość kosztowne. Dochody uzyskane z odpłatności rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu to kwota niewielka tj.: 33.380, na pozostałe wydatki musi gmina dołożyć. Gmina cały rok 2003 borykała się z trudnościami finansowymi i nie mogła sobie pozwolić na dalsze utrzymywanie dwóch przedszkoli, do których uczęszczało tak mało dzieci. Od nowego roku szkolnego pozostało w gminie tylko jedno przedszkole samorządowe, które w pełni zabezpiecza opiekę dla dzieci w wieku przedszkolnym. 


Dz. 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - wydatki zaplanowano w kwocie 1.405.140, wykonano 1.155.417 tj. 82,2 %.

               Wydatki gospodarki komunalnej i ochrony środowiska to w przewążającej części wydatki majątkowe - inwestycyjne.
               W roku 2003 na inwestycje z ochrony środowiska wydatkowano kwotę 901.158, z której finansowano sieć kanalizacyjno-sanitarną z przyłączami.
               Pozostałe wydatki w gospodarce ściekowej i ochronie wód w kwocie 12.103 przeznaczono na wydatki związane z eksploatacją oczyszczalni.
               Na gospodarkę odpadami, oczyszczanie wsi, likwidację dzikich wysypisk, utrzymanie zieleni wykorzystano wydatki w kwocie 42.582.
               Eksploatacja gminnego wysypiska śmieci zajmowała się specjalistyczna firma ZUK Sp. z o.o., która rónież opróżniała pojemniki do segregacji śmieci ustawione w sołectwach.

Oświetlenie ulic, placów i dróg to wydatki w kwocie        174.009
z tego:

- opłaty za energię elektryczną                                        130.009
- opłaty za koserwację sieci i lamp oświetleniowych
  oraz wymianę źródeł światła w urządzeniach
  elektroenergetycznych oświetlenia drogowego
  to kwota                                                                           44.000


                Na oświetlenie dróg, których gmina nie jest zarządcą (drogi wojewódzkie i powiatowe) z budżetu Wojewody zrefundowano wydatki w kwocie 59.268.
                W ramach inwestycji wybudowano cztery nowe punkty świetlne na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej z powiatową za kwotę 13.313, z tego dotacja z budżetu Wojewody 10.000, pozostałe wydatki sfinansowano z budżetu gminy.
                W pozostałej działalności zaplanowano wydatki w kwocie 12.252 na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w pracach publicznych w ochronie środowiska.
                Wydatki za pracowników sezonowych były w części refundowane przez Biuro Pracy, jednak wydatki socjalne, ZUS i FP i zakup sprzętu potrzebnego do wykonywania pracy sfinansowano ze środków własnych gminy. Prace publiczne w znacznym stopniu przyczyniły sie do poprawy estetyki i wyglądu miejscowości gminnych.


Dz. 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.

                 Dofinansowanie inwestycji kultury w roku 2003 to kwota 149.000 zł. Działalność kulturalną w gminie prowadzi instytucja kultury obejmująca swą działalnością domy kultury i biblioteki publiczne.
                 Przychody instytucji kultury za 2003 r. to kwota 193.571, w tym dotacja z budżetu gminy 149.000.
                 Instytucja kultury organizując różnego rodzaju imprezy, wypożyczenia sali, pomieszczeń, uzyskała dochdy własne w kwocie 44.571.
Wydatki instytucji kultury w roku 2003 przedstawiały się w sposób następujący:

- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń łącznie
  z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych                   
118.059
- wydatki na obsługę imprez kulturalnych i dyskotek
  przez pracowników GOK-u                                                       
15.343
- zakup opału i środków czystości                                              
15.539
- zakup energii elektrycznej                                                         
4.832
- zakup prasy, opłaty telefoniczne, ogrzewanie
  biblioteki, wywóz nieczystości                                                     
9.666
- zakup i obsługa imprez, audycji muzycznych
  i opłaty nalezności ZAiKS                                                          
18.398
- zakup książek do bibliotek                                                          
1.889
- pozostałe wydatki i usługi                                                           9.845

W roku 2003 zatrudnienie pracowników w kulturze przedstawiało się następująco:

- do końca sierpnia - 5,5 etatu
- na 31.12.2003 r.   - 4,5 etatu

Otrzymana dotacja i wypracowane środki własne wystarczyły przy zmniejszonym zatrudnieniu na prowadzenie działalności kulturalnej na terenie gminy. Oprócz stałych imprez kulturalno-rozrywkowych, prowadzono stałe formy pracy kulturalnej jak:

  • zajęcia kółka plastycznego w Jeżewie i Laskowicach
  • zespół tańca nowoczesnego
  • zespoły wokalne i instrumentalne
  • nauka gry na instrumentach
  • kluby Seniora i KGW
  • zajęcia tenisa stołowego dla oldbojów

Instytucja Kultury w swej działalności stara się zapewnić społeczności lokalnej "minimum kultury" skupiając przy domach kultury i bibliotekach różnego rodzaju kółka zainteresowań dla dzieci i młodzieży, jak i osób starszych. Działalność kultury zależy głównie od wielkości środków finansowych zaangażowanych na kulturę, która nie jest instytucją przynoszącą dochody.

              Poza wydatkami na instytucje kultury przekazano dotacje w kwocie 1.000 zł na prace remontowo-konserwatorskie przy kostnicy zlokalizowanej na terenie przykościelnym w Jeżewie. Kostnica przy kościele p.w. Św. Trójcy w Jeżewie jest ujęta w rejestrze zabytków.


Dz. 926 - Kultura fizyczna i sport - zaplanowano wydatki w kwocie 39.530 wykorzystano w kwocie 39.272 tj. 99,3 %.

              Wydatki wykorzystano na dofinansowanie działalności statutowej klubów sportowych oraz na utrzymanie kąpielisk.

Z wydatków budżetowych korzystały następujące kluby sportowe:

- Klub Sportowy "TOR" Laskowice             22.530
- Klub Sportowy "ZRYW" Jeżewo                 
9.283
- Klub Sportowy "ŁUCZNIK"                         1.110
- Rada Gminna LZS                                      5.502

              Wydatki w kulturze fizycznej i sporcie przeznaczono na organizację imprez sportowych, rozgrywek sportowych, wyjazdy drużyn na mecze i różnego rodzaju imprezy sportowe, zakup sprzętu sportowego oraz utrzymanie i konserwację boiska sportowego i kortu tenisowego.
Wymienione kluby sportowe korzystające ze środków w swej działalności obejmują różnego rodzaju sekcje sportowe jak:

  • sekcja piłki nożnej /seniorów, młodzików, oldboi/
  • sekcja tenisa stołowego
  • sekcja szachowa
  • sekcja warcabów
  • sekcja piłki ręcznej
  • sekcja kolarska

Kluby sportowe z terenu gminy ściśle ze sobą współpracują, czego efektem są wysokie osiągnięcia sportowe naszej gminy w różnego rodzaju olimpiadach i rozgrywkach sportowych.
Środowiska sportowe mają duży udział w organizacji imprez sportowych i rekreacyjnych mające zasięg gminy i powiatu. Kluby sportowe wraz z instytucją kultury organizują "Dni Jeżewa" połączone z rekreacją i sportem. Ponadto organizują turnieje halowe piłki nożnej, tenisa ziemnego oraz wyścigi kolarskie.


               Dyscyplina budżetowa wprowadzona w roku 2003 pozwoliła nam zaoszczędzić we wszystkich działach środki, które zmniejszyły w znacznym stopniu występujący deficyt budżetowy, co pozwoliło gminie zakończyć rok 2003 bez zobowiązań bieżących i umożliwiło normalne rozpoczęcie roku budżetowego 2004.              


 

 

 

                  

metryczka


Wytworzył: Jarowska Łucja - Skarbnik Gminy (6 kwietnia 2004)
Opublikował: Dominika Aniszewska (6 kwietnia 2004, 08:27:07)

Ostatnia zmiana: Dominika Aniszewska (16 grudnia 2004, 08:28:39)
Zmieniono: zmiana czcionki

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 3093