
Realizacja budżetu za 2003 r. | Dane ogólne - zestawienie tabelaryczne
Dochody - zestawienie tabelaryczne | Wykonanie dochodów - zestawienie tabelaryczne
Wydatki - zestawienie tabelaryczne

BUDŻET
R E A L I Z A C J A B U D Ż E T U G M I N Y
Z A 2 0 0 3 R O K.
Uchwałą Nr III/23/2002 z dnia 30 grudnia 2002 r. Rada Gminy uchwaliła zrónoważony budżet gminy na 2003 rok w następujących kwotach:
Dochody: 10.590.747
Wydatki: 10.590.747
W ciągu roku wprowadzono deficyt budżetowy w kwocie 1.421.000, który pokryto kredytem zaciągniętym z BS w Nowem O/Jeżewo.
Następującymi Uchwałami Rady Gminy i Zarządzeniami Wójta Gminy wprowadzono zmiany do uchwały budżetowej:
W uchwale Nr III/23/2002 Rady Gminy w Jeżewie z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2003 rok zmienionej Zarządzeniem Wójta Gminy Nr 2/2003 z dnia 10 lutego 2003 r., Uchwałą Rady Gminy Nr IV/34/2003 z dnia 26 lutego 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 9/2003 z dnia 26 marca 2003 r., Uchwała Rady Gminy Nr V/40/2003 z dnia 17 kwietnia 2003 r., Uchwałą Rady Gminy Nr VI/45/2003 z dnia 28 maja 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 13/2003 z dnia 6 czerwca 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 15/2003 z dnia 26 czerwca 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 17/2003 z dnia 14 lipca 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 19/2003 z dnia 28 lipca 2003 r., Uchwała Rady Gminy Nr VII/58/2003 z dnia 12 września 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 27/2003 z dnia 13 października 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 28/2003 z dnia 4 listopada 2003 r., Zarządzenie Wójta Gminy Nr 29/2003 z dnia 11 listopada 2003 r., Uchwałą Rady Gminy Nr IX/77/2003 z dnia 25 listopada 2003 r., Uchwałą Rady Gminy Nr X/83/2003 z dnia 9 grudnia 2003 r., Uchwałą Rady Gminy Nr XI/85/2003 z dnia 29 grudnia 2003 r.
Powyższymi zmianami ogółem zmniejszano uchwalony budżet o kwotę 147.388 tj. po stronie dochodów i wydatków jednocześnie zwiększając wydatki o deficyt budżetowy w kwocie 1.421.000.
Zmniejszenia dochodów i wydatków dotyczyły zmian w opiece społecznej (zadania zlecone) oraz zmniejszenia dotacji na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych, które z braku środków własnych nie zostały zrealizowane w 2003 r. Większość zmian dotyczyła przeniesień wydatków między rozdziałami i paragrafami, które wprowadzono Zarządzeniami Wójta Gminy.
Aby realizacja budżetu przebiegała prawidłowo bez naruszenia dyscypliny budżetowej zmiany wprowadzone do budżetu były konieczne.
Wykonany budżet gminy po zmianach:
Planowane dochody: 10.443.359
Planowane wydatki: 11.864.358
w tym deficyt budżetowy: 1.421.000
Wykonane dochody: 10.638.532
Wykonane wydatki: 11.404.819
Wynik budżetowy (ujemny): 766.287
Prognozowane dochdoy zrealizowano w 101,8 %, planowane wydatki w 96,1 %. Dochody budżetu osiągnięte za 2003 rok w przeliczeniu na 1 mieszkańca wyniosły:
Dochody własne: 3.075.338 : 7724 = 398,15
Dochody gminy ogółem: 10.638.532 : 7724 = 1.377,33
Udział dochodów własnych gminy w wykonaniu budżetu za 2003 rok to zaledwie 28,9 %, są to dochody, które można przeznaczyć na pozostałe wydatki nie mające pokrycia w subwencjach i dotacjach oraz zabezpieczyć środki na spłatę pożyczek i kredytów.
Tak małe dochody własne jednoznacznie obrazują nam słabo rozwinięty dział gospodarczy, małą przedsiębiorczość i rolnictwo. Coroczne obniżenie górnych stwek podatków idzie w kierunku wspomożenia podatnika, ale czy podatnik zaoszczędzone środki inwestuje, czy po prostu przejada, to pytanie do dalszego planowania rozwoju gminy i planowania potrzeb społecznych.
Realizacja planowanych dochodów za 2003 r. w poszczególnych działach:
Dochody ogółem: 10.638.532
z tego:
- dochdoy własne gminy 3.075.338
- subwencje 5.806.828
w tym:
- subwencja oświatowa 4.921.307
- subwencja ogólna 911.708
- subwencja rekompensująca 473.828
- dotacje celowe na zadania z zakresu 904.868
administracji rządowej
- dotacja na podstawie porozumień 22.451
- dotacja na dofinansowanie zadań
własnych gminy i dotacje celowe 829.047
Dochody własne gminy w porównaniu z rokiem 2002 są wyższe o 114.859 tj. o 7,25 %. Skutki obniżenia górnych stawek podatków i skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień przyniosły stratę dla gminy w kwocie 899.481.
I. Skutki obniżek górnych stawek podatków:
1) podatek rolny 17.291
2) podatek od nieruchomości 616.455
3) podatek od środków transportowych 63.848
II. Skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń, zwolnień:
1) podatek rolny 19.282
2) podatek od nieruchomości 177.260
3) podatek leśny 86
4) podatek od środków transportowych 5.259
Z powyższych podatków zrealizowano dochody w kwocie 1.395.143, a strata wynosi: 899.481 tj. 64,4 %. Wzrost strat w dochodach w porównaniu z rokiem ubiegłym spowodowało dodanie strat z podatków od środków transportowych, których w latach poprzednich nie doliczano.
Analizując wykonanie dochodów z podatków, do których mają zastosowanie obniżki i ulgi można stwierdzić, że Rada Gminy uchwalając stawki podatkowe kierowała się przede wszystkim dobrem mieszkańców gminy.
Uchwalenie górnych stawek podatków mogłoby doprowadzić do niewypłacalności podatników, a co się z tym wiąże zwiększeniem bezrobocia i likwidacją niektórych zakładów.
Porównanie realizacji dochodów z lokalnych podatków do należności przypisanych
za 2003 r.
Podatek rolny:
- należności przypisane 354.146
- wpływy 309.296
- zaległości 44.888
- nadpłaty 38
Podatek od nieruchomości:
- należności przypisane 1.021.691
- wpływy 882.293
- zaległości 140.305
- nadpłaty 907
Podatek leśny:
- należności przypisane 119.456
- wpływy 119.372
- zaległości 125
- nadpłaty 41
Podatek od środków transportowych:
- należności przypisane 98.776
- wpływy 84.182
- zaległości 14.594
- nadpłaty -
Z a l e g ł o ś c i w p o d a t k a c h w 2 0 0 3 r.
- gospodarstwa indywidualne
Tytuł Podatek rolny Podatek od nieruchomości Podatek leśny Podatek od środków transportowych Podatek za psy Zaległości w egzekucji 15.580 14.122 64 8.222 - Hipoteka 15.127 9.566 - - - Postępowanie egzekucyjne umorzone 8.039 2.773 - - - Odroczone 961 42 12 421 - Inne drobne zaległości 98 425 23 - - Zaległości przed podjęciem postępowania egzekucyjnego 5.073 2.695 26 5.952 - RAZEM: 44.878 29.623 125 14.595 -
Z a l e g ł o ś c i w p o d a t k a c h w 2 0 0 3 r.
- osoby prawne
Tytuł Podatek rolny Podatek od nieruchomości Podatek leśny Podatek od środków transportowych Zaległości w egzekucji - 58.096 - - Inne drobne zaległości 10 3 - - Postępowanie egzekucyjne umorzone - 15.033 - - Zaległości przed podjęciem postępowania egzekucyjnego - 37.550 - - RAZEM: 10 110.682 - -
Zaległości z wszystkich podatków i opłat na koniec 2003 r. wynoszą - 276.235
w tym:
naliczone odsetki od zaległości na koniec grudnia 2003 r. - 67.628
Zaległości w porównaniu do roku ubiegłego wzrosły o 58.673, w tym: odsetki od zaległości: 1.875.
Poniższa tabela przedstawia salda zaległości w poszczególnych podatkach:
Zaległości Rok 2002 Rok 2003 Saldo zaległości ogółem,
w tym:217.562 276.235 - odroczone 5.581 1.435 - prowadzone postępowanie egzekucyjne 59.707 96.084 - postępowanie egzekucyjne umorzone 35.474 25.844 - zaległości zahipotekowane 7.364 24.693 - pozostałe zaległości 22.812 559 - zaległości przed egzekucją 10.789 51.297 - zaległości w podatkach realizowanych przez Urząd Skarbowy 8.333 7.429 - naliczone odsetki od zaległości 65.753 67.628 - zaległości z majątku gminy 1.617 1.242 - zaległości za psy 132 24
Realizacja dochodów w układzie działowym przedstawia się następująco:
Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo - dochody wykonano w kwocie 27.363 tj. 124,4 %.
Dochody zaplanowano w kwocie 22.000 zrealizowano 27.363
z tego:
- zwalczanie chorób zakaźnych, świadectwa miejsca
pochodzenia zwierząt, kolczyki 3.213 tj. 107,1 %
- wpłaty za przyłącza do wodociągu 24.150 tj. 127,1 %
Wyższe wpływy z wpłat za przyłącza do wodociągu uzależnione są od ilości nowo wybudowanych budynków mieszkalnych lub nieruchomości, do których podłączono wodę.
Dz. 020 - Leśnictwo - dochody planowano w kwocie 1.278, wykonano 1.278 tj. 100 %.
Uzyskane dochody wpłynęły za dzierżawę terenów leśnych przez koła łowieckie.
Dz. 600 - Transport i łączność - planowane dochody 3.521, wykonano 3.521.
Dochody zaplanowano na podstawie podpisanego porozumienia ze Starostwem Powiatowym wykonano w 100 %.
Jest to udział powiatu w zimowym utrzymaniu dróg wojewódzkich i powiatowych.
Dz. 700 - Gospodarka mieszkaniowa - planowane dochody w kwocie 191.287, zrealizowano 218.479 tj. 114,2 %.
Dochody w gospodarce mieszkaniowej to głównie dochody z majątku gminy, które zrealizowano w kwotach:
- dochody z usług 22.931 tj. 99,7 %
- dochody z dzierżawy wieczystej 2.561 tj. 102,4 %
- dochody z przekształcenia dzierżawy wieczystej 1.337 tj. 100,0 %
- dochody z czynszów i dzierżaw nieruchomości 78.027 tj. 121,2 %
- dochody ze sprzedaży mienia komunalnego 109.145 tj. 114,8 %
- pozostałe dochody 4.478 tj. 99,4 %
Realizacja dochodów z majątku gminy zależy od popytu na zakup mieszkań, działek budowlanych i wyceny mienia komunalnego.
Dochody z mienia z roku na rok się zmniejszają, ponieważ ubywa majątku gminy, który można sprzedać. Każde zbycie mieszkań, gruntów, pomniejsza wpływy w kolejnych latach do budżetu z tego tytułu.
Wykonanie dochodów za rok 2003 jest wyższe od planowanego, ponieważ w drugim półroczu sprzedano więcej nieruchomości niż planowano oraz były dodatkowe wpływy z dzierzawy za grunty pod anteny telefonii komórkowej.
Dz. 750 - Administracja publiczna - planowane dochody w kwocie 102.800, wykonano 103.204 tj. 100,4 %
z tego:
- dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej 67.600
- dotacja na zadania na podstawie porozumień 19.200
Dochody za czynności administracyjne, wpływy z różnych opłat wykonano w kwocie 12.909 tj. 103,2 %. Wpływy z różnych dochodów zrealizowano w kwocie 3.495, dotyczą rozliczenia umów z Biurem Pracy za rok 2002.
Dz. 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa - dochody wykonano w kwocie 13.917 tj. 100 %.
Są to dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, które były zaangażowane na prowadzenie rejestru wyborców oraz przeprowadzenie referendum konstytucyjnego.
Dz. 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej - planowane dochody w kwocie 2.487.388, wykonano 2.651.964 tj. 106,6 %.
Dochody ujęte w powyższym dziale obejmują prawie w całości dochody własne gminy, za realizację których odpowiada Urząd Gminy.
Tabela przedstawia realizację dochodów w dziale 756 za 2003 r.
R E A L I Z A C J A
dochodów z poszczególnych źródeł za 2003 r.
Lp. Nazwa Plan Wykonanie % 1 Podatek od działalności gospodarczej opłacany w formie karty podatkowej 3.500 4.385 125,2 2 Podatek od nieruchomości 877.822 882.293 100,5 3 Podatek rolny 325.615 309.296 94,9 4 Podatek leśny 119.085 119.372 100,2 5 Podatek od środków transportowych 79.805 84.182 105,4 6 Podatek od spadków i darowizn 1.200 2.352 196,0 7 Podatek od posiadania psów 4.653 4.635 100,0 8 Wpływy z opłaty targowej 8.700 10.279 118,1 9 Podatek od czynności cywilno-prawnych 51.083 49.255 96,4 10 Opłata skarbowa 19.152 20.800 108,6 11 Wpłaty za pozwolenia na sprzedaż alkoholu 89.531 89.531 100,0 12 Odsetki od nieterminowych wpłat 7.188 10.921 151,9 13 Udział w podatku dochodowym od osób fizycznych 840.000 1.003.411 119,4 14 Udział w podatku dochodowym od osób prawnych 5.000 6.180 123,6 15 Refundacja z zakładów pracy chronionej 55.054 55.054 100,0 16 RAZEM: 2.487.388 2.651.946 106,6
Przedstawione zestawienie tabelaryczne z wykonania dochodów własnych gminy w porównaniu z rokiem 2002 pokazuje, że dochody własne są wyższe o 9.359 zł. Ze szczegółowej analizy wpływów podatków i opłat w roku 2003 wynika, że zmniejszyły się dochody z podatku rolnego i od nieruchomości o 16,7 %. Taki skutek spowodowało wprowadzenie zmian w ustawie o podatku rolnym, podatkach i opłatach lokalnych, które miały zastosowanie przy wymiarze podatków na 2003 r.
Zmiany spowodowały zmniejszenie dochodów gminy o 200.000 zł.
Ustawa zmieniła sposób naliczania podatku za grunty, które prawie w całości zostały objęte podatkiem rolnym, a w latach poprzednich podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Naliczenie podatku od nieruchomości polega na obciążeniu każdego m2 gruntu wg stawki za 1 m2, a obciążenie podatkiem rolnym polega na opodatkowaniu użytków rolnych wg stawki ustalonej z przliczenia 1q żyta. Różnica w stawkach podatkowych jest ogromna stąd tak duże straty budżetu gminy w dochodach własnych.
Dochody z podatków i opłat przedstawione w tabeli zrealizowano prawie w każdym paragrafie powyżej 100 %.
Najniższe wykonanie jest w podatku rolnym tj. 94,9 % i podatku od czynności cywilnoprawnych tj. 96,4 %.
Dalsze zubożenie i brak perspektyw rozwoju rolnictwa spowodowało zmniejszenie wpływu podatków o około 6 % za 2003 r., wzrosły też zaległości w porównaniu z rokiem ubiegłym o 12,4 %. Odzyskanie tych strat jest już niemożliwe, można to stwierdzić na podstawie ściągalności podatków przez poborców skarbowych.
Dochody z podatku od czynności cywilnoprawnych prognozowano na podstawie wykonania roku 2002, jednak wykonanie jest niższe. Dochody z podatku są realizowane poprzez Urzędy Skarbowe i uzależnione są od ilości transakcji opodatkowanych w/w podatkiem.
Najwyższe wykonanie w dochodach:
- podatek od działalności gospodarczej opłacany w formie
karty podatkowej 125,2 %
- podatek od spadków i darowizn 196,0 %
- wpływy z opłaty targowej 118,1 %
- odsetki od nieterminowych wpłat 151,9 %
- udział w podatku dochodowym od osób prawnych 123,6 %
- udział w podatku dochodowym od osób fizycznych 119,4 %
- opłata skarbowa 108,6 %
Wymienione dochody zaplanowano na podstawie wykonania roku poprzedniego i skorygowano po wykonaniu za trzy kwartały 2003 r.
Dochody realizowane poprzez Urzędy Skarbowe przez trzy kwartały były wykonane poniżej planu stąd trudno powiedzieć, że wykonanie w miesiącu grudniu będzie wyższe.
Po raz pierwszy od kilku lat udział w podatku od osób fizycznych został wykonany powyżej planu prognozowanego przez Gminę. W informacji Ministerstwa Finansów z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych podano kwotę 1.080.207, informacja Ministerstwa Finansów na 2003 r. był zbliżona do wykonania.
Udział w podatku dochodowym od osób prawnych zaplanowano w kwocie 16.000. Wpływy i zwroty podatku w ciągu roku były powodem zmniejszenia planowanych dochodów, a wykonanie zostało zrealizowane powyżej planu.
Dochody z podatku od spadków i darowizn realizowano dopiero w miesiącu listopadzie i grudniu stąd tak wysokie wykonanie, a na korektę planu było już za późno.
Planowane wpływy z opłaty skarbowej w ciągu roku zmniejszono z uwagi na niskie wykonanie. Wpływy z opłaty skarbowej nie są podatkiem, który można wymierzyć, są uzależnione od ilości czynności podlegającej opłacie skarbowej. W miesiącu grudniu wpływy były wyższe stąd wykonanie powyżej planu. Również dochody z opłaty targowej w miesiącu grudniu były wyższe i wykonanie dochodów wzrosło powyżej 100 %.
Odsetki od nieterminowych wpłat naliczane są w chwili zapłaty należności, wykonanie dochodów w odsetkach jest zależne od wpłat zaległości. Plan z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat ustala się szacunkowo, a w miesiącu grudniu podatnicy starali się uregulować zaległe opłaty więc wykonanie dochodów z tego tytułu jest wyższe od planu.
Wpływy z podatku od nieruchomości, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, posiadania psów, wpłaty za pozwolenia na sprzedaż alkoholu wykonano zgodnie z planem tj: w 100 %.
Dz. 758 - Różne rozliczenia - planowane subwencje z budżetu państwa w kwocie 5.806.828, wykonano w 100 %
z tego:
- subwencja oświatowa 4.421.307
- subwencja ogólna 911.708
- subwencja rekompensująca 473.813
Subwencja oświatowa naliczana wg algorytmu ustalonego przez Ministerstwo Edukacji I Sportu w całości przeznaczona jest na działalność oświaty.
Subwencja ogólna dla gminy jest subwencją wyrównującą średnie dochody na 1 mieszkańca gminy w porównaniu z dochodami na mieszkańca w kraju. Gmina Jeżewo ma niższe dochody od średniej w kraju i korzysta z subwencji wyrównawczej.
Subwencja rekompensująca, rekompensuje ubytek dochodów gminy z podatku od środków transportowych, który został wliczony w paliwo, ulgi inwestycyjne udzielone rolnikom w całej wysokości przypadającej na rok podatkowy.
Planowane odsetki od środków gromadzonych na rachunkach bankowych w kwocie 6.000 wykonano w kwocie 5.864 tj. 97,7 %. W ciągu roku z uwagi na brak wolnych środków nie zakładano lokat w celu osiągnięcia wyższego oprocentowania, a środki na rachunku bieżącym podstawowym były niewielkie, oprocentowanie bardzo niskie, stąd wykonanie dochodów niższe niż planowanego.
W dziale różne rozliczenia ujęto zmniejszenia zastosowane przez Urzędy Skarbowe w niektórych podatkach, które w 2003 r. wyniosły 997 zł.
Dz. 801 - Oświata i wychowanie - planowane dochody w kwocie 90.615, wykonano w 100 %. Dochody w dziale Oświata wpłynęły z następujących źródeł:
- dochody z dotacji celowej z zakresu administracji rządowej na dofinansowanie zakupu książek dla dzieci z rodzin najuboższych oraz dofinansowanie funduszu socjalnego dla emerytowanych nauczycieli,
- dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych /dotacja WFOŚiGW/,
- wpływy z tytułu darowizn na dofinansowanie bieżących wydatków szkół.
Dz. 853 - Opieka społeczna - dochody zaplanowano w kwocie 857.382, wykonano 856.533 tj. 99,9 %.
Dochody w dziale opieka społeczna to prawie w całości dotacje na zadania zlecone z budżetu państwa z zakresu administracji rządowej. Dotacje są naliczane zgodnie z założeniami wynikającymi z ustawy o pomocy społecznej, które są realizowane przez gminę.
Dochodami własnymi w opiece społecznej są wpływy z odpłatności za usługi opiekuńcze. Wysokość dochodów zależy od ilości podopiecznych objętych odpłatnością. Dochody z tego źródła wykonano w kwocie 9.279 tj. 107,8 %.
Z uwagi na zmniejszenie ilości osób, za które opłacono składki zdrowotne otrzymana dotacja została zwrócona i była niższa od planowanej o 1.528.
Dz. 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - planowane dochody w kwocie 35.217, wykonano 35.002 tj. 99,3 %
z tego:
- dochody z odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu zaplanowano w kwocie 33.595, a wykonano w kwocie 33.380 tj, 99,3 %.
W ciągu roku szkolnego w gminie działały dwa przedszkola, do których uczęszczało w miesiącu około 25 dzieci. Wpływy uzależnione są od ilości dzieci uczęszczających do przedszkola oraz wysokości odpłatności.
Otrzymano dotacje na dofinansowanie funduszu socjalnego dla emerytowanych nauczycieli w kwocie 1.622.
Dz. 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - planowane dochody w kwocie 748.956, wykonano w kwocie 748.900 tj. 100 %
z tego:
- dofinansowanie zadań ochorny środowiska w kwocie 508.585 z funduszy Unii Europejskiej "Program SAPARD"
- udział PKP - 100.000 - współfinansowanie wydatków za przyłącza do kanalizacji budynków należących do PKP
- wpłaty ludności w kwocie 69.715 - udział w budowie systemu oczyszczania i kanalizacji Gminy Jeżewo.
Dotacje na refundację wydatków za oświetlenie ulic, których gmina nie jest zarządcą z budżetu Wojewody wpłynęło 59.268. Dofinansowano w kwocie 10.000 budowę nowych punktów świetlnych na skrzyżowaniu dróg wojewódzkiej z powiatową.
Dz. 926 - Kultura fizyczna i sport - zaplanowane dochody w kwocie 76.440, wykonano 76.331 tj. 99,8 %.
Dochody osiągnięto z prowadzonych usług na hali gimnastycznej w Jeżewie. Są to dochody za wynajem sali na zorganizowanie "sportowych wakacji letnich" oraz inne odpłatne wynajęcia hali na rozgrywki sportowe i za odpłatne korzystanie z siłowni.
Po raz pierwszy w dziale kultura fizyczna dzięki wybudowanej hali sportowej odnotowaliśmy dochody. A należy nadmienić, że do godziny 15.00 każdego dnia hala jest integralną częścią Zespołu Szkół w Jeżewie.
W Y D A T K I
Wydatki zaplanowane na 2003 r.
w kwocie 11.864.359 wykonano 11.404.819 tj. 96,1 %
z tego:
- wydatki majątkowe - inwestycyjne 2.583.416 tj. 22,7 %
- wydatki na wynagrodzenia i pochodne od
wynagrodzeń 5.480.611 tj. 48,1 %
- dotacje 175.639 tj. 1,5 %
- obsługa długu publicznego 170.372 tj. 1,5 %
- pozostałe wydatki bieżące 2.994.781 tj. 26,2 %
Wykonanie wydatków w układzie działowym przedstawia się w sposób następujący:
Dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo - wydatki planowano w kwocie 37.698, wykonano 32.033 tj. 84,9 %.
Wydatki w rolnictwie wykorzystano na:
- dofinansowanie GSW w kwocie 1.500 z przeznaczeniem na konerwację ścieków wodnych,
- opracowanie dokumentacji na zadania inwestycyjne pn. "Wodociągowanie sołectw" wydatki 3.660,
- na rzecz izb rolniczych przekazano 6.350, jest to 2 % od zrealizowanych kwot podatku rolnego,
- dofinansowano działalność socjalną rolników, kół gospodyń, doradztwo rolnicze w kwocie 1.973,
- na prowadzenie prac publicznych i interwencyjnych przy konserwacji urządzeń melioracyjnych dla zatrudnionych pracowników sezonowych wykorzystano wydatki w kwocie 18.550. Część wydatków na wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne jest refundowana przez Biuro Pracy, wydatki socjalne, bhp, zakup narzędzi do wykonywania pracy finansowany jest ze środków własnych gminy. Chcąc korzystać z dofinansowania prac publicznych Gmina ma obowiązek zatrudnić na okres 6 miesięcy 1 pracownika w ciągu roku. Jest to dodatkowy wydatek, jednak daje szanse na zatrudnienie większej liczby pracowników do prac publicznych w ciągu roku.
Dz. 020 - Leśnictwo - planowane wydatki w kwocie 3.007 wykorzystano 2.089 tj. 69,4 %.
Wydatki związane z zatrudnieniem leśnika przeniesiono od miesiąca lutego do administracji w związku ze zmianą zakresów czynności pracowników.
Wydatki w 2003 r. przeznaczono na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz zakup krzewów.
Dz. 600 - Transport i łączność - wydatki planowane w kwocie 185.674 wykorzystano 165.165 tj. 88,9 %.
Wydatki przeznaczono na bieżące naprawy dróg, zimowe utrzymanie dróg oraz opłacenie dwóch drożników.
Na utrzymanie dróg wykorzystano 107.221 tj. 84,2 %
z tego:
- zimowe utrzymanie dróg w całej gminie,
odśnieżanie, sypanie piasku 25.666
- transport żwiru, piasku, żużlu, wywóz
gałęzi i śmieci 22.249
- zakup znaków drogowych, farby i wapna
do malowania krawężników 4.485
- zakup żwiru, pospółki, żużlu i soli 5.382
- zakup wiaty przystankowej w miejscowości
Laskowice 2.246
- zakup kostki chodnikowej ułożonej przy
Szkole Podstawowej w Laskowicach 2.860
- równanie dróg gruntowych w gminie 20.348
- przegląd techniczny obiektów mostowych
i założenie ewidencji 2.285
- wykonanie projektu na przygotowanie -
zadanie inwestycyjne, utwardzenie drogi 21.700
Wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń dla trzech pracowników gospodarczych wykorzystano w kwocie 54.944. Zatrudnienie pracownicy zajmują się bieżącą naprawą dróg, odśnieżaniem chodników, sypaniem piasku w okresie zimy. W gminie większa część dróg to drogi gruntowe, gdzie większość prac naprawczych trzeba wykonać ręcznie bez użycia sprzętu mechanicznego. Pracownicy dbają o czystość w gminie i estetyczny wygląd.
Wydatki na bieżące utrzymanie dróg to przede wszystkim zakup piasku, żwiru, przesiewki i kamienia, które poprawiają nawierzchnię dróg gruntowych i wewnątrz osiedlowych. W roku 2003 naprawy dróg polegały na równaniu dróg i miejscowym zasypywaniu dziur kamieniem.
Brak środków w budżecie gminy w 2003 r. przesunął wykonanie asfaltowania lub wyłożenia kostką następnych odcinków ulic na dalsze lata.
Planowane w powyższym dziale wydatki na zimowe utrzymanie dróg nie zostały w całości wykorzystane, ponieważ zima na koniec 2003 r. była łagodna i nie było potrzeby odśnieżania, sypania piasku na gołoledź.
Dz. 700 - Gospodarka mieszkaniowa - planowane wydatki w kwocie 82.877 wykorzystano 66.564 tj. 80,4 %.
Administrowane przez gminę zasoby mieszkaniowe z roku na rok maleją i jest to zgodne z założeniami strategii rozwoju gminy tj. przekazanie miszkań, nieruchomości najemcom. Stąd planowane wydatki na gospodarkę mieszkaniową ograniczają się do drobnych bieżących remontów polegających na wymianie okien, grzejników, awaryjnych naprawach dachów.
- w roku 2003 na zakup materiałów do remontów i usług
remontowych wykorzystano: 11.718
wymieniono okna w budynkach komunalnych, naprawiono
instalacje c. ogrzewania, instalacje wodno-kanalizacyjne
- zakup oleju grzewczego do ogrzania budynków komunalnych
zakupiono za kwotę 12.758
- wywozy szamb i śmieci 2.403
- wykonanie ekspertyzy przed remontami budynków,
opłata aktu notarialnego 1.441
- oświetlenie klatek schodowych w budynkach komunalnych
oraz świetlicach Rad Sołeckich w sołectwach 4.488
- wydatki Rad Sołeckich na utrzymanie świetlic 2.513
Z uwagi na planowaną sprzedaż budynku komunalnego "Dom Lekarza" oraz budynków poszkolnych zaplanowane wydatki na remonty mieszkań nie zostały w całości wykorzystane, ponieważ nie przeprowadzono dalszej wymiany okien i innych napraw bieżących.
Wydatki związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami 19.249
wykorzystano w kwocie:
- wydatki przeznaczone na opłaty związane z wyceną
budynków komunalnych i gruntów w kwocie 11.812
- opłaty aktów notarialnych, map, opłat sądowych 2.712
- opłaty za opracowanie projektów decyzji o warunkach
zabudowy 4.250
- pozostałe wydatki 475
Rada Gminy podjęła pod koniec roku uchwałę w sprawie zbycia mieszkań komunalnych, na które do końca roku nie zostały sporządzone wyceny stąd nie wykorzystano w całości planowanych wydatków.
W pozostałej działalności zaplanowano wydatki dla pracowników zatrudnionych w pracach publicznych i interwencyjnych, które w części są dofinansowane z Biura Pracy poza wydatkami socjalnymi i zakupami sprzętu do wykonywanej pracy. Na wydatki dla zatrudnionych pracowników w pracach publicznych wykorzystano wydatki w kwocie:
- na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń wykorzystano 9.837
- na przygotowanie i zakup narzędzi do prac interwencyjnych
oraz środków bhp wykorzystano 181
- na opłatę czynszu za pomieszczenia magazynowe i opłaty
za wywóz nieczystości wykorzystano 1.976
Dz. 710 - Działalność usługowa - wykorzystano 342, za które zakupiono kwiaty, znicze na groby poległych żołnierzy znajdujace się na cmentarzu w Jeżewie i Laskowicach.
Dz. 750 - Administracja publiczna - planowane wydatki w kwocie 1.052.775 wykorzystano w kwocie 978.738 tj. 92,9 %.
Wydatki na zadania administracji publicznej planowane na 2003 r. starano się wykorzystać jak najbardziej celowo i oszczędnie. Trudna sytuacja finansowa gminy wprowadza oszczędności w każdym dziale, a w szczególności w administracji. W ramach oszczędności wykonano malowanie części pomieszczeń w budynku administracyjnym przy pomocy pracowników interwencyjnych wydając tylko na zakup farb.
Wykonano też inne prace remontowe, przy pomocy pracowników interwencyjnych. Oszczędności w zakupach i usługach pozwoliły zaoszczędzić w wydatkach administracyjnych 74.017.
Administracja publiczna finansowana jest z różnych źródeł, a mianowicie ze środków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zadania powierzone z powiatu i środków własnych samorządu.
Na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wykorzystano 67.600. Zadania zlecone z budżetu Wojewody obejmują część zadań z zakresu administracji rządowej, które wykonywane są przez pracowników urzędu. Wydatki przeznaczone są na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz wydatki rzeczowe związane z przygotowaniem stanowisk pracy.
Na zadani wykonywane na podstawie porozumień ze Starostwem Powiatowym z zakresu administracji samorządowej wykorzystano 19.200. Wydatki wykorzystano w całości na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz przygotowanie stanowisk pracy.
Wydatki Rady Gminy wykorzystnow w kwocie 40.624
z tego:
- diety dla radnych gminy 39.561
- pozostałe wydatki związane z działalnością rady 1.063
Planowane wydatki na działalnośc Rady Gminy były niższe ponieważ Rada Gminy ustaliła wysokość diet w stałej wysokości, które wypłacane są raz w miesiącu bez względu na ilość posiedzeń Rady czy Komisji. Oszczędności w wydatkach to kwota 4.376.
Wydatki Urzędu Gminy zaplanowano w kwocie 869.165, a wykorzystano w kwocie 815.418 tj. 93,8 %.
Oszczędności w wydatkach są prawie we wszystkich paragrafach począwszy od wynagrodzeń do wydatków rzeczowych.
Wydatki na utrzymanie administracji w 2003 r. wykorzystano na:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń łącznie
z funduszem socjalnym 608.453
- szkolenia pracowników 6.471
- delegacje służbowe krajowe i kilometrówki 16.010
- wydatki inwestycyjne (zakupy sprzętu komputerowego) 8.924
- zakupy materiałów biurowych, druków, książek,
papieru do kserokopiarek i drukarek 22.261
- zakup części do naprawy kseropkopiarek, maszyn, drobnego -
sprzętu jak czajniki, odkurzacz, aparat telef., kalkulatory 5.388
- zakup środków czystości, papieru toaletowego,
worków na śmieci 603
- zakup kwiatów i artykułów spożywczych na uroczystości
okolicznościowe w USC 2.150
- zakup opału 6.723
- zakup odczynników do kserokopiarek oraz pozostałe
artykuły gospodarcze 2.349
- usługi remontowe w pomieszczeniach biurowych, remont
dachu, wymiana okien 15.015
- usługa informatyczna, opłaty za obsługę autorską,
opłaty za recenzje 21.510
- opłaty telekomunikacyjne, internetowe i zakup znaczków
pocztowych 40.096
- ogrzewanie pomieszczeń obrony cywilnej 2.130
- opłaty za dozory techniczne i operaty wodne 3.324
- konserwacja kopiarek, naprawa maszyn, komputerów,
legalizacja gaśnic, instalacja radiotelefonu, pomiar
skuteczności elektrycznej i inne drobne naprawy 6.209
- prenumerata czasopism fachowych, Dz.U., M.P.,
Dzienników Urzędowych 11.518
- usługi introligatorskie 1.271
- ogłoszenia w prasie, promocja gminy i usługi prawne 4.508
- opłaty za wywóz śmieci i usługi kominiarskie 636
- opłaty i prowizje bankowe 10.984
- umowy zlecenia - tłumaczenie ksiąg USC, opracowanie
operatów obrony cywilnej 3.502
- opłaty za usługi transportowe 1.447
- opłaty za wodę i energię 6.964
- różne opłaty i składki na ubezpieczenia społeczne 6.972
Wydatki związane z poborem podatków i opłat łącznie z wypłatą wynagrodzeń za inkaso dla sołtysów to kwota 27.116.
Wydatki w pozostałej działalności w administracji wykorzystano na wypłaty diet dla sołtysów w kwocie 6.180 oraz na dofinansowanie działalności statutowej stowarzyszeń, pozostałe wydatki to kwota 2.600.
Wydatki w administracji samorządowej na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w roku 2003 były wyższe od roku ubiegłego o 2,8 %, a wydatki na bieżące zakupy i usługi związane z działalnością Urzędu Gminy były wyższe od roku 2002 o 2,1 %.
Pracownicy zatrudnienie w administracji samorządowej cały czas staraja się o podywższenie obsługi mieszkańców podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe.
Dz. 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony, prawa i sądownictwa.
Wydatki wykorzystano w kwocie 13.917 i w całości dotyczą zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
Z przyznanej dotacji sfinansowano prowadzenie bieżącej aktualizacji rejestru wyborców oraz koszty referendum konstytucyjnego.
Dz. 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - zaplanowane wydatki w kwocie 66.100 wykorzystano w kwocie 64.351 tj. 97,3 %.
Wydatki w całości przeznaczono na finansowanie jednostek OSP, na które przeznaczono wydatki w kwotach:
- wypłaty ekwiwalentów za udział strażaków w pożarach
i ćwiczeniach p.poż. 16.967
- zakup paliwa do samochodów bojowych i motopomp 12.015
- zakup materiałów i części do remontów samochodów,
motopomp, remontów strażnic łącznie z wydatkami na
usługi oraz przeglądy samochodów 15.592
- remont samochodu bojowego 5.200
- zakup węgla do ogrzania strażnic 2.275
- zakup nagród i artykułów żywnościowych na zorganizowanie
konkursu o wiedzy przeciwpożarowej 644
- szkolenia i badania okresowe strażaków oraz opłaty
telefoniczne 1.112
- opłaty za energię elektryczną 4.546
- ubezpieczenia pojazdów i budynków, sprzętu i strażakó 6.000
W zakresie ochrony przeciwpożarowej w okresie sprawozdawczym były realizowane zadania statutowe przez 5 jednostek OSP i Zarząd Gminny Związku Ochotniczych Straży Pożarnych. Działania w tym względzie polegały głównie na zabezpieczeniu środków niezbędnych do funkcjonowania obiektów, pojazdów i sprzętu silnikowego oraz środków technicznych.
W roku 2003 z planowanych wydatków w budżecie przeprowadzono remont bieżący samochodu Jelcz w OSP Jeżewo oraz kapitalne remonty motopomp w OSP Czersk Świecki i Dubielno. Pozostała działalność polegała na zabezpieczeniu podstawowych sił i środków, które są niezbędne w ochronie przeciwpożarowej realizowanej na bazie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.
Dz. 757 - Obsługa długu publicznego.
Zaplanowano wydatki w kwocie 170.372, które w całości wykorzystano na opłacenie odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczek z PKO i BS oraz z NFOŚiGW i WFOŚiGW.
Dz. 758 - Różne rozliczenia - wykorzystano wydatki w kwocie 4.433 na opłacenie składek na rzecz związku gmin.
Dz. 801 - Oświata i wychowanie - planowane wydatki w kwocie 7.146.481 wykorzystanow w kwocie 7.133.109 tj. 99,8 %.
Wydatki oświaty łącznie z wydatkami inwestycyjnymi za 2003 r. stanowią 60,2 % całego budżetu gminy.
Wydatki w oświacie można podzielić na następujące rodzaje:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń
tj. 59,6 % wydatków na oświatę 4.248.795
- wydatki na zakładowy fundusz świadczeń
tj. 2,9 % 211.354
- wydatki na dodatki mieszkaniowe, zasiłki zdrowotne
i zasiłki na zagospodarowanie tj. 3,4 % 242.435
- wydatki na inwestycje w oświacie tj. 22,9 % 1.634.661
- wydatki na dowóz dzieci do szkół tj. 1,9 % 135.610
- dopłaty na dokształcanie i doskonalenie zawodowe
nauczycieli tj. 0,1 % 3.175
- wydatki bieżące na utrzymanie szkół tj. 9,2 % 657.079
Wydatki oświaty przeznaczone są dla czterech Szkół Podstawowych, dwóch Gimnazji, czterech oddziałów przedszkolnych klas "0", dowóz dzieci do szkół, dokształcanie nauczycieli oraz obsługę ekonomiczno-administracyjną szkół.
Do szkół podstawowych uczęszcza 660 dzieci i 98 sześciolatków do klas "0", zatrudnionych jest 83 nauczycieli i 23 pracowników obługi.
W Gimnazjum zatrudnionych jest 30 nauczycieli i 3 pracowników obsługi, do Gimnazjum uczęszcza 400 uczniów.
Z wydatków bieżących szkół przeznaczono na:
- zakup oleju opałowego i węgla 309.821
- zakup energii elektrycznej, cieplnej i wody 61.267
- remonty bieżące łącznie z zakupem materiałów
w budynkach szkolnych, salach gimnastycznych,
napraw sprzętu, konserwacja instalacji p. włamaniowych,
serwis kotłowni olejowych 93.465
- zakup drobnego sprzętu i wyposażenia, pomocy
naukowych i dydaktycznych, sprzętu komputerowego,
art. papierniczych i książek 45.041
- zakup środków czystości, wywóz śmieci i szamb 26.467
- opłaty telefoniczne i internetowe, abonamenty
radiowo-telewizyjne, opłaty pocztowe oraz
prenumerata czasopism 33.257
- prowizje bankowe i ubezpieczenia budynków, sprzętu 11.945
- wydatki na wyjazdy służbowe krajowe 11.000
- wydatki na zorganizowanie obozu "sportowe wakacje letnie"
w Jeżewie 34.292
- pozostałe wydatki bieżące związane z działalnością szkół 30.524
Oświata pomimo, że w 60 % wykorzystuje budżet gminy jest przez ostatnie lata niedofinansowanym działem.
Po zabezpieczeniu środków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń na wydatki rzeczowe pozostaje zaledwie 9 % i o ile z tych 9 % odliczymy niezbędne naprawy, zakup oleju opałowego, to na zakup środków czystości, pomocy naukowych, nieprzewidziane zdarzenia losowe pozostaje "0" środków. Ciągłe oszczędzanie i niewykonywanie remontów bieżących i kapitalnych może przynieść pewnego dnia nieoczekiwane skutki.
Od lat zwracamy się do MENiS z konkretnymi zadaniami i korzystamy z 1 % rezerwy finansowej, którą przeznaczyliśmy np. na remont kapitalny węzłów sanitarnych w Szkole Podstawowej w Laskowicach, wyposażenie w meble Szkoły Podstawowej w Krąplewicach i inne niezbędne zakupy i remonty. Są to jednak ciągle środki zbyt małe do potrzeb, które występują w oświacie i z roku na rok się zwiększają.
Dz. 851 - Ochrona zdrowia - planowane wydatki wykonano w kwocie 38.286 tj. 42.7 %
z tego:
- wydatki na profilaktykę i rozwiązywanie problemów
alkoholowych, zwalczanie przemocy w rodzinie
/Niebieska Linia/ 16.532
- wydatki na prowadzenie i utrzymanie świetlicy
terapeutycznej przy Szkole Podstawowej w
Czersku Świeckim 10.539
- zorganizowanie wypoczynku letniego dla dzieci
i młodzieży z rodzin zagrożonych alkoholizmem
wykorzystano 11.215
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zabezpieczając potrzeby wynikające z ustawy brała pod uwagę możliwość zaoszczędzenia środków w roku 2003 na zrealizowanie projektu wydłużonej pracy z dziećmi i młodzieżą, a w konsekwencji z całymi rodzinami osób i rodzin zagrożonych patologiami społecznymi.
Ze środków profilaktyki opłacono punkty terapeutyczne, w pełni zabezpieczone potrzeby świetlicy terapeutycznej. Uczestniczyliśmy w realizacji programów powiatowych, wojewódzkich, jak i centralnych zajmujących się profilaktyką i zwalczaniem zagrożeń patologią i alkoholizmem. Należy tu wymienić: udział w programach "Częstochowa 2003", "Festiwal życia 2003 w Kodnie", zajęcia warsztatowe grupy AA w Zakroczyniu.
Należy odnotować stały kontakt w realizacji programu gminnego z Ośrodkiem Profilaktyki Uzależnień i Interwencji Kryzysowej z Izbą Wytrzeźwień w Grudziądzu.
Wysokie zaangażowanie i udział w realizacji programu wykazują szkoły podstawowe i gimnazja realizując różne programy i konkursy tematyczne w oparciu o świetlicę terapeutyczną w Czersku Świeckim.
Wielu z tych działań nie można objąć preliminarzem finansowym jako, że skala i wielkość tych działań bardzo często przynosi zaskakujące wyniki i przygotowujący te imprezy nie chcą odpłatności, za udział osobisty, transport czy inne materiały pomocnicze.
Pozostałe nie wykorzystane środki w tym dziale są w wolnych środkach budżetu gminy za 2003 r. i zostaną w pełni zagospodarowane i wykorzystane w roku 2004 zgodnie z postanowieniami komisji jak i środowisk uczestniczących w realizacji programów.
Dz. 853 - Opieka społeczna - planowane wydatki w kwocie 1.134.023 wykorzystano w kwocie 1.108.530 tj. 97,7 %.
Wydatki opieki społecznej realizowane są głównie ze środków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, na które w 2003 r. wykorzystano 751.233. Na dofinansowanie zadań własnych z zakresu opieki społecznej wykorzystano 96.021, a z budżetu samorządu sfinansowano wydatki opieki w kwocie 261.276.
Opieka społeczna obejmuje w całości różnego rodzaju zasiłki i świadczenia wynikające z ustawy o pomocy.
W roku 2003 z różnego rodzaju zasiłków, świadczeń, rent socjalnych, usług specjalistycznych, dożywiania korzystało 738 osób z 425 rodzin.
- świadczenia wypłacone w różnych formach to kwota 648.066
- opłacone składki ZUS i składki zdrowotne 46.837
Jedną z form opieki społecznej są dodatki mieszkaniowe, których w roku 2003 przyznano 963 na kwotę 109.127, z dodatków mieszkaniowych skorzystało 100 rodzin.
Dodatki wypłacono do mieszkań:
- komunalnych 6
- mieszkań zakładowych 262
- mieszkań wykupionych 575
- mieszkań spółdzielczych 25
- mieszkań w domach jednorodzinnych 67
- mieszkań wynajmowanych w domach prywatnych 23
- innych mieszkań 5
Na wypłatę dodatków mieszkaniowych z budżetu Wojewody dofinansowano wydatki w kwocie 59.921, pozostałą część wydatków wypłacono ze środków własnych samorządu.
Wydatki na utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zaplanowano w kwocie 184.593, wykorzystano 180.700 tj. 97,9 %.
Na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz świadczenia socjalne dla 5 osób zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej wykorzystano 164.771. Pozostałe wydatki bieżące związane z działalnością ośrodka to kwota 15.929.
Pracownicy zatrudnieni w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej zajmują się pracą socjalną wśród podopiecznych i ich rodzin, rejestracją bezrobotnych, współpracą z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i różnymi organizacjami wsparcia. Organizują opiekę dla osób samotnych, bezdomnych, pomagają w poszukiwaniu pracy.
Z usług opiekuńczych w roku 2003 korzystało 13 osób, a ze specjalistycznych usług opiekuńczych przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego korzystały 3 osoby.
W 2003 roku zatrudnione były 3 opiekunki, które sprawowały opiekę nad osobami nie mającymi rodzin mogących sprawować opiekę.
- na opłacenie wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń
łącznie z funduszem socjalnym dla opiekunek wykorzystano 40.751
- na usługi opiekuńcze specjalistyczne wykorzystano 6.100
Zatrudniając osoby niepełnosprawne nie zachodziła konieczność opłacania składek na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Wydatki w kwocie 20.400 zł wykorzystano na opłacenie 1 miejsca w Międzygminnym Domu Pomocy Społecznej w Pruszczu, gdzie przebywają osoby z naszej gminy.
Dożywianiem w roku 2003 były objęte dzieci z wszystkich szkół Podstawowych i Gimnzjów. Z dożywiania korzystało 278 dzieci z różnych środowisk z całego terenu gminy.
Zakupiono wyprawki dla 36 dzieci rozpoczynających naukę w klasach pierwszych Szkoły Podstawowej. Na powyższe formy pomocy wykorzystano wydatki w kwocie 56.549.
Dz. 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - zaplanowane wydatki w kwocie 282.209 wykorzystano w kwocie 282.201 tj. 99,9 %.
Wydatki wykorzystano na utrzymanie świetlic przyszkolnych i dwóch przedszkoli samorządowych.
Na działalność świetlic przy szkołach podstawowych w roku 2003 wydatki wykorzystano w kwocie 89.730.
Wydatki związane z zatrudnieniem nauczycieli w świetlicach oraz osób nie będących nauczycielami to kwota 85.079, pozostałe wydatki przeznaczono na zakup środków czystości, zakup drobnego sprzętu, odzieży ochronnej i inne wydatki związane z działalnością świetlicy to kwota 4. 651.
Świetlica szkolna działająca przy Szkole Podstawowej w Jeżewie przygotowuje dziennie około 300 obiadów dla dzieci z wszystkich szkół z terenu gminy. Obiady dofinansowane są ze środków opieki społecznej i korzystają głównie dzieci z rodzin najuboższych. Posiłek ten w wielu przypadkach jest jedynym ciepłym posiłkiem w danym dniu.
W roku 2003 działały na terenie gminy dwa przedszkola samorządowe, do których uczęszczało około 25 dzieci w miesiącu. Zatrudnionych było 2 nauczycieli i 2 pracowników obsługi.
Wydatki na utrzymanie przedszkoli to kwota 190.849
z tego:
- wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń
łącznie z funduszem socjalnym 152.931
- zakup oleju grzewczego i węgla 10.883
- zakup środków żywności 12.427
- pozostałe wydatki na zakup materiałów do remontów,
środki czystości i innych niezbędnych art. i usług
związanych z działalnością przedszkola 14.608
Utrzymanie przedszkoli samorządowych to jedno z zadań własnych gminy i jak można zauważyć z przedstawionych wydatków dość kosztowne. Dochody uzyskane z odpłatności rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu to kwota niewielka tj.: 33.380, na pozostałe wydatki musi gmina dołożyć. Gmina cały rok 2003 borykała się z trudnościami finansowymi i nie mogła sobie pozwolić na dalsze utrzymywanie dwóch przedszkoli, do których uczęszczało tak mało dzieci. Od nowego roku szkolnego pozostało w gminie tylko jedno przedszkole samorządowe, które w pełni zabezpiecza opiekę dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Dz. 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - wydatki zaplanowano w kwocie 1.405.140, wykonano 1.155.417 tj. 82,2 %.
Wydatki gospodarki komunalnej i ochrony środowiska to w przewążającej części wydatki majątkowe - inwestycyjne.
W roku 2003 na inwestycje z ochrony środowiska wydatkowano kwotę 901.158, z której finansowano sieć kanalizacyjno-sanitarną z przyłączami.
Pozostałe wydatki w gospodarce ściekowej i ochronie wód w kwocie 12.103 przeznaczono na wydatki związane z eksploatacją oczyszczalni.
Na gospodarkę odpadami, oczyszczanie wsi, likwidację dzikich wysypisk, utrzymanie zieleni wykorzystano wydatki w kwocie 42.582.
Eksploatacja gminnego wysypiska śmieci zajmowała się specjalistyczna firma ZUK Sp. z o.o., która rónież opróżniała pojemniki do segregacji śmieci ustawione w sołectwach.
Oświetlenie ulic, placów i dróg to wydatki w kwocie 174.009
z tego:
- opłaty za energię elektryczną 130.009
- opłaty za koserwację sieci i lamp oświetleniowych
oraz wymianę źródeł światła w urządzeniach
elektroenergetycznych oświetlenia drogowego
to kwota 44.000
Na oświetlenie dróg, których gmina nie jest zarządcą (drogi wojewódzkie i powiatowe) z budżetu Wojewody zrefundowano wydatki w kwocie 59.268.
W ramach inwestycji wybudowano cztery nowe punkty świetlne na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej z powiatową za kwotę 13.313, z tego dotacja z budżetu Wojewody 10.000, pozostałe wydatki sfinansowano z budżetu gminy.
W pozostałej działalności zaplanowano wydatki w kwocie 12.252 na wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w pracach publicznych w ochronie środowiska.
Wydatki za pracowników sezonowych były w części refundowane przez Biuro Pracy, jednak wydatki socjalne, ZUS i FP i zakup sprzętu potrzebnego do wykonywania pracy sfinansowano ze środków własnych gminy. Prace publiczne w znacznym stopniu przyczyniły sie do poprawy estetyki i wyglądu miejscowości gminnych.
Dz. 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego.
Dofinansowanie inwestycji kultury w roku 2003 to kwota 149.000 zł. Działalność kulturalną w gminie prowadzi instytucja kultury obejmująca swą działalnością domy kultury i biblioteki publiczne.
Przychody instytucji kultury za 2003 r. to kwota 193.571, w tym dotacja z budżetu gminy 149.000.
Instytucja kultury organizując różnego rodzaju imprezy, wypożyczenia sali, pomieszczeń, uzyskała dochdy własne w kwocie 44.571.
Wydatki instytucji kultury w roku 2003 przedstawiały się w sposób następujący:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń łącznie
z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych 118.059
- wydatki na obsługę imprez kulturalnych i dyskotek
przez pracowników GOK-u 15.343
- zakup opału i środków czystości 15.539
- zakup energii elektrycznej 4.832
- zakup prasy, opłaty telefoniczne, ogrzewanie
biblioteki, wywóz nieczystości 9.666
- zakup i obsługa imprez, audycji muzycznych
i opłaty nalezności ZAiKS 18.398
- zakup książek do bibliotek 1.889
- pozostałe wydatki i usługi 9.845
W roku 2003 zatrudnienie pracowników w kulturze przedstawiało się następująco:
- do końca sierpnia - 5,5 etatu
- na 31.12.2003 r. - 4,5 etatu
Otrzymana dotacja i wypracowane środki własne wystarczyły przy zmniejszonym zatrudnieniu na prowadzenie działalności kulturalnej na terenie gminy. Oprócz stałych imprez kulturalno-rozrywkowych, prowadzono stałe formy pracy kulturalnej jak:
-
zajęcia kółka plastycznego w Jeżewie i Laskowicach
-
zespół tańca nowoczesnego
-
zespoły wokalne i instrumentalne
-
nauka gry na instrumentach
-
kluby Seniora i KGW
-
zajęcia tenisa stołowego dla oldbojów
Instytucja Kultury w swej działalności stara się zapewnić społeczności lokalnej "minimum kultury" skupiając przy domach kultury i bibliotekach różnego rodzaju kółka zainteresowań dla dzieci i młodzieży, jak i osób starszych. Działalność kultury zależy głównie od wielkości środków finansowych zaangażowanych na kulturę, która nie jest instytucją przynoszącą dochody.
Poza wydatkami na instytucje kultury przekazano dotacje w kwocie 1.000 zł na prace remontowo-konserwatorskie przy kostnicy zlokalizowanej na terenie przykościelnym w Jeżewie. Kostnica przy kościele p.w. Św. Trójcy w Jeżewie jest ujęta w rejestrze zabytków.
Dz. 926 - Kultura fizyczna i sport - zaplanowano wydatki w kwocie 39.530 wykorzystano w kwocie 39.272 tj. 99,3 %.
Wydatki wykorzystano na dofinansowanie działalności statutowej klubów sportowych oraz na utrzymanie kąpielisk.
Z wydatków budżetowych korzystały następujące kluby sportowe:
- Klub Sportowy "TOR" Laskowice 22.530
- Klub Sportowy "ZRYW" Jeżewo 9.283
- Klub Sportowy "ŁUCZNIK" 1.110
- Rada Gminna LZS 5.502
Wydatki w kulturze fizycznej i sporcie przeznaczono na organizację imprez sportowych, rozgrywek sportowych, wyjazdy drużyn na mecze i różnego rodzaju imprezy sportowe, zakup sprzętu sportowego oraz utrzymanie i konserwację boiska sportowego i kortu tenisowego.
Wymienione kluby sportowe korzystające ze środków w swej działalności obejmują różnego rodzaju sekcje sportowe jak:
-
sekcja piłki nożnej /seniorów, młodzików, oldboi/
-
sekcja tenisa stołowego
-
sekcja szachowa
-
sekcja warcabów
-
sekcja piłki ręcznej
-
sekcja kolarska
Kluby sportowe z terenu gminy ściśle ze sobą współpracują, czego efektem są wysokie osiągnięcia sportowe naszej gminy w różnego rodzaju olimpiadach i rozgrywkach sportowych.
Środowiska sportowe mają duży udział w organizacji imprez sportowych i rekreacyjnych mające zasięg gminy i powiatu. Kluby sportowe wraz z instytucją kultury organizują "Dni Jeżewa" połączone z rekreacją i sportem. Ponadto organizują turnieje halowe piłki nożnej, tenisa ziemnego oraz wyścigi kolarskie.
Dyscyplina budżetowa wprowadzona w roku 2003 pozwoliła nam zaoszczędzić we wszystkich działach środki, które zmniejszyły w znacznym stopniu występujący deficyt budżetowy, co pozwoliło gminie zakończyć rok 2003 bez zobowiązań bieżących i umożliwiło normalne rozpoczęcie roku budżetowego 2004.
metryczka
Wytworzył: Jarowska Łucja - Skarbnik Gminy (6 kwietnia 2004)
Opublikował: Dominika Aniszewska (6 kwietnia 2004, 08:27:07)
Ostatnia zmiana: Dominika Aniszewska (16 grudnia 2004, 08:28:39)
Zmieniono: zmiana czcionki
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 3093