
Realizacja budżetu - za I półrocze 2004 r.
Wykonanie budżetu - dochody | Wykonanie budżetu - wydatki
Dane ogólne - zestawienie tabelaryczne
Wykonanie dochodów własnych - zestawienie tabelaryczne
Finansowanie inwestycji

BUDŻET '2004
R E A L I Z A C J A B U D Ż E T U
Dochody za I półrocze 2004 r. zrealizowano w kwocie: 5.835.158 tj. 46,1 %
z tego:
- dochody własne 1.554.956 tj. 26,6 %
- subwencje 3.797.353 tj. 65,1 %
- dotacje celowe na zadania zlecone, na podstawie
porozumień oraz dofinansowanie własnych zadań
inwestycyjnych 482.849 tj. 8,3 %
Dochody planowane na 2003 r. w I kwartale zwiększono o 2.659.740
z tego:
- dochody własne 32.177
- subwencje 56.741
- dotacje celowe i dofinansowanie zadań własnych 2.570.822
Realizacja planowanych dochodów za I półrocze 2004 r. w poszczególnych działach
w tym:
Dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo - wykonano w kwocie 15.633 tj. 5, 2 %
Realizacja dochodów w dziale rolnictwo i łowiectwo za I półrocze jest bardzo niska z uwagi na wprowadzenie na koniec czerwca nowego źródła dochodu na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych ze środków "SAPARD". Realizacja środków nastąpi na przełomie trzeciego i czwartego kwartału. Planowane dochody z usług oraz wpłat za przyłącza do wodociągu wykonano w 71 % zgodnie z założeniami do budżetu.
Dział 020 - Leśnictwo - wykonano 1.358 tj. 104,4 %
Dochody za dzierżawę kół łowieckich zrealizowano w I półroczu w całości, powyżej planowanych. Wpływy są uzależnione od przelania należności przez Starostwo Powiatowe na rachunek gminy.
Dział 600 - Transport i łączność - brak wykonania dochodów w I półroczu.
Zaplanowane dochody na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych ze środków "SAPARD" wprowadzono do budżetu na koniec czerwca stąd brak wykonania. Środki z "SAPARD" będą przekazane na przełomie trzeciego i czwartego kwartału, a dofinansowanie z Nadleśnictwa do 30 lipca 2004 r. Dotacja z FOGR-u zostanie przekazana po odbiorze zadania inwestycyjnego - drogi tj.: w miesiącu sierpniu.
Rozliczenie za zimowe utrzymanie dróg powiatowych nastąpi w czwartym kwartale 2004 r. W związku z powyższym brak realizacji dochodów w w/w dziale.
Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa - dochody zrealizowano w kwocie 74.695 tj. 37,9 %
z tego:
- dochody z dzierżawy wieczystej i przekształcenia
dzierżawy wieczystej 2.530 tj. 64,2 %
- dochody z czynszów i dzierżaw 50.878 tj. 71,5 %
- dochody ze sprzedaży mienia komunalnego 17.329 tj. 38,7 %
- pozostałe dochody i odsetki 3.958 tj. 95,6 %
Planowane dochody z dzierżaw, czynszów oraz z pozostałych źródeł zrealizowano w 72,5 % tj. powyżej planowanych. Wyższe wykonanie dochodów zależy od terminów płatności poszczególnych należności.
Dochody ze sprzedaży mienia komunalnego zależą od wyceny mienia i terminu sprzedaży. W pierwszym półroczu nie wykonano planowanych wpływów ze sprzedaży mienia komunalnego. Planowano sprzedaż 4 mieszkań komunalnych w I półroczu, jednak ze względów finansowych nabywców sprzedaż przesunięto na trzeci kwartał. Dochody ze sprzedaży działek budowlanych są realizowane zgodnie z założeniami do budżetu. Plan dochodów w trzecim kwartale w dziale gospodarka mieszkaniowa zostanie skorygowany stosownie do wpływów z poszczególnych źródeł.
Dział 750 - Administracja publiczna - wykonano 57.535 tj. 57,7 %
Dotacje na zadania zlecone i powierzone w administracji publicznej zrealizowano w 53,3 %. Pozostałe dochody za czynności administracyjne wykonano w 72,9 %. Dochody własne w administracji zostaną zwiększone przy najbliższej zmianie budżetu.
Wysokie wykonanie dochodów świadczy o zwiększonej ilości czynności administracyjnych prowadzonych przez Urząd Gminy.
Dział 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa - dotacje otrzymano w kwocie 10.566 tj. 91,6 %
Dotację celową z Krajowego Biura Wyborczego otrzymano na prowadzenie rejestru wyborców oraz na przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego. Wysokie wykonanie dochodów związane jest z realizacją zadania w I półroczu 2004 r.
Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - dochody zrealizowano w kwocie 23.000 tj. 100, 0 %
Dotacja celowa otrzymana z gmin Bukowiec i Świekatowo na dofinansowanie zakupu inwestycyjnego na podstawie porozumienia między jednostkami samorządu terytorialnego. Realizacja zadania w I półroczu stąd wykonanie dochodów w 100 %.
Dział 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej - zrealizowano w kwocie 1.386.116 tj. 50,7 %
Szczegółowa realizacja dochodów w dziale 756 za I półrocze 2004 r.
przedstawia się następująco:
Lp. Nazwa Plan Wykonanie % 1 Podatek od działalności gospodarczej opłacony w formie karty podatkowej 4.000 2.369 59,2 2 Podatek od nieruchomości 894.156 439.772 49,2 3 Podatek rolny 338.683 165.206 48,8 4 Podatek leśny 122.657 59.250 48,3 5 Podatek od środków transportowych 70.684 48.733 68,9 6 Podatek od spadków i darowizn 1.000 679 67,9 7 Podatek od posiadania psów 4.800 5.452 113,9 8 Wpływy z opłaty targowej 8.700 3.767 43,3 9 Podatek od czynności cywilno-prawnych 52.583 26.057 49,5 10 Opłata skarbowa 19.000 12.839 67,6 11 Wpłaty za pozwolenia na sprzedaż alkoholu 90.000 63.850 70,9 12 Odsetki od nieterminowych wpłat 6.197 3.763 60,7 13 Udział w podatku dochodowym od osób fizycznych 1.051.256 497.180 47,3 14 Udział w podatku dochodowym od osób prawnych 10.000 - 1.124 23,61 15 Dotacje otrzymane z funduszy celowych /PFRON/ 55.053 55.053 100,0 16 Wpływy z opłaty administracyjnej za czynności urzędowe 4.500 3.270 72,6 17 RAZEM 2.733.269 1.386.116 50,7
Analizując zestawienie dochodów można zauważyć, że prawie wszystkie dochody realizowane bezpośrednio przez Urząd Gminy są wykonywane powyżej 50 %.
Planowane dochody realizowane za pośrednictwem Urzędów Skarbowych wykonano średnio w 48 %.
Powodem takiej realizacji jest trudność w prawidłowym prognozowaniu dochodów z poszczególnych źródeł, gdzie w każym roku wykonanie jest inne, a gmina nie ma możliwości na bezpośrednie rozliczenie podatnika.
Urząd nie ma też bieżącej informacji poza sprawozdaniem kwartalnym z Urzędów Skarbowych jakie dochody mogą być zrealizowane lub jakie będą odpisy względnie zwroty w podatku dochodowym od osób prawnych lub innych podatkach.
Realizacja udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych w I półroczu wykonano w 47,3 %, można mieć nadzieję, że dochody z tego źródła zostaną wykonane zgodnie z planem. Może być tylko problem z realizacją dochodów z tytułu udziału w podatku od osób prawnych, którego wykonanie za I półrocze jest minusowe. Powodem takiej sytuacji sa odpisy podatku dochodowego od osób prawnych /informacja z Urzędu Skarbowego/.
Prawidłowo realizowane dochody własne to podstawa zachowania równowagi budżetowej. Jak co roku Rada Gminy skorzystała z uprawnień i obniżyła górne stawki podatków na rok 2004, które za I półrocze przyniosły następujące straty:
Skutki obniżenia stawek podatku - 303.759
z tego:
- podatek od nieruchomości 263.894
- podatek rolny 12.281
- podatek od środków transportowych 27.584
Skutki udzielonych przez gminę ulg, odroczeń, umorzeń i zwolnień - 167.459
z tego:
- podatek od nieruchomości 157.023
- podatek rolny 6.211
- podatek leśny 34
- podatek od środków transportowych 4.191
Porównanie realizacji dochodów z tytułu podatkó do należności przypisanych w I półroczu 2004 r.
Podatek od nieruchomości:
- należności przypisane 1.019.337
- wpływy za I półrocze 439.772
- należności pozostałe do zapłaty 580.188
w tym:
- zaległości za I półrocze 100.146
- nadpłaty 623
- umorzenia, zwolnienia i odroczenia 157.023
Podatek rolny:
- należności przypisane 374.824
- wpływy za I półrocze 165.206
- należności pozostałe do zapłaty 209.841
w tym:
- zaległości za I półrocze 49.289
- nadpłaty 223
- umorzenia, zwolnienia i odroczenia 6.211
Podatek leśny:
- należności przypisane 118.509
- wpływy za I półrocze 59.250
- należności pozostałe do zapłaty 59.260
w tym:
- zaległości za I półrocze 195
- nadpłaty 1
- umorzenia, zwolnienia i odroczenia 34
Podatek od środków transportowych:
- należności przypisane 100.439
- wpływy za I półrocze 48.733
- należności pozostałe do zapłaty za I półrocze 51.706
w tym:
- zaległości za I półrocze 8.495
- nadpłaty -
- umorzenia, zwolnienia i odroczenia 4.191
W sprawozdaniu Rb-27S z wykonania dochodów za I półrocze w rubryce należności przyjęto przypis roczny zgodnie z rejestrami przypisów i odpisów, w rubryce saldo końcowe jest saldo należności pozostałe do zapłaty w drugim półroczu oraz faktyczne zaległości i nadpłaty na koniec czerwca.
Zaległości w podatkach i opłatach na dzień 30 czerwca 2004 r. przedstawia poniższa tabela.
Zaległości w podatkach i opłatach za I półrocze 2004 r.
Lp. Nazwa zaległości Podatek rolny Podatek od nieruchomości Podatek od środków transportowych Podatek leśny Razem 1 Zaległości odroczone 1.253 311 - 13 1.577 2 Zaległości w egzekucji 18.675 33.913 7.649 121 60.358 3 Zaległości w egzekucji umorzone 7.504 16.654 - - 24.158 4 Zaległości przed post. egzekucyjnym 3.859 38.156 810 26 42.851 5 Zaległości zahipotekowane 19.026 10.864 - - 29.890 6 Pozostałe zaległości 225 560 36 47 868 7 Razem: 50.542 100.458 8.495 207 159.702
Zaległości w w/w tabeli są niższe od półrocza roku ubiegłego o 3.033 zł. Zmniejszyły się zaległości odroczone i zaległości umorzone w egzekucji, wzrosły natomiast zaległości w egzekucji, zaległości przed postępowaniem egzekucyjnym oraz zaległości zahipotekowane.
Wszystkie zaległości objęte są egzekucją, upomnienia i tytuły wykonawcze wystawiane są w terminach określonych ordynacją podatkową.
Dział 758 - Różne rozliczenia - dochody zrealizowano w kwocie 3.802.413 tj. 58,7 %
w tym:
- subwencja oświatowa 2.878.736 tj. 61,5 %
- subwencja ogólna 868.806 tj. 50,0 %
- subwencja rekompensująca 49.811 tj. 100,0 %
Wykonanie dochodów z subwencji jest wyższe ponieważ do dochodów za I półrocze zalicza się subwencję przekazaną na m-c lipiec, a otrzymaną w czerwcu. Dochody rekompensujące z tytułu udzielonych ulg inwestycyjnych zostały zrealizowane w 100 %, a dotyczyły rozliczenia za rok 2003 /II rata/.
Planowane dochody z oprocentowania środków na rachunkach bankowych wykonano w kwocie 5.183 tj. 64,8 %.
W dziale 758 ujęto potrącenia z urzędów skarbowych w kwocie 123 zgodnie z otrzymanym sprawozdaniem.
Dział 801 - Oświata i wychowanie - wykonano w kwocie 55.007 tj. 81,3 %
Otrzymano w całości w I półroczu 2004 r. dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych oraz dotację celową na zakup książek dla dzieci z rodzin najuboższych. Wpływy z odpłatności za korzystanie z przedszkola wykonano w kwocie 20.987 tj. 62,5 %. Realizacja dochodów z odpłatności za korzystanie z przedszkola zależy od ilości dzieci uczęszczających do przedszkoli.
Dział 852 - Pomoc społeczna - dochody wpłynęły w kwocie 359.055 tj. 42,9 %
Dochody na pomoc społeczną to dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz dofinansowanie zadań własnych. W związku ze zmianą ustawy o świadczeniach z pomocy społecznej i wprowadzeniu w miesiącu maju zasiłków rodzinnych zmieniła się kwota dotacji celowej. Zmiany dokonane w opiece społecznej są odzwierciedleniem w wykonaniu dochodów za I półrocze 2004 r. Dochody zrealizowano zaledwie w 43 %, jednak po wdrożeniu nowych przepisów dotacje będą realizowane zgodnie z planem.
Dochody własne z tytułu odpłatności za świadczone usługi opiekuńcze wykonano w 70,8 %.
Dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - dochody zrealizowano w kwocie 41.277 tj. 4,6 %
W powyższym dziale nie zostały zrealizowane planowane dotacje na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych, a mianowicie:
- dofinansowanie przyłączy kanalizacyjnych z funduszu SAPARD - 802.492
Wprowadzone nowe źródło dochodów ze środków "SAPARD" na koniec miesiąca czerwca będzie zrealizowane na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2004 r. zgodnie z podpisanymi umowami.
Pozostałe planowane dochody w gospodarce komunalnej i ochronie środowiska zrealizowano w 40,8 %. Niskie wykonanie dochodów w wypłat ze spadków, zapisów i darowizn /udział w budowie przyłączy kanalizacyjnych/ uzależnione jest od przebiegu prac inwestycyjnych, których zakończenie przewidziane jest na IV kwartał 2004 r. Dochody zostaną wykonane po zakończeniu inwestycji.
Dział 926 - Kultura fizyczna i sport - dochody z usług i różne wpływy wykonano w kwocie 8.503 tj. 87,8 %
Realizacja dochodów w kulturze fizycznej z usług prowadzonych na hali gimnastycznej była realizowana zgodnie z planem. Dochody w kulturze fizycznej to głównie odpłatność za wynajem sali na różne rozgrywki i zawody sportowe.
Przedstawiona szczegółowa analiza zrealizowanych dochodów za I półroczne 2004 r. pokazuje możliwość wykonania prognozowanych dochodów z poszczególnych źródeł. Pokazuje też możliwość zmniejszenia lub zwiększenia dochodów, tak aby nie nastąpiło zmniejszenie planowanych dochodów budżetowych. Niższe wykonanie planowanych dochodów za I półrocze 2004 r. związane jest z wprowadzeniem na koniec miesiąca czerwca dodatkowych dochodów ze środków unijnych na dofinansowanie własnych zadań inwestycyjnych. Powyższe środki będą wpływały na rachunek gminy w trzecim i czwartym kwartale 2004 r.
W Y K O N A N I E W Y D A T K Ó W
Wydatki w I półroczu 2004 r. wykonano w kwocie 5.040.537 tj. 39,8 %
w tym:
- wydatki majątkowe inwestycyjne 193.495 tj. 3,8 %
- wydatki na wynagrodzenia i pochodne
od wynagrodzeń 3.001.942 tj. 59,6 %
- dotacje 106.475 tj. 2,1 %
- obsługa długu publicznego 73.980 tj. 1,5 %
- pozostałe wydatki bieżące 1.664.645 tj. 33,0 %
Wykorzystanie wydatków w I półroczu nie jest wysokie z uwagi na wydatki inwestycyjne, które będą realizowane w całości w II półroczu. Najwyższe wykonanie wydatków stanowią wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń stanowią 59,6 %. Wyższe wykonanie wydatków na wynagrodzenia związane jest z zatrudnieniem pracowników w pracach publicznych w II kwartale 2004 r. a refundacja wydatków z Urzędu Pracy następuje w późniejszym terminie. Pozostałe wydatki bieżące realizowane są zgodnie z planem.
Szczegółowo wydatki budżetowe zostaną omówione w dalszej części sprawozdania.
Szczegółowa analiza wydatków za I półrocze 2004 r. wg działów, rozdziałów
i planowanych zadań przedstawia się następująco:
Dział 010 - Rolnictwo i leśnictwo - 13.196 tj. 2,9 %
Wydatki w dziale rolnictwo i leśnictwo przeznaczono na:
-
dotacje dla Gminnej Spółki Wodnej w kwocie 750 na konserwację cieków wodnych
-
na rzecz izb rolniczych przekazano 2.987 (2 % od zrealizowanych wpływów podatku rolnego)
-
wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 7.246, wydatki przeznaczono na opłacenie pracowników zatrudnionych w pracach publicznych przy konserwacji urządzeń melioracyjnych
-
pozostałe wydatki w kwocie 993 wykorzystano na szkolenie BHP pracowników publicznych oraz działalność socjalną kół gospodyń, doradztwa rolniczego oraz kółek i organizacji rolniczych
-
na wydatki inwestycyjne wykorzystano 1.220 na opłacenie projektu technicznego wodociągowania wsi.
Zaplanowane zadania inwestycyjne przy współudziale środków unijnych "SAPARD" pn: "Wodociągowanie wsi Taszewo-Taszewko, Lipienki, Buczek-Skrzynki, Czersk Świecki", zostanie zakończone do końca września 2004 r., stąd brak wykonania wydatków w I półroczu.
Dział 020 - Leśnictwo.
W I półroczu 2004 r. nie wykorzystano planowanych wydatków bieżących. Wydatki rzeczowe na zakup krzewów i drzewek zostaną zrealizowane w II półroczu 2004 r.
Dział 600 - Transport i łączność - 82.941 tj. 6,8 %
Wydatki przeznaczono na naprawy bieżące dróg, zimowe utrzymanie dróg oraz na wynagrodzenia drożników.
W I półroczu wydatki bieżące na drogi wykorzystano w kwocie 55.454 tj. 53,6 %
z tego:
- na zimowe utrzymanie dróg (odśnieżanie, sypanie piasku itp.) 3.864
- usługi transportowe (żwir, żużel, wywóz gałęzi, śmieci) 27.047
- zakup znaków drogowych i tablic - nazwy ulic 1.115
- zakup kostki chodnikowej na wykonanie chodnika
przy Szkole Podstawowej w Laskowicach 9.187
- równanie dróg na terenie gminy 14.241
Zaplanowane zadanie inwestycyjne w dziale - Transport i łączność to budowa drogi Taszewo-Dubielno współfinansowanej ze środków unijnych "SAPARD", Nadleśnictwo Dąbrowa oraz FGRO-u. Zadanie zostanie zakończone do 30 lipca 2004 r. stąd brak wykonania planowanych wydatków w I półroczu 2004 r.
Wydatki na wynagrodzenia i pochodne dla drożników oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz inne wydatki bieżące związane z pracownikami wykorzystano 27.487.
Pracownicy gospodarczy - drożnicy w całej gminie na bieżąco zasypują dziury na drogach po deszczach oraz wykonują inne drobne naprawy dróg. Wykaszają pobocza dróg gminnych, dbają o utrzymanie trawników, parków i zieleńców, w okresie letnim również plaż i kąpielisk.
Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa - 46.104 tj. 49,6 %
Wydatki w gospodarce mieszkaniowej realizowane są w kilku rozdziałach, w I półroczu 2004 r. realizacja przebiegała w sposób następujący:
Rozdz. 70004 - obsługa gospodarki mieszkaniowej, wykorzystano 16.515 tj. 50,2 % planowanych:
- na remonty w mieszkaniach komunalnych
(Dom Lekarza, Domy Nauczyciela) na zakup okien, bojlera
i innych materiałów do remontów wykorzystano 4.508
- zakup oleju grzewczego do ogrzania domu nauczyciela 3.784
- wywóz szamb i śmieci, usługi kominiarskie i transportowe 1.412
- usługi remontowe, jak: montaż okien, wymiana bojlera
i usługi elektryczne 1.141
- wycinanie drzew przy budynkach komunalnych 618
- wydatki Rad Sołeckich na utrzymanie świetlic 2.320
w tym na:
- zorganizowanie zimowiska i dnia dziecka w sołectwach:
Dubielno, Ciemniki i Piskarki 326
zakup węgla do świetlic sołeckich 95
zakup materiałów do remontu świetlicy w Białym oraz usługi
elektryczne 618
zakup tablic informacyjnych w sołectwie Laskowice 1.281-oświetlenie klatek schodowych w budynkach komunalnych
i świetlicach Rad Sołeckich 2.732
Remonty w budynkach komunalnych ograniczają sie do bieżących drobnych napraw dachów, wymiany okien.
Remontów kapitalnych nie planowano z powodu braku środków finansowych w budżecie gminy oraz przeznaczenia części budynków do sprzedaży.
Rozdz. 70005 - gospodarka gruntami i nieruchomościami - 23.310 tj: 63,1 %
- na wykonanie szacunków budynków komunalnych, wyceny gruntów,
wykonania operatów urbanistycznych, wykorzystano 14.028
- wykonanie podziałów geodezyjnych nieruchomości 4.874
- ogłoszenia w prasie o sprzedaży nieruchomości 550
- koszty procesowe i odszkodowanie za zajmowanie bezprawnie
nieruchomości przez gminę 3.293
- zakup map 440
- za wykup gruntu pod drogi 120
Każde zbycie mienia komunalnego wymaga wyceny nieruchomości, podziału i ekspertyzy określającej wartość nieruchomości. Wszystkie te czynności należą do gminy i są wydatkiem budżetu. Wydatki w I półroczu 2004 zostały wykorzystane na wyceny, podziały geodezyjne i inne czynności związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży.
Rozdz. 70095 - pozostała działalność - 6.279 tj. 27,2 %
Planowane wydatki wykorzystano na:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń dla pracowników
zatrudnionych w pracach publicznych 4.851
- wywóz nieczystości i śmieci 163
- zakup sprzętu do wykonywania prac publicznych 825
- pozostałe prace porządkowe 440
Wydatki zaplanowano na prowadzenie prac publicznych i interwencyjnych, z których część wykorzystano w I półroczu, pozostałe środki przeznaczone są na zadania II półrocza.
Dział 710 - Działalność usługowa - 1.542 tj. 77,1 %
Wykorzystano w całości wydatki zaplanowane na prace konserwacyjne mogiły żołnierzy w Laskowicach. Pozostałe wydatki będą wykorzystane na pielęgnację mogił, zakup kwiatów i zniczy na święto zmarłych.
Dział 750 - Administracja publiczna - wykorzystano 584.159 tj. 55,5 %
Wydatki administracji publicznej realizowano z różnych źródeł tj. administracji rządowej (Wojewody), administracji samorządowej (Starostwa) i własnej gminy.
Wydatki administracji publicznej obejmują pięć rozdziałów i w I półroczu 2004 r. wykorzystano:
Rozdz. 75011 - Urzędy Wojewódzkie - 37.179 tj. 53,5 %
z tego:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 35.626
- zakupy materiałów biurowych i usługi telekomunikacyjne 968
- delegacje służbowe krajowe 585
Ze środków zleconych finansowane są zadania z zakresu administracji rządowej związane z wynagrodzeniem i przygotowaniem stanowiska pracy pracownika.
Rozdz. 75020 - Starostwa powiatowe - 3.858 tj. 46,2 %
z tego:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 3.690
- zakupy materiałów biurowych 168
Wydatki na zadania powierzone realizowane na podstawie porozumień z powiatem wykorzystano do wysokości otrzymanej dotacji.
Rozdz. 75022 - Rady Gmin - 20.762 tj. 46,1 %
Wydatki wykorzystano na działalność Rady Gminy, a mianowicie:
- wypłaty diety radnych 20.400
- pozostałe wydatki na działalność Rady Gminy 362
Rozdz. 75023 - Urzędy Gmin.
W pierwszym półroczu 2004 r. na utrzymanie Urzędu Gminy wykorzystano wydatki w kwocie 513.902 tj. 56,1 %
z tego:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 375.498
- koszty podróży, kilometrówki i szkolenia pracowników 10.893
- zakupy materiałów biurowych, druków, książek,
papieru do kserokopiarek 17.037
- zakup części do naprawy kserokopiarki i drobnego sprzętu jak:
czajniki, kseropkopiarka, aparat telef., urządzenie do kontroli
banknotów, pilarka, radio oraz drobny sprzęt dla pracowników
gospodarczych 7.385
- zakup środków czystości, papieru toaletowego, worków do śmieci 220
- zakup materiałów do remontu budynku Urzędu Gminy 2.498
- zakupy artykułów spożywczych i kwiatów na okolicznościowe
uroczystości w USC 404
- zakup odczynników do kserokopiarki, konserwacja i naprawa
maszyn biurowych 3.744
- zakup opału - węgiel 7.765
- pozostałe zakupy artykułów gospodarczych 677
- opłaty telekomunikacyjne i zakup znaczków pocztowych 18.723
- opłaty za opiekę autorską, licencyjne oraz nadzór informatyczny 12.948
- ogrzewanie pomieszczeń obrony cywilnej 1.065
- opłaty za dozory techniczne 1.418
- legalizacja gaśnic, pomiar skuteczności elektrycznej, przegląd
instalacji alarmowej 1.168
- prenumeraty Dzienników Urzędowych i czasopism 2.917
- usługi introligatorskie - oprawa ksiąg w USC i dzienników ustaw 4.655
- ogłoszenia w prasie, promocja gminy, usługi prawne,
abonament strony internetowej gminy (BIP) 9.448
- opłaty za wywóz śmieci i szamba 688
- opłaty bankowe - prowizje 5.516
- umowy zlecenia - tłumaczenie ksiąg w USC i inne prace 1.445
- opracowanie monografii książki "Dzieje gminy Jeżewo od
zarania jej powstania" 12.000
- pozostałe wydatki 1.449
- opłaty i składki ubezpieczeniowe budynków i sprzętu 6.137
- opłaty za wodę i energię elektryczną 3.934
- zakupy inwestycyjne komputerów i drukarek 4.270
Wydatki na utrzymanie administracji publicznej za I półrocze 2004 są porównywalne z latami poprzednimi, różnią się jedynie rodzajem wydatków lub związane są z różnorodnością prac wykonywanych w okresie sprawozdawczym.
Kierowane na administrację środki to "półśrodki", ale rozumiejąc potrzeby społeczne i wprowadzoną dyscyplinę budżetową jesteśmy przekonani, że pracownicy urzędu zrobią wszystko aby obsługa interesantów była na najwyższym poziomie.
Prowadzona oszczędna gospodarka budżetu gminy nie pozwala na jednorazową wymianę zużytego sprzętu komputerowego lub zakup nowoczesnych urządzeń biurowych, mebli i wyposażenia. Jak można zauważyć w sprawozdaniu kupuje się i wymienia tylko to czego nie można naprawić.
Remont budynku administracyjnego wykonują pracownicy z prac publicznych i pracownicy gospodarczy.
Rozdz. 75095 - pozostała działalność - 8.458 tj. 60,1 %
Wydatki przeznaczono na wypłaty diet sołtysom oraz wydatki rzeczowe. Przekazano planowane dotacje na dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom zgodnie z założeniami do budżetu.
Dział 751 - urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony, prawa i sądownictwa - wykorzystano 10.468 tj. 90,7 %
Wydatki w całości dotyczą zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w uzgodnieniu z Krajowym Biurem Wyborczym. W I półroczu na uzupełnianie rejestru wyborczego wykorzystano 880 tj. 45,1 %. Na przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego wykorzystano kwotę 9.588 tj. 100 % zgodnie z wytycznymi określonymi przez KBW i otrzymana dotacją celową.
Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - wykorzystano 69.916 tj. 61,5 %
W budżecie gminy na 2004 r. zaplanowano środki na zakup samochodu dla Posterunku Policji w Jeżewie. Samochód zakupiono ze środków własnych i dofinansowania sąsiednich gmin /Bukowiec, Świekatowo/ za kwotę 43.745, wydatki dla policji wykorzystano 95,6 %.
Wydatki na finansowanie jednostek OSP w I półroczu 2004 r. wykorzystano w kwocie 25.171 tj. 37,0 % na następujące zakupy i usługi:
-
ekwiwalenty za udział strażaków w pożarach i ćwiczeniach 5.264
-
zakup paliwa do samochodów bojowych i motopomp 5.986
-
zakup sprzętu i części do napraw samochodów oraz zakup
materiałów do remontów strażnic (budynków) 2.226 -
zakup ubrań bojowych dla strażaków 3.258
-
zakup węgla 465
-
zakupy nagród i artykuły żywnościowe na organizowane
konkursy o wiedzy przeciwpożarowej 465 -
szkolenia strażaków, opłaty telekomunikacyjne 507
-
drobne naprawy sprzętu, opłaty za przeglądy samochodów 1.682
-
opłaty za energię elektryczną 875
-
ubezpieczenia pojazdów i osób tj. strażaków oraz opłaty
za badania lekarskie 4.443
Z wydatków korzysta 5 jednostek ochotniczej straży pożarnej. Zabezpieczamy w wydatkach budżetowych utrzymanie sprzętu p.poż. w pełnej gotowości na wypadek pożaru lub wypadku drogowego.
Jak w każdym dziale budżetu gospodarka środkami finansowymi jest prowadzona oszczędnie i gospodarnie.
Dział 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej - wykorzystano wydatki w kwocie 15.174 tj. 36,1 %
Wydatki na pobór podatków i opłat lokalnych wykorzystano na:
- wynagrodzenia prowizyjne sołtysów 7.886
- wynagrodzenia - umowy zlecenia za pobór opłaty targowej 972
- zakup znaczków pocztowych, prenumerata czasopism, druki 5.427
- opłaty za prowizje komornicze 889
Wydatki są niższe w I półroczu co wiąże się z poborem podatków przez sołtysów i wypłaconymi wynagrodzeniami prowizyjnymi. Część podatników wpłaca podatki bezpośrednio na rachunek gminy co ma wpływ na wydatki wynagrodzeń prowizyjnych. Pozostałe wydatki na usługi związane są z poborem podatków i opłat tj. zakupem druków, opłatami pocztowymi i innymi kosztami.
Dział 757 - Obsługa długu publicznego - wykorzystano 73.980 tj. 54,8 %
Zaplanowane wydatki na obsługę długu publicznego w I półroczu 2004 r. przeznaczono na opłacenie odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczek. Wydatki zaplanowane na obsługę długu w drugim półroczu będą wyższe z uwagi na wyższe stopy procentowe obowiązujące od lipca 2004 r. Planowane wydatki na obsługę długu w III kwartale zostana zwiększone.
Dział 758 - Różne rozliczenia.
Zaplanowana rezerwa ogólna i rezerwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne będzie rozdysponowana w miarę potrzeb w II półroczu 2004 r.
Dział 801 - Oświata i wychowanie - wydatki za I półrocze - 3.096.885 tj. 52,8 %
Wykonanie wydatków w oświacie za I półrocze 2004 r. jest prawidłowe i nie budzi zastrzeżeń.
Wydatki w oświacie realizowane są w 7 rozdziałach, w których realizacja przedstawia się w sposób następujący:
Rozdz. 80101 - Szkoły podstawowe - w I półroczu wykorzystano w kwocie 2.034.085 tj. 53,5 % z przeznaczeniem na:
-
wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 1.551.570
-
wypłaty dodatków mieszkaniowych 82.263
-
odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 98.800
-
wydatki na podróże służbowe 5.150
-
ubezpieczenia budynków i sprzętu 5.914
-
zakup energii i wody 30.223
-
zakup oleju grzewczego i węgla 101.246
-
zakup środków czystości 3. 587
-
zakup odczynników do kserokopiarek łącznie
z konserwacją i naprawami 3.796 -
zakup zestawu komputerowego 26.600
-
artykuły papiernicze, biurowe, wydawnictwa i materiały
szkoleniowe 6.742 -
zakup materiałów do remontów pomieszczeń i obiektów
oraz wykonanie usług ślusarskich, elektrycznych, malarskich
wykonanie instalacji p.poż., montaż siatki ogrodzeniowej
naprawa i legalizacja gaśnic 31.237 -
zakup odzieży ochronnej, apteczki 1.164
-
zakup kserokopiarki, mebli i sprzętu szkolnego 12.077
-
zakup proporczyków i informatorów na
"50-lecie SP Laskowice" 3.152 -
wyprawka szkolna dla klas I 2.100
-
usługi telekomunikacyjne i opłaty pocztowe, prenumeraty
czasopism 13.217 -
wywozy śmieci, szamb 12.002
-
serwis kotłowni olejowych 18.368
-
wykonanie oznakowania sprzętu, przegląd techniczny
budynków, przegląd instalacji p. włamaniowej, usługi
kominiarskie 2.392 -
usługi transportowe, dowóz dzieci na imprezy sportowe 2.555
-
szkolenia BHP nauczycieli i badania lekarskie 3.826
-
prowizje bankowe 4.624
-
umowy zlecenia 11.480
Przedstawione wydatki dotyczą wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, dodatki mieszkaniowe i odpis na z.f.ś.s. w wydatkach szkół stanowią 85,2 % wydatków za I półrocze. Uzyskiwanie przez nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego (nauczyciel mianowany, nauczyciel dyplomowany) powoduje zwiększenie funduszu płac od 10 % do 30 % i w danym roku nie jest refundowane przez MENiS. Na pozostałe wydatki bieżące pozostaje tylko 14,8 % z czego olej opałowy i węgiel to 5 %. Mozna zauważyć, że oświata to przede wszystkim wynagrodzenia, a pozostałe wydatki są tylko ułamkowe. Samorząd gminy realizuje zadania oświaty w miarę posiadanych środków zapewniając "minimum" potrzeb w wydatkach bieżących na utrzymanie obiektów. Subwencja oświatowa wystarcza zaledwie na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, na wydatki bieżące są tylko środki samorządu.
Rozdz. 80104 - Przedszkola - wykonanie wydatków 217.870 tj. 53,7 %
z tego:
-
wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 176.539
-
świadczenia socjalne 10.800
-
dodatki wiejskie mieszkaniowe 11.408
-
zakup mebli, pomocy naukowych i art. biurowych 1.774
-
zakup środków żywności 5.602
-
zakup energii i wody 1.776
-
zakup węgla i gazu 2.573
-
wymiana pieca c.o. w Przedszkolu w Laskowicach oraz
drobne naprawy sprzętu 4.143 -
zakup odzieży ochronnej i środków czystości 567
-
opłaty pocztowe i abonament radiowy oraz prenumerata
czasopism i opłaty za rozmowy telefoniczne 655 -
opłaty za badania lekarskie 72
-
czynsz za dzierżawę budynku Przedszkola 1.703
-
wywóz ścieków 233
-
podróże służbowe 25
Wydatki w powyższym rozdziale dotyczą Przedszkoli i nauczania początkowego klas "0". Wydatki klas "0" dotyczą wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy.
Rozdz. 80110 - Gimnazja - wydatki w kwocie 711.475 tj. 50,4 %
z tego:
-
wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 586.833
-
dodatki wiejskie i mieszkaniowe 31.463
-
świadczenia socjalne 40.700
-
zakup energii i wody 5.918
-
usługi remontowe - wymiana drzwi, konserwacja gaśnic,
oznakowanie sprzętu, konserwacja instalacji przeciw
włamaniowej oraz zakup materiałów do remontów 3.459 -
usługi telekomunikacyjne, opłaty pocztowe i radiowo-
telewizyjne 6.524 -
zakup odczynników do kserokopiarek, naprawy
i konserwacja 2.488 -
zakup oleju grzewczego 18.282
-
zakup artykułów biurowych, książek, druków
i pomocy dydaktycznych 3.870 -
zakup apteczki szkolenia BHP, odzież ochronna 897
-
zakup środków czystości i wywóz śmieci 3.045
-
opłaty za serwis kotłowni olejowych 2.087
-
usługi transportowe - przewóz dzieci na zawody
sportowe 3.656 -
podróże służbowe 1.476
-
przegląd techniczny budynków i kontrola Sanepidu 777
Wydatki w Gimnazjach podobnie jak w Szkołach Podstawowych to głównie wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń. Na terenie gminy są dwa Gimnazja, w których wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz dodatki mieszkaniowe i odpis na z.f.ś.s stanowią 92,6 %. Wydatki na bieżące utrzymanie są niższe, ponieważ Gimnazjum w Jeżewie jest łącznie ze Szkołą Podstawową i koszty bieżące utrzymania budynku zaliczane są do wydatków bieżących szkół podstawowych.
Rozdz. 80113 - Dowożenie uczniów do szkół - wykorzystano 78.103 tj. 55,8 %
z tego:
- wydatki wykorzystano na zakup biletów z PKS i PKP dla dzieci
dojeżdżających do szkół 38.860
- dowóz dzieci innymi środkami transportu
(nie ma dojazdu autobusu) 39.243
Rozdz. 80114 - Zespół ekonomiczno-administracyjny szkół - wydatki w kwocie 42.512 tj. 53,9 %
z tego:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 39.644
- świadczenia socjalne 1.050
- zakup artykułów biurowych i kancelaryjnych 1.818
W zespole ekonomiczno-administracyjnym zatrudnione są 2 osoby, które prowadzą księgowość i obsługę administracyjną 4 szkół podstawowych, 2 gimnazjów i 1 przedszkola oraz świetlic przyszkolnych.
Rozdz. 80146 - Dokształcanie i doskonalenie zawodowe - wydatki w kwocie 4.095 tj. 51,2 %
Planowane wydatki wykorzystano na dopłaty do czesnego dla dokształcających się nauczycieli z wszystkich szkół na terenie gminy.
Rozdz. 80195 - Pozostała działalność - wykorzystano 8.745 tj. 54,0 %
z tego:
- zakupy sprzętu, artykułów papierniczych 2.069
- przekazano dotacje dla UKS 3.250
- zakup środków żywności 720
- zakup art. sportowych i inne 2.083
- szkolenia i usługi 623
Wydatki na oświatę i wychowanie w budżecie gminy w roku 2004 stanowią 61,4 % tj. więcej niż połowa budżetu.
W wydatkach oświaty wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń wraz z odpisem na zakładowy fundusz socjalny i dodatkami mieszkaniowymi to kwota 2.631.070 tj. 84,9 % ogółem wydatków wykonanych. Bieżące wydatki to zaledwie 15,1 %, a to głównie wydatki na zakup oleju opałowego.
Można analizować zasadność celowości wydatków w oświacie, jednak każdy stwierdzi, że należy zwiększyć budżet na bieżące utrzymanie szkół.
Gmina inwestując w budowę nowych obiektów oświatowych w najbliższych latach nie będzie zwiekszała budżetu na remonty i zakupy z własnych środków. Szkoły muszą nadal oszczędnie gospodarować skromnymi budżetami.
Dział 851 - Ochrona zdrowia - wykonano w kwocie 38.508 tj. 42,8 %
Zaplanowane wydatki na zadania przeciwdziałania alkoholizmowi zostaną w II półroczu 2004 r. odpowiednio zmniejszone do wysokości wykonania dochodów z uzyskanych pozwoleń na sprzedaż alkoholu.
Powyższych wydatków na profilaktykę i przeciwdziałanie alkoholizmowi przeznaczono na:
-
dofinansowanie wypoczynku dzieci z rodzin zagrożonych
alkoholizmem na obozach 5.146 -
na działalność świetlicy terapeutycznej przy Szkole
Podstawowej w Czersku Świeckim łącznie z zakupem
art. papierniczych i oleju opałowego 19.070 -
sfinansowano prelekcję dla rodziców klas I i II Gimnazjum
w Jeżewie dotyczące szkodliwości wszelkiego rodzaju
środków odurzających /alkohol, narkotyki, kleje/ 250 -
nagrody dla uczniów w konkursie pt. "Jak narkotyki niszczą
życie człowieka" 469 -
zorganizowano przedstawienia profilaktyczne dla uczniów
klas VI Sz.P. oraz klas I i II Gimnazjum z terenu całej gminy 1.200 -
opłacenie prowadzonych programów profilaktycznych w
izbie wytrzeźwień 848 -
opłaty za dyżury terapeutyczne prowadzone w grupie "AA" 2.160
-
na umowy zlecenie i umowy o dzieło wykorzystano 3.880
-
na zakup materiałów do remontu pomieszczeń, w których
odbywają się spotkania grupy "AA" i stowarzyszenia
harcerstwa europejskiego "ZAWISZA" 5.485
Wykonanie wydatków do prognozowanych dochodów kształtuje się w granicach 60 %. Wydatki w I półroczu 2004 zostały zrealizowane zgodnie z opracowanym planem przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Dział 852 - Pomoc społeczna - wydatki w I półroczu 2004 r. wykonano w kwocie 539.308 tj. 46,9 %
Wydatki pomocy społecznej realizowane są z dwóch źródeł tj. z budżetu Wojewody i budżetu samorządu.
Z budżetu Wojewody w I półroczu wykorzystano środki w kwocie 338.779, z budżetu samorządu 200.529.
Zadania pomocy społecznej realizowano w dziesięciu rozdziałach z tego:
Rozdz. 85202 - Domy pomocy społecznej.
Wydatki w kwocie 9.600 wykorzystano na opłacenie 1 miejsca w Międzygminnym Domu Pomocy Społecznej w Pruszczu, gdzie przebywają osoby z naszej gminy.
Rozdz. 85213 - Składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej.
Wykorzystano wydatki w kwocie 2.554 zł tj. 34,0 %. W I półroczu opłacono składki zdrowotne za 19 osób, które korzystają z zasiłków stałych wyrównawczych.
Rozdz. 85214 - Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne.
Na różnego rodzaju wypłaty zasiłków wykorzystano 148.571 tj. 54,1 %
z tego:
- zadania zlecone 106.950
- zadania własne 41.621
W I półroczu 2004 r. z zasiłków wypłacanych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej skorzystało 333 osoby. Z zasiłków z opieki społecznej korzysta mniej osób w związku ze zmianą ustawy o pomocy społecznej zmienionej w 2003 r. /odeszły renty socjalne/ i od 1 maja 2004 r. zostały wprowadzone nowe "zasiłki rodzinne", które nie są zadaniem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej tylko zadaniem gminy.
Powodem przyznawania zasiłków z pomocy społecznej było: sieroctwo, bezdomność, potrzeba ochrony macierzyństwa, bezrobocie, niepełnosprawność, długotrwała choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstw domowych.
Z zasiłków korzystały rodziny wielodzietne, niepełne, zagrożone alkoholizmem i narkomanią oraz osoby opuszczające zakłady karne. Łącznie na zasiłki i pomoc w naturze w I półroczu wykorzystano 141.425.
Za 9 osób na kwotę 7.146 opłacono składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe. Składki opłacane są za osoby korzystające z zasiłku stałego i zasiłków okresowych gwarantowanych.
Rozdz. 85215 - Dodatki mieszkaniowe - wydatki w kwocie 54.941 tj. 61,0 %
Wydatki realizowane są w całości z budżetu samorządu bez dofinansowania z budżetu wojewody.
W I półroczu 2004 r. wypłacono nastepujące dodatki mieszkaniowe:
- do mieszkań zakładowych 7.817 w ilości 97
- do mieszkań wykupionych 39.016 w ilości 299
- do mieszkań spółdzielczych 2.298 w ilości 16
- do domów jednorodzinnych 2.860 w ilości 34
- do mieszkań wynajmowanych
w domach prywatnych 1.247 w ilości 15
- inne lokale 1.703 w ilości 1
54.941 474
Średnio dodatek wynosił 115,90 zł
Rozdz. 85216 - Zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne - wypłacono w kwocie 2.930 tj. 95,2 %
W I półroczu 2004 r. wypłacono 5 zasiłków rodzinnych i 19 zasiłków pielęgnacyjnych. Po wprowadzeniu zmian w ustawie od 1 maja zasiłki rodzinne wypłacane są przez gminę /nowe zadanie/.
Rozdz. 85219 - Ośrodki Pomocy Społecznej - wykorzystano 102.786 tj. 55,8 %
z tego:
- ze środków otrzymanych na zadania zlecone
z budżetu Wojewody 59.714
- ze środków własnych gminy 43.072
Wydatki przeznaczono na:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 95.804
- podróże służbowe i kilometrówki oraz ekwiwalenty
za odzież ochronną 1.944
- opłaty za odczynniki do kserokopiarki i konserwacja
oraz naprawa maszyn 1.350
- opłaty pocztowe 857
- zakup artykułów biurowych i drobnego sprzętu 586
- szkolenia pracowników 1.286
- pozostałe wydatki 159
- zakup opału 800
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ma swoją siedzibe w Urzędzie Gminy stąd nieduże koszty utrzymania Ośrodka.
Głównymi wydatkami są wynagrodzenia 5 zatrudnionych pracowników etatowych. Pracownicy zajmują się pracą socjalną wśród podopiecznych i ich rodzin oraz rejestracją bezrobotnych.
Rozdz. 85228 - Usługi opiekuńcze i specjalistyczne - wydatki w kwocie 27.159 tj. 54,2 %
Wydatki przeznaczono na opłaty zatrudnionych opiekunek i usługi opiekuńcze specjalistyczne;
z tego:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 24.053
- usługi opiekuńcze specjalistyczne 2.800
- pozostałe wydatki 306
Zatrudnione są 3 opiekunki, które opiekują się 13 osobami nie mającymi własnych rodzin, które mogłyby sprawować opiekę.
Ze specjalistycznych usług opiekuńczych przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego korzystały 2 osoby - prowadzono rehabilitację.
Rozdz. 85295 - Pozostała działalność - wydatki w kwocie 19.584 tj. 89,0 %
W pozostałej działalności wydatki wykorzystano na dożywianie dzieci w szkołach na kwotę 19.584.
Dożywianie dzieci w szkołach w I półroczu 2004 r. finansowano w całości ze środków własnych gminy, stąd tak wysokie wykonanie wydatków. Dofinansowanie na zadania własne gminy z budżetu Wojewody będzie dopiero w drugim półroczu.
Rozdz. 85278 - usuwanie skutków klęsk żywiołowych - wydatki wykorzystano w kwocie 5.219 tj. 100,0.
Wydatki przeznaczono na usuwanie skutków klęsk żywiołowych dotyczyły suszy z roku 2003, z zasiłków skorzystało 20 osób. Na wydatki otrzymano dotację celową, którą wykorzystano w całości.
Rozdz. 85212 - świadczenia rodzinne - wykorzystano wydatki w kwocie 165.964 tj. 33,7 %
Jest to nowe zadanie wprowadzone od 1 maja 2004 r. do zadań prowadzonych przez gminy. Wydatki na nowe świadczenia nie są dokładnie znane z uwagi na brak dokładnych liczb osób, które zgłaszają się do gminy o wypłatę świadczeń oraz nie wiadomo jakie zadania i w jakim terminie będą zadaniem gminy zgodnie z ustawą.
Do końca czerwca 2004 r. świadczenia rodzinne wraz z dodatkami otrzymały 403 osoby na kwotę 147.547.
z tego:
-
zasiłki rodzinne otrzymały 224 osoby na kwotę 41.282
-
dodatki z tytułu urodzenia dziecka 3 osoby na kwotę 1.500
-
dodatki z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania
z urlopu wychowawczego 16 osób na kwotę 14.281 -
dodatki z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty
prawa do zasiłku dla bezrobotnych 2 osoby na kwotę 1.600 -
dodatki z tytułu samotnego wychowywania dziecka
86 osób na kwotę 54.500 -
dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka
niepełnosprawnego 28 osób na kwotę 3.720 -
dodatki z tytułu nauki poza miejscem zamieszkania 44 osoby
na kwotę 4.000 -
zasiłki pielęgnacyjne otrzymuje 55 osób na kwotę 15.696
-
świadczenia pielęgnacyjne otrzymało 14 osób na kwotę 10.878
Poza zasiłkami rodzinnymi opłacono za 14 osób składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe oraz zdrowotne na kwotę 3.026.
Na opłacenie pracownika oraz zakup mebli i wyposażenia wykorzystano 15.481 w tym: zakupy inwestycyjne 7.552.
Dział 853 - Pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej - PFRON.
Zaplanowane wydatki nie zostały wykorzystane z uwagi na zatrudnienie wymaganej liczby osób niepełnosprawnych Urząd nie płaci składek.
Dział 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - wykorzystano 47.007 tj. 51,0 %
Wydatki przeznaczono na utrzymanie świetlic przy szkołach podstawowych i gimnazjach na terenie gminy:
Wydatki przeznaczono na:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 42.186
- świadczenie socjalne 2.200
- dodatki wiejskie mieszkaniowe 1.130
- zakup gazu, środków czystości i odzieży ochronnej 1.491
Świetlice szkolne prowadzą zajęcia pozalekcyjne z dziećmi dojeżdżającymi do szkół. W świetlicy przy Szkole Podstawowej w Jeżewie przygotowuje się posiłki (obiady) dla dzieci, z których korzystają dzieci z wszystkich szkół. Ze stołówki korzysta około 241 dzieci.
Dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - wydatki w I półroczu 2004 r. to kwota 249.711 tj. 18,2 %
Realizacja inwestycji (terminy wykonania) ściśle wiąże się z wykonaniem wydatków w/w dziale. Prowadzone zadania inwestycyjne mają terminy zakończenia 30 lipca i 30 września 2004 r., więc rozliczenie wydatków nastąpi w II półroczu 2004 r. Zadania w ochronie środowiska są realizowane z udziałem środków unijnych "SAPARD".
Wykonanie wydatków w gospodarce komunalnej za I półrocze 2004 r. zrealizowano w sposób następujący:
Rozdz. 90001 - Gospodarka ściekowa i ochrona wód - 134.819 tj. 10,1 %
z tego:
- opłaty za wykonanie analiz laboratoryjnych i przegląd
techniczny oczyszczalni 2.757
- wywóz ścieków i usługi transportowe 4.574
- opracowanie operatu wodno-prawnego i kartotek
inwentaryzacyjnych 4.200
- pozostałe wydatki 549
- wydatki inwestycyjne 122.739
Rozdz. 90003 - Oczyszczanie miast i wsi - wykorzystano wydatki w kwocie 23.696 tj. 43,1 %
Planowane wydatki przeznaczone są na utrzymanie gminnego wysypiska śmieci oraz wywóz kontenerów odpadów segregowanych.
Rozdz. 90004 - Utrzymanie zieleni - wydatki w kwocie 1.968 tj. 43,7 %
Wydatki wykorzystano na koszenie i pielęgnowanie trawników i zieleńców na terenie gminy.
Rozdz. 90005 - Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu - wydatki wykorzystano w kwocie 1.545 tj. 85,8 %
Opłacono składki do stowarzyszenia biopaliw, którego gmina jest członkiem.
Rozdz. 90015 - Oświetlenie ulic, placów i dróg - wykorzystano wydatki w kwocie 108.116 tj. 57,4 %
Wydatki na oświetlenie ulic i konserwację urządzeń energetycznych realizowane są z budżetu gminy bez refundacji z budżetu Wojewody. W wydatkach opłacono zakup energii i konserwację urządzeń elektrycznych.
Rozdz. 90095 - Pozostała działalność - wykorzystano wydatki w kwocie 24.567 tj. 61,4 %
Wydatki zaplanowano na prowadzenie prac publicznych w ochronie środowiska. W I półroczu wypłacono wynagrodzenia za trzy miesiące zatrudnionym pracownikom oraz zakupiono sprzęt niezbędny do prowadzenia prac.
Wydatki wykorzystano na:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 17.907
- zakup koszy ulicznych i materiałów do ogrodzenia
pomnika przyrody 5.614
- pozostałe wydatki 1.046
Wydatki na wynagrodzenia będą częściowo refundowane przez Urząd Pracy zagodnie z umową.
Dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - w I półroczu wykorzystano dotację w kwocie 85.500 tj. 58,9 %
Wysokie wykonanie dotacji na działalność kultury w I półroczu świadczy o trudnościach w kulturze. Rada Gminy, Wójt Gminy prowadzą prace przygotowawcze nad zmianami organizacyjnymi w kulturze. Mają one na celu pozyskanie dodatkowych dochodów dla kultury i zmniejszenie wydatków.
W I półroczu 2004 r. dochody własne wykonano w kwocie 15.697, są to dochody z imprez kulturalnych, wynajmu sali, czynszu za wynajem powierzchni na kawiarnię. Wydatki w kulturze za I półrocze to kwota 108.179, które przeznaczono na wynagrodzenia pracowników, wydatki na zakup opału i utrzymanie obiektów.
W kulturze łącznie z bibliotekami zatrudnionych jest 5 pracowników, w przeliczeniu na etaty 4,5 etatu.
Najwyższe koszty w kulturze stanowią wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń - 51.511 oraz zakup opału i energii elektrycznej.
Dział 926 - Kultura fizyczna i sport - wykorzystano 40.955 tj. 76,8 %
z tego:
-
dotacja dla klubu sportowego "TOR" w Laskowicach 9.935
-
zakup sprzętu sportowego, pucharów, apteczek 3.560
-
usługi transportowe - przewozy na zawody sportowe 4.550
-
opłaty za wpisowe za udział w zawodach i rozgrywkach
sportowych 1.280 -
opłaty sędziów w rozgrywkach sportowych 721
-
opłaty za wynajem sali za udział w rozgrywkach sportowych
juniorów młodszych w piłce ręcznej w Lesznie 1.240 -
udział sportowców gminy Jeżewo w rozgrywkach
finałowych XII IOSW "ATENY" 2004 w Więcborku 4.800 -
wydatki inwestycyjne 13.969
Kultura fizyczna w I półroczu wykorzystała większą część planowanych wydatków w związku z rozgrywkami sportowymi "ATENY" 2004 w Więcborku. Było więcej wyjazdów sportowców na rozgrywki sportowe oraz zakupiono dresy, koszulki, buty sportowe i inny drobny sprzęt sportowy.
Wydatki inwestycyjne przeznaczono na budowę szatni na stadionie w Laskowicach.
Wydatki dotyczące pozostałej działalności dotyczą prac porządkowych na plażach nad jeziorami przed sezonem letnim. Zatrudnieni pracownicy w pracach interwencyjnych naprawiali pomosty, więc nie wystąpiły żadne wydatki za usługi remontowe.
Realizacja dochodów i wydatków za I półrocze 2004 r. w sprawozdaniu opisowo-analitycznym przedstawia sytuację finansową gminy i wskazuje jakie mogą wystąpić trudności w realizacji budżetu do końca roku.
Dochody i wydatki za pierwsze półrocze 2004 r. wykonane są poniżej 50 % planowanych, a wynikiem tego jest wprowadzenie dobudżetu gminy w miesiącu czerwcu nowych źródeł dochodów i wydatków inwestycyjnych ze środków unijnych "SAPARD". Realizacja powyższych dochodów nastąpi dopiero po rozliczeniu zadań inwestycyjnych tj. w miesiącu październiku i listopadzie.
Gmina składając wnioski w 2003 r. na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych "SAPARD", mogła ująć te zadania do realizacji w budżecie dopiero po podpisaniu umów w miesiącu czerwcu.
I n f o r m a c j a
dodatkowa z realizacji inwestycji za I półrocze 2004 r.
Wydatki na zadania i zakupy inwestycyjne za I półrocze 2004 r. wykonano w kwocie 193.495 tj. 5,8 % planowanych.
Zadania inwestycyjne zaplanowane w budżecie na 2004 r. będą realizowane w drugim półroczu 2004 r. ponieważ prawie wszystkie są dofinansowane ze środków unijnych "SAPARD". Gmina rozpoczęła zadania inwestycyjne po podpisaniu umów z ARiMR w Toruniu, określające kwoty dofinansowania, które w 2004 r. wyniesie: 1.629.403.
Przyjęto do realizacji następujące zadania inwestycyjne:
1/ budowa kanalizacji sanitarnej Jeżewo-Jaszcz przez Czersk Świecki z przyłączami
2/ budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości Laskowice
3/ sieć wodociągowa z przyłączami do budynków w sołectwach: Taszewo-Taszewko, Lipienki, Buczek-Skrzynki, Czersk Świecki
4/ droga Taszewo-Dubielno
Wyżej wymienione zadania inwestycyjne będą rozliczone w drugim półroczu 2004 r. stąd tak niskie wykonanie wydatków inwestycyjnych za pierwsze półrocze 2004 r.
Wydatki w pierwszym półroczu 2004 r. wykorzystano tylko na zakupy inwestycyjne długotrwałego użytku jak:
- zakup zestawów komputerowych dla potrzeb Urzędu Gminy oraz na utworzenie nowego stanowiska pracy do obsługi zadań z zakresu opieki społecznej "Świadczenia rodzinne" oraz zakup samochodu dla miejscowego Posterunku Policji.
Wydatki inwestycyjne dotyczyły oczyszczalni ścieków /przyłącze energetyczne do przepompowni/ oraz rozbudowy szatni przy boisku sportowym w Laskowicach.
I n f o r m a c j a
dodatkowa z realizacji funduszu ochrony środowiska i środków specjalnych za I półrocze 2004 r.
Przychodami gminnego funduszu ochrony środowiska są wpłaty z tytułu kar i opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska.
W I półroczu 2004 r. przychody wykonano w kwocie 20.356 wydatki zrealizowano w kwocie 240.
Wydatki przeznaczono na zakup nagród dla uczestników konkursu ekologicznego. Na koniec okresu sprawozdawczego pozostała kwota 170.296, zgromadzone środki zostaną wykorzystane na zadania z ochrony środowiska.
Środki specjalne - przychodami środków specjalnych w I półroczu były odsetki od środków na rachunku bankowym w kwocie 72, a wydatkami opłaty za prowadzenie rachunku w kwocie 90. Na koniec okresu sprawozdawczego pozostała kwota 9.611, środki są przeznaczone na utwardzenie placu - chodnika naprzeciw Szkoły Podstawowej w Jeżewie.
metryczka
Wytworzył: Jarowska Łucja - Skarbnik Gminy (17 sierpnia 2004)
Opublikował: Dominika Aniszewska (17 sierpnia 2004, 14:22:13)
Ostatnia zmiana: Dominika Aniszewska (16 grudnia 2004, 08:44:57)
Zmieniono: zmiana czcionki
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 2588