
Prognozowane dochody | Planowane wydatki | Informacja o stanie mienia komunalnego
Informacja o planowanych wydatkach inwestycyjnych w 2004 r.

Informacja
D O C H O D Y
Prognozowane dochody budżetu na 2004 r. są niższe o 1,3 % w porównaniu z planowanymi dochodami na 2003 r.
Dochody własne wg podjętych uchwał przez Radę Gminy w sprawie podatków i opłat na rok 2004 są wyższe o około 5 %.
W związku ze zmianą ustawy o finansowaniu gmin zmieniła się konstrukcja subwencji. Pozostała subwencja oświatowa i subwencja wyrównawcza, która wchłonęła subwencję rekompensującą oraz część dotacji celowych.
Tak naliczona subwencja wyrównawcza ma wystarczyć na wszystkie zadania, które zgodnie z ustawą o finansowaniu gmin ma przjąć samorząd.
Prognozowane dochody wg ważniejszych źródeł:
udział % w dochodach ogółem
1. Dochody własne w kwocie 2.022.102 20,2 %
z tego:
- wpływy z podatków i opłat 1.674.363 82,8 %
- wpływy z majątku gminy 194.342 9,6 %
- odsetki za nieterminowe
regulowanie należności i od
środków na r-k bankowych 14.397 0,7 %
- pozostałe dochody 139.000 6,9 %
2. Udział w podatkach stanowiących
dochód budżetu państwa 1.061.256 10,6 %
3. Dotacje celowe na zadania zlecone
i na podstawie porozumień 497.958 5,0 %
udział % subwencji wg rodzajów
4. Subwencje 6.408.632 64,2 %
w tym:
- subwencja oświatowa 4.631.018 72,3 %
- subwencja podstawowa 1.737.614 27,1 %
- ulgi inwestycyjne 40.000 0,6 %
Prognozowane dochody własne, subwencje i dotacje w poszczególnych działach.
Rolnictwo i łowiectwo.
Dochody planowane z odpłatności za przyłącza do wodociągu nowych gospodarstw domowych oraz odpłatność za inne usługi.
Dochody zależne są od rozwoju gminy w zakresie budownictwa mieszkaniowego.
Leśnictwo.
Dochody z dzierżawy terenów łowieckich gmina otrzymuje bezpośrednio z kół łowieckich, które nie składają do gminy deklaracji o wysokości wpłat i trudno prawidłowo zaplanować wpływy.
Gospodarka mieszkaniowa.
Dochody zaplanowano z czynszów najmu i sprzedaży mienia komunalnego. Czynsze dzierżawne zaplanowano na podstawie zawartych umów najmu i dzierżawy.
Dochody ze sprzedaży nieruchomości i działek budowlanych zaplanowano na podstawie wycen nieruchomości.
Opłaty z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz przekształceń prawa użytkowania wieczystego w prawo własności zaplanowano na podstawie realizowanych opłat rocznych.
Gmina co rocznie zbywa część mienia komunalnego, a głównie mieszkań i budynków, które obciążają budżet gminy w wydatkach. Stąd zmniejszają się coroczne dochody z najmu i dzierżawy oraz wpływy ze zbycia nieruchomości.
Administracja publiczna.
Dochody w administracji publicznej zaplanowano wg otrzymanych kalkulacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i na podstawie porozumień.
Pozostałe dochody skalkulowano na podstawie wykonania dochodów w latach poprzednich. Przyjęto dochody z darowizn na rzecz gminy zgodnie z podpisanymi umowami.
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej i ochrony prawa oraz sądownictwa.
Dochody zaplanowano na podstawie otrzymanych kalkulacji z Delegatury KBW dotacji na zadania zlecone gminie.
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej.
Prognozując dochody z podatków i opłat lokalnych na rok 2004 można było zaplanować na podstawie podjętych uchwał przez Radę Gminy oraz wykonania dochodów za III kwartał roku bieżącego.
Dochody z podatków i opłat lokalnych na rok 2004 wzrosły o około 5 %.
Źródłami dochodów są podatki: od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny, podatek od środków transportowych, podatek od posiadania psów, opłaty targowej i opłaty administracyjnej, to dochody których wysokość zależna jest od podjętych uchwał przez Radę Gminy.
Zastosowanie obniżek górnych stawek podatków i opłat przez Radę Gminy uszczupla dochody gminy, a jednocześnie pozwala w miarę spokojnie rozwijać się mieszkańcom gminy.
Chcąc zastosować górne stawki podatków i oplat lokalnych aby osiągnąć wyższe dochody należy liczyć się z tym, że podatnicy będą niewypłacalni i dochody gminy będą niższe od planowanych.
Wysokie bezrobocie i trudna sytuacja w rolnictwie to podstawy do obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatku rolnego i przyjęcia go w takiej wysokości, aby był akceptowany przez społeczeństwo i możliwy do zrealizowania.
Kalkulując wpływy z podatku z działalności gospoadrczej, podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilnoprawnych realizowanych przez Urzędy Skarbowe kierowano się wykonaniem za III kwartały roku 2003.
Udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych prognozowany przez Ministerstwo Finansów w kwocie 1.251.256 zł, do budżetu gminy przyjęto w kwocie 1.051.256 zł. Przyjmując niższą kwote udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych kierowano się wykonaniem dochodów w latach 2002, 2003, które były wykonane w kwotach 700 - 940 tys. zł.
Prze kilka ostatnich lat pomimo wzrostu procentowego udziału gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych prognozowane wysokości podatku przez Ministerstwo Finansów nie były wykonane.
Udział w podatku dochodowym od osób prawnych zaplanowano na podstawie wykonania roku 2002 i 2003 zakładając, że podatnicy będą zatrudniać coraz więcej pracowników z terenu gminy.
Różne rozliczenia.
Ujmując w budżecie gminy kwoty subwencji, które zostały określone w informacji Ministerstwa Finansów można mieć nadzieję, że nie zostana obniżona i planowanie wydatków w oświacie i innych działach będą stabilne.
Na rok 2004 pozostała subwencja oświatowa oraz subwencja wyrównawcza, która połączyła subwencję ogólną, wyrównawczą i rekompensującą.
W subwencji rekompensującej zaplanowano część ulg inwestycyjnych za II półrocze 2003 r., które będą dochodem gminy w I półroczu 2004 r.
Wysokość wpływów z odsetek od środków na rachunkach bankowych skalkulowano wg wykonania w roku bieżącym.
Oświata i wychowanie.
Planując dochody z odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu brano pod uwagę ilość dzieci uczęszczających do przedszkola.
Corocznie w związku z utratą pracy przez kobiety zmniejsza się liczba dzieci uczęszczających do przedszkola, stąd dochody corocznie niższe.
W dochodach oświaty ujęto dotację z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zakup komputerów do szkół podstawowych i gimnazjum.
Pomoc społeczna.
Zadania opieki społecznej to prawie w całości zadania z zakresu administracji rządowej zlecone w gminie. Planowane dotacje przyjęto do budżetu wg otrzymanych kalkulacji z budżetu Wojewody.
Z uwagi na zmiany w ustawie o opiece społecznej dotacje celowe na 2004 rok zmniejszyły się o połowę w porównaniu z rokiem 2003. Głównie zmniejszyła się dotacja celowa na zasiłki i pomoc w naturze.
Dochody z odpłatności za świadczone usługi opiekuńcze zaplanowano na poziomie roku 2003.
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska.
Dochody w gospodarce komunalnej z odpłatności za przyłącza kanalizacyjne skalkulowano na podstawie spisanych umów, zakładając również dalszą rozbudowę sieci kanalizacyjnej co zapewni wykonanie planowanych dochodów.
Opłatę produktową zaplanowano wg wykonania w roku 2003.
Dotację na dofinansowanie własnych inwestycji gminy pochodzące ze środków Unii Europejskiej zaplanowano w projekcie bieżącym na zrealizowane zadania inwestycyjne.
Wprowadzając dotację do projektu budżetu na 2004 rok powstanie planowana ndwyżka, która pokryje zwiększony deficyt w 2003 r. zaciągnięty na poczet nieotrzymanej dotacji.
Kultura fizyczna i sport.
Zaplanowano dochody za korzystanie z urządzeń sportowych na terenie gminy przyjmując prognozowane wykonanie z roku 2003.
Po raz pierwszy w roku 2003 w tym dziale wypracowano dochody, a wiąże się to z wybudowaną halą sportową.
metryczka
Wytworzył: Skarbnik Gminy - Jarowska Łucja (26 kwietnia 2004)
Opublikował: Dominika Aniszewska (26 kwietnia 2004, 13:04:46)
Ostatnia zmiana: Dominika Aniszewska (16 grudnia 2004, 08:01:42)
Zmieniono: zmiana czcionki
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 3063