Informacja

D O C H O D Y

            Prognozowane dochody budżetu na 2004 r. są niższe o 1,3 % w porównaniu z planowanymi dochodami na 2003 r.
            Dochody własne wg podjętych uchwał przez Radę Gminy w sprawie podatków i opłat na rok 2004 są wyższe o około 5 %.
            W związku ze zmianą ustawy o finansowaniu gmin zmieniła się konstrukcja subwencji. Pozostała subwencja oświatowa i subwencja wyrównawcza, która wchłonęła subwencję rekompensującą oraz część dotacji celowych.
Tak naliczona subwencja wyrównawcza ma wystarczyć na wszystkie zadania, które zgodnie z ustawą o finansowaniu gmin ma przjąć samorząd.


Prognozowane dochody wg ważniejszych źródeł:

                                                                                      udział % w dochodach ogółem

1. Dochody własne w kwocie            2.022.102                                       20,2 %
    z tego:

    - wpływy z podatków i opłat         1.674.363                                        82,8 %
    - wpływy z majątku gminy                194.342                                         9,6 %
    - odsetki za nieterminowe
      regulowanie należności i od
      środków na r-k bankowych              14.397                                         0,7 %
    - pozostałe dochody                        139.000                                         6,9 %

2. Udział w podatkach stanowiących
    dochód budżetu państwa             1.061.256                                       10,6 %

3. Dotacje celowe na zadania zlecone
    i na podstawie porozumień              497.958                                         5,0 %


                                                                                   udział % subwencji wg rodzajów

4. Subwencje                                    6.408.632                                        64,2 %
    w tym:

    - subwencja oświatowa                4.631.018                                        72,3 %
    - subwencja podstawowa             1.737.614                                        27,1 %
    - ulgi inwestycyjne                              40.000                                          0,6 %


Prognozowane dochody własne, subwencje i dotacje w poszczególnych działach.           


Rolnictwo i łowiectwo.

Dochody planowane z odpłatności za przyłącza do wodociągu nowych gospodarstw domowych oraz odpłatność za inne usługi.
Dochody zależne są od rozwoju gminy w zakresie budownictwa  mieszkaniowego.


Leśnictwo.

Dochody z dzierżawy terenów łowieckich gmina otrzymuje bezpośrednio z kół łowieckich, które nie składają do gminy deklaracji o wysokości wpłat i trudno prawidłowo zaplanować wpływy.


Gospodarka mieszkaniowa.

Dochody zaplanowano z czynszów najmu i sprzedaży mienia komunalnego. Czynsze dzierżawne zaplanowano na podstawie zawartych umów najmu i dzierżawy.
Dochody ze sprzedaży nieruchomości i działek budowlanych zaplanowano na podstawie wycen nieruchomości.
Opłaty z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz przekształceń prawa użytkowania wieczystego w prawo własności zaplanowano na podstawie realizowanych opłat rocznych.
Gmina co rocznie zbywa część mienia komunalnego, a głównie mieszkań i budynków, które obciążają budżet gminy w wydatkach. Stąd zmniejszają się coroczne dochody z najmu i dzierżawy oraz wpływy ze zbycia nieruchomości.      


Administracja publiczna.

Dochody w administracji publicznej zaplanowano wg otrzymanych kalkulacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i na podstawie porozumień.
Pozostałe dochody skalkulowano na podstawie wykonania dochodów w latach poprzednich. Przyjęto dochody z darowizn na rzecz gminy zgodnie z podpisanymi umowami.


Urzędy naczelnych organów władzy państwowej i ochrony prawa oraz sądownictwa.

Dochody zaplanowano na podstawie otrzymanych kalkulacji z Delegatury KBW dotacji na zadania zlecone gminie.


Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej.

Prognozując dochody z podatków i opłat lokalnych na rok 2004 można było zaplanować na podstawie podjętych uchwał przez Radę Gminy oraz wykonania dochodów za III kwartał roku bieżącego.
Dochody z podatków i opłat lokalnych na rok 2004 wzrosły o około 5 %.
Źródłami dochodów są podatki: od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny, podatek od środków transportowych, podatek od posiadania psów, opłaty targowej i opłaty administracyjnej, to dochody których wysokość zależna jest od podjętych uchwał przez Radę Gminy.
Zastosowanie obniżek górnych stawek podatków i opłat przez Radę Gminy uszczupla dochody gminy, a jednocześnie pozwala w miarę spokojnie rozwijać się mieszkańcom gminy.
Chcąc zastosować górne stawki podatków i oplat lokalnych aby osiągnąć wyższe dochody należy liczyć się z tym, że podatnicy będą niewypłacalni i dochody gminy będą niższe od planowanych.
Wysokie bezrobocie i trudna sytuacja w rolnictwie to podstawy do obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatku rolnego i przyjęcia go w takiej wysokości, aby był akceptowany przez społeczeństwo i możliwy do zrealizowania.
Kalkulując wpływy z podatku z działalności gospoadrczej, podatku od spadków i darowizn, podatku od czynności cywilnoprawnych realizowanych przez Urzędy Skarbowe kierowano się wykonaniem za III kwartały roku 2003.
Udział gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych prognozowany przez Ministerstwo Finansów w kwocie 1.251.256 zł, do budżetu gminy przyjęto w kwocie 1.051.256 zł. Przyjmując niższą kwote udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych kierowano się wykonaniem dochodów w latach 2002, 2003, które były wykonane w kwotach 700 - 940 tys. zł.
Prze kilka ostatnich lat pomimo wzrostu procentowego udziału gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych prognozowane wysokości podatku przez Ministerstwo Finansów nie były wykonane.
Udział w podatku dochodowym od osób prawnych zaplanowano na podstawie wykonania roku 2002 i 2003 zakładając, że podatnicy będą zatrudniać coraz więcej pracowników z terenu gminy.


Różne rozliczenia.

Ujmując w budżecie gminy kwoty subwencji, które zostały określone w informacji Ministerstwa Finansów można mieć nadzieję, że nie zostana obniżona i planowanie wydatków w oświacie i innych działach będą stabilne.
Na rok 2004 pozostała subwencja oświatowa oraz subwencja wyrównawcza, która połączyła subwencję ogólną, wyrównawczą i rekompensującą.
W subwencji rekompensującej zaplanowano część ulg inwestycyjnych za II półrocze 2003 r., które będą dochodem gminy w I półroczu 2004 r.
Wysokość wpływów z odsetek od środków na rachunkach bankowych skalkulowano wg wykonania w roku bieżącym.


Oświata i wychowanie.

Planując dochody z odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu brano pod uwagę ilość dzieci uczęszczających do przedszkola.
Corocznie w związku z utratą pracy przez kobiety zmniejsza się liczba dzieci uczęszczających do przedszkola, stąd dochody corocznie niższe.
W dochodach oświaty ujęto dotację z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zakup komputerów do szkół podstawowych i gimnazjum.


Pomoc społeczna.

Zadania opieki społecznej to prawie w całości zadania z zakresu administracji rządowej zlecone w gminie. Planowane dotacje przyjęto do budżetu wg otrzymanych kalkulacji z budżetu Wojewody.
Z uwagi na zmiany w ustawie o opiece społecznej dotacje celowe na 2004 rok zmniejszyły się o połowę w porównaniu z rokiem 2003. Głównie zmniejszyła się dotacja celowa na zasiłki i pomoc w naturze.
Dochody z odpłatności za świadczone usługi opiekuńcze zaplanowano na poziomie roku 2003.


Gospodarka komunalna i ochrona środowiska.

Dochody w gospodarce komunalnej z odpłatności za przyłącza kanalizacyjne skalkulowano na podstawie spisanych umów, zakładając również dalszą rozbudowę sieci kanalizacyjnej co zapewni wykonanie planowanych dochodów.
Opłatę produktową zaplanowano wg wykonania w roku 2003.
Dotację na dofinansowanie własnych inwestycji gminy pochodzące ze środków Unii Europejskiej zaplanowano w projekcie bieżącym na zrealizowane zadania inwestycyjne.
Wprowadzając dotację do projektu budżetu na 2004 rok powstanie planowana ndwyżka, która pokryje zwiększony deficyt w 2003 r. zaciągnięty na poczet nieotrzymanej dotacji.


Kultura fizyczna i sport.

Zaplanowano dochody za korzystanie z urządzeń sportowych na terenie gminy przyjmując prognozowane wykonanie z roku 2003.
Po raz pierwszy w roku 2003 w tym dziale wypracowano dochody, a wiąże się to z wybudowaną halą sportową.


 

metryczka


Wytworzył: Skarbnik Gminy - Jarowska Łucja (26 kwietnia 2004)
Opublikował: Dominika Aniszewska (26 kwietnia 2004, 13:04:46)

Ostatnia zmiana: Dominika Aniszewska (16 grudnia 2004, 08:01:42)
Zmieniono: zmiana czcionki

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 3063